Відділ освіти Великоберезнянської районної державної адміністрації

Тема дня – простір творчих ідей

З 30 березня 2020 року команда методичного кабінету готує  щоденні публікації в рубриці «Тема дня» на сайті відділу освіти!

Як це працює?

Кожен день ми висвітлюємо актуальну тему, пов’язану з методикою викладання та технологізацією освітнього процесу. Ймовірно, після вимушеного карантину все частіше у традиційне навчання будуть додаватися елементи дистанційного. Тож доцільно разом з учнями вчитися працювати по-новому.   

Ресурс передбачає зворотній зв’язок: запитання, пропозиції, родзинки з досвіду роботи педагогів. Тема дня – це  простір для творчих ідей наших педагогів! І це все, що вам необхідно для натхнення!

Матеріали доступні в Google Classroom. Код доступу hztjhi6


Проєкт з трудового навчання: "Виготовлення рухомої іграшки"

Щоб учні та батьки працювали ефективно в умовах дистанційного навчання, учителю надважливо пам'ятати, що психологічна рівновага, позитивне ставлення та індивідуальний підхід є значно важливішими, ніж оцінювання і повне виконання програми. Навчальний предмет «Трудове навчання/Технології», за правильної роботи з боку вчителя, неодмінно допоможе організувати дозвілля у родинах, підтримувати затишок у домі, щодня отримувати позитивні емоції від виконання звичних справ. 

Сьогодні у темі дня ми звернемо увагу на ціннісному підході педагогіки  партнерства через ефективну педагогічну взаємодію в умовах дистанційного навчання на уроках трудового навчання. 

На перехресті творчої взаємодії завжди приховані потенційні можливості й кожна дія, взаємодія, вчинок, способи поведінки здатні змінювати реальність, народжувати майбутнє. Така форма зв'язку  чи не найкраще розкриває можливості навчального предмета "Трудове навчання", стимулює виробництво власної думки в учнів, сприяє інтелектуальному засвоєнню нової інформації та оволодінню новими способами навчальних дій, спонукає їх до активності, сприяє розвитку їх мислення та спрямуванню до діяльнісно-креативного типу взаємодії.

Важливо розуміти про необхідність організації ефективної педагогічної творчої взаємодії в умовах застосування технологій дистанційного навчання із використанням проєктної діяльності. Досвідом ділиться Кушнір І.В., учитель трудовго навчання Великоберезнянської ЗОШ І-ІІІ ступенів та презентує проєкт "Виготовлення рухомої іграшки.

22 травня 2020 року


Використання web-квестів на уроках інфоратики

Веб-квест - це сайт в Інтернеті, з яким працюють учні або вчителі, виконуючи ту чи іншу навчальну задачу.Розрізняють два типи веб-квестів: для короткочасної (мета: поглиблення знань та їх інтеграція, розраховані на одне-три заняття) та тривалої роботи (мета: поглиблення і перетворення знань учнів, розраховані на тривалий термін - може бути, на семестр або навчальний рік ).

Особливістю освітніх веб-квестів є те, що частина або вся інформація для самостійної або групової роботи учнів з ним знаходиться на різних веб-сайтах. Крім того, результатом роботи з веб-квестом є публікація робіт учнів у вигляді веб-сторінок і веб-сайтів (локально або в Інтернет).

Технологія веб-квест дозволяє формувати такі компетенції:

  • використання ІТ для вирішення професійних завдань (в т.ч. для пошуку необхідної інформації, оформлення результатів роботи у вигляді комп'ютерних презентацій, веб-сайтів, флеш-роликів, баз даних тощо);
  • робота в команді (планування, розподіл функцій, взаємодопомога, взаємоконтроль);-Вміння знаходити кілька способів рішень проблемної ситуації, визначати найбільш раціональний варіант, обгрунтовувати свій вибір
  • навички публічних виступів (обов'язково проведення передзахисту та захисту проєктів з виступами авторів, з питаннями, дискусіями).

"Реальне розміщення веб-квестів у мережі дозволяє значно підвищити мотивацію учнів на досягнення найкращих навчальних результатів", - стверджує Кибза Наталія, учитель інформатики Лютянської ЗОШ І-ІІІ ступенів.

21 травня 2020 року


Відеопрезентація до Дня вишиванки в графічному редакторі Сanva Pro

Canva - це безкоштовна онлайн-програма для створення неповторного дизайну. Вона робить дизайн простим і цікавим. Вам не потрібно бути професійним дизайнером, щоб створювати чудові дизайни для роботи, особистих цілей або розваг!

Як користуватися Canva?
1. Створіть дизайн із нуля або використайте готовий
Ви можете створити дизайн із «чистого аркуша» або заощадити час і вибрати будь-який із 60 000 наших БЕЗКОШТОВНИХ професійних шаблонів.
2. Додайте текст на фото
Додати на фотографію цитати або текст просто. Змінюйте шрифт (у нас їх понад 500!), розмір, колір, інтервали й розташування.
3. Використовуйте бездоганні фотографії
Додайте зображення з галереї свого пристрою або виберіть у нашій бібліотеці преміум-фотографій та ілюстрацій.
4. Редагуйте фотографії як профі
Наш безкоштовний редактор фото дає змогу накладати фільтри, змінювати яскравість, додавати віньєтку тощо.
5. Покажіть свою роботу світу
Публікуйте готові дизайни одразу в Instagram чи WhatsApp, надсилайте їх поштою або просто зберігайте на своєму пристрої.
Canva для соцмереж

  • Редактор розповідей Instagram Stories і конструктор вибраних розповідей
  • Створюйте дописи та обкладинки для Facebook
  • Створюйте банери для Твіттеру та мініатюри YouTube
  • Створюйте card – листівки, текстові запрошення, фотоколажі й плакати для будь-якої соцмережі

Canva для будь-чого

  • Створюйте логотипи, книжкові обкладинки, дизайн блогу
  • Конструктори дизайнів: листівок на день народження, запрошень на весілля або електронних запрошень evite
  • Безкоштовний додаток для редагування зображень
  • Конструктор фотоколажів, флаєрів або банерів
  • Створюйте дизайни з мотиваційними цитатами й мемами
  • Конструктор: запрошення на вечірку, шкільні плакати та відеобанери
  • Конструктори дизайнів для бізнесу: брошур, резюме, презентацій і промоплакатів

Дизайни можна створювати швидко
Функція пошуку допоможе скоріше знаходити шаблони. Введіть тему, яка вас цікавить: «листівка до дня народження», «онлайн-запрошення», «дитячий фотоколаж», «флаєр до розпродажу», «картка нагадування про дату», «конструктор музичних плакатів» «допис у соцмережі про красу» тощо.

Працюйте в Canva разом
Створіть команду безкоштовно й надсилайте та редагуйте дизайни разом із колегами та друзями. Разом ви зробите довершені презентації, візитні картки business card, брошури тощо. А щоб зберігати фірмові кольори й шрифти, перейдіть на Canva for Work.

Чудовий дизайн – це Canva
Використовуйте Canva як конструктор запрошень, плакатів, логотипів, онлайн-запрошень чи візитних карток на всі випадки життя, які потребують довершених дизайнів.

Досвідом застосування графічного редактора Сanva Pro ділиться педагогічний колектив ЗДО с. Жорнава 

https://www.canva.com/design/DAD81LAohoc/Pyw5QD8fmc_G8f3RnQ5dyw/view?utm_content=DAD81LAohoc&utm_campaign=designshare&utm_medium=link&utm_source=publishsharelink

#вишиванка_єднає

21 травня 2020 року


Домашній експеримент: #ХіміяНаКухні_Ч4

Домашній експеримент з хімії – це метод пізнання, навчання, розвитку та виховання учнів, який використовується для формування нових понять, повторення матеріалу, здобуття й закріплення знань та вмінь, перевірки їх засвоєння. Чуттєво-практичний досвід отриманий при виконанні дослідів зумовлює високий рівень запам’ятовування та розуміння учнями матеріалу.

Саме домашній хімічний експеримент виховує стійку увагу, здатність спостерігати та описувати хід виконання досліду, робити висновки, осмислювати послідовність виконання дій та прогнозувати результат.

Сьогодні засіб для миття посуду, виготовлений своїми руками, користується величезною популярністю. Безперечна побутова хімія (екохімія) виконує свої функції швидко і якісно, не залишаючи розводів і нальоту. А в магазинах можна побачити розмаїття різних пляшечок на будь-який смак. Але мало хто вивчає склад цих засобів та їх вплив на організм
людини.
Хімія, з допомогою якої ми миємо посуд, з-за свого складу залишається на поверхні тарілок і приладів. Навіть посудомийні машини і рясне промивання під водою руками не здатні видалити засіб до кінця. Так і виходить – з кожним миттям посуду гель накопичується і потрапляє в організм людини.
З цих кількох продуктів які продемонстровані у відео можна виготовити гель для усунення забруднень на посуді. Із-за відсутності агресивних хімічних компонентів домашні гелі для миття посуду не так ефективно справляються з жиром і забрудненнями. Особливо в холодній воді. Це їм під силу, просто в порівнянні з хімікатами, вони трохи повільніше в цьому питанні. А нам вибирати здоров’я чи небезпечна хімія.

Таким чином, домашній хімічний експеримент можна розглядати як вид самостійної роботи учнів, які мобілізують свої знання, уміння, досвід. Цей вид експерименту дає можливість формувати навички екологічно грамотної поведінки в побуті, навколишньому середовищі, розвиває здатність реально оцінювати ситуацію, виконує освітню, виховну та розвивальну функцію, а також сприяє формуванню ужиткових компетенцій у світі хімічних речовин, які нас оточують в житті.

20 травня 2020 року


Wizer.Me - інтерактивні робочі аркуші

Type the text hereСервіс Wizer.me дозволяє створювати інтерактивні робочі аркуші, які можна використовувати при дистанційному навчанні, для домашніх робіт, для роботи в класі на інтерактивній дошці.

Можливість організації групової роботи в сервісі

Учитель може створювати робочі листи на основі відеоуроків, прикріплювати до них різні завдання і запрошувати учнів до роботи. Учні реєструються в сервісі і виконують запропоновані завдання. Учитель може переглядати відповіді учнів в особистому кабінеті.
Учитель може створювати класи і додавати до них учнів.
Зареєструватися в сервісі можна за допомогою адреси електронної пошти, а також з використанням облікового запису Google+ або Edmodo. працює з Google Класом.

Можливості сервісу для освітньої діяльності

За допомогою сервісу можна створювати цікаві дидактичні матеріали з будь-якої теми шкільної програми з використанням текстів, відео, аудіо, зображень, у тому числі інтерактивних.

Де можна ділитися матеріалами з сервісу

Відеоурок можна вбудувати на сторінку сайту або блогу. Створеною роботою вчитель може поділитися по електронній пошті і в соціальних мережах (Facebook, Twitter, Pinterest).

Інтерактивний робочий аркуш являє собою веб-сторінку, на якій можна розмістити навчальний матеріал і різного типу завдання для учнів. 
Наприклад, це може бути відео, зображення, текст на основі яких учні відповідають на запитання і виконують завдання. Можна вставляти зображення і робити їх інтерактивними, додаючи на них мітки з текстом, гіперпосиланнями, питаннями, вікнами для введення тексту. Можна додавати презентації, розміщені в сервісах інтернет, використовуючи код HTML. Питання можуть бути текстовими, а можуть бути у вигляді аудіофайлів. У багатьох завданнях можна задати відповіді для автоматичної перевірки. 
По суті-це інструмент для створення інтерактивних робочих аркушів, в якому можна використовувати наступні завдання:

  • відкрите питання (Open Question)
  • питання з вибором відповіді (Multiple Choise)
  • коментування-дискусія на задану тему (Blanks)
  • поєднання тексту і малюнку (Fill On An Image)
  • з'єднання частин (Matching)
  • таблиця (Table)
  • сортування (Sorting)
  • малювання (Draw)

Інтерактивні листи можна створювати з нуля, а можна використовувати вже готові роботи. Приклади застосування пропонує Кваковська І.М., учитель біології та предмета "Основи здоров'я" Великоберезнянської гімназії.

20 травня 2020 року


Метод Уолта Діснея: реалістична креативна техніка

Критичне мислення – одна  з наскрізних компетентностей, яку покликана розвивати сучасна українська школа. Адже це і виклик часу, і життєва необхідність. Сьогодні педагоги багато вчаться, щоб віднайти  прийоми навчання учнів, що є оптимальними як для розвитку критичного мислення, так і для досягнення предметних завдань уроку.

Ідеями щодо застосування методу інтерактивного навчання, що  розвиває критичне мислення, ділиться Т.Мастяк, учитель зарубіжної літератури Костринського ліцею. Попрактикуємось? 

Метод Уолта Діснея: реалістична креативна техніка. Уолт Дісней – творець Міккі Мауса та Duckburg. Його успіх беззаперечний, як і причина: Уолт Дісней був не просто мрійником з кількома гарними ідеями. Дісней був реалістом і найбільшим критиком своїх ідей. Це принесло його творінням глобальний успіх.

У 1990-х роках автор і тренер Роберт Б. Ділтс розробив креативну техніку: метод Уолта Діснея. Він допомагає невеликій групі з чотирьох-шести осіб розробити нові ідеї та рішення. Основою для цього є три ролі, які Уолт Дісней використовував під час свого творчого процесу

У ролі Мрійника він міг по-справжньому виразити себе, і його творчому польоту не було меж. На наступному етапі він ставав Реалістом і ретельно вивчав свої ідеї, щоб з’ясувати, чи реальні вони. Нарешті, Дісней приміряв роль Критика. Чи є у реалістичних ідей сенс? Чи дійсно вони потрібні мені? Так Дісней міг розглянути свої ідеї з різних точок зору.

Метод Уолта Діснея допомагає учасникам приміряти на себе саме ці три ролі. Таким чином, підхід породжує творчу свободу, за короткий час створюються нові ідеї, і, в ідеалі, приймаються ефективні рішення.

19 травня 2020 року


Панорама ідей «Вітамінна родина» від Грибінь Н.П.

STEM — це поле для творчості вчителя й учнів. Вивчення STEM–освіти – це спосіб допомогти сучасним дітям у майбутньому стати новаторами, цілеспрямованими, творчими і надійними ланками команди, суспільства, країни.

Головною перевагою STEAM-освіти для школярів є їх підготовка до реального життя. Цікавим є те, що під час STEAM-уроків в центрі уваги знаходиться не вчитель, а практичне завдання, яке потрібно вирішити.

З метою розвитку в учнів особистісної мотивації до збереження і зміцнення здоров'я,  дбайливого ставлення до власного здоров'я та здоров'я інших людей,  під час дистанційного навчання у 2 класі з інтегрованого курсу «Я досліджую світ» в місячнику «Все пов'язане з усім» було опрацьовано тему «Вітаміни». Учні вчилися вирішувати реальні соціальні, економічні, екологічні питання через застосування наукових знань, технологій, інженерії та математики.

Як говорить українська приказка «Здоровий не знає який він багатий».

18 травня 2020 року


Використання доповненої реальності на уроках біології

Щоб розпочати висвітлення теми, спробуємо відповісти на питання: Що таке реальність? Наприклад, коли ви спите і бачите сни – це реальність чи ні? А те, що ви бачите в кіно? А коли граєте в ігри на комп'ютері?

Тобто реальність – це все те, що може відбутися з нами насправді в свідомому стані. А ви бажали колись змінити реальність чи доповнити її

У наш час спроби змінити чи доповнити реальність є доволі поширеними й для цього можна використовувати різноманітні технічні засоби. Дуже доцільно використовувати доповнену реальність на уроках біології, адже це допомагає візуалізувати речі, які важко уявити двохвимірними.

Учні матимуть змогу розглянути сучасні приклади використання технології, що дозволить їм краще засвоїти матеріал та зацікавити у подальшому вивченні предмету. Під час уроку учням дозволяється використовувати власні смартфони, але важливо, щоб вони заздалегідь завантажили відповідні додатки, а вчитель підготував роздруковані "маркери" - спеціальні зображення для практичної роботи.

Матеріали, необхідні для проведення уроку:

  • Проектор для демонстрації відео та слайдів;
  • Класна дошка, крейда або маркери;
  • Смартфони на платформі Android чи iOS із додатками;
  • Додатки Futurio,Quiver-3D Coloring App: AppStoreGoogle Play
  • Роздрукований А4-маркер для практичної роботи.

Сьогодні в темі дня досвідом ділиться Корда М.Ю., учитель біології Великоберезнянської ЗОШ І-ІІІ ступенів.  Деталі у GoogleClassroom.

18 травня 2020 року


Проєкт з трудового навчання: "Виготовлення головоломки з дроту"

Дистанційне навчання включає в себе сучасні форми і методи конструювання та відображення змісту навчання, елементи модульного і комп’ютерного навчання, теорії та практики, самостійної роботи учнів, застосування у навчанні сучасних інформаційних технологій, комп'ютерів, телекомунікацій і являє собою цілеспрямований інтерактивний процес взаємодії учнів і викладачів-модераторів.

Щоб учні та батьки працювали ефективно в умовах дистанційного навчання, учителю надважливо пам'ятати, що психологічна рівновага, позитивне ставлення та індивідуальний підхід є значно важливішими, ніж оцінювання і повне виконання програми. Навчальний предмет «Трудове навчання/Технології», за правильної роботи з боку вчителя, неодмінно допоможе організувати дозвілля у родинах, підтримувати затишок у домі, щодня отримувати позитивні емоції від виконання звичних справ. 

Тож як ефективно організувати викладання трудового навчання і технологій під час дистанційного навчання? Які проєкти обрати для виготовлення? Продовжувати виконання розпочатих виробів чи почати реалізовувати інші ідеї? Досвідом ділиться Кушнір В.І.,  учитель трудового навчання Забрідської ЗОШ І-ІІ ступенів. Учитель презентує проєкт з трудового навчання (хлопці): "Виготовлення головоломки з дроту".

15 травня 2020 року


Літературний батл "Робота над дитячою книгою"

«З книги починається самовиховання, індивідуальне духовне життя», — писав В.О. Сухомлинський. Щоб підготувати дитину до духовного життя, треба ввести її в світ книг. Зараз науково доведено, що першим гарантом любові до читання являється знання широкого кола книг. Ввести дитину в  цей різноманітний світ — така мета педагога 1 класу.

З читання як самостійної діяльності дитини в світі книг починається її самоосвіта, самовиховання, формування високих художніх смаків, розвиток пізнавальних інтересів. Невід'ємною складовою  читання з першокласниками є робота з дитячою книгою. Основна мета — сформувати навички читання та читацьку самостійність учнів, виробити позитивне ставлення школярів до читання за власною ініціативою.

Під час дистанційного навчання, працюючи над темою «Робота з дитячою книгою», Генюта Т.В., класовод 1 класу Ставненської ЗОШ І-ІІІ ступенів  запропонувала такий вид роботи, як батл.  Дітям самостійно треба вибрати віршик  з найулюбленішої дитячої книги, вивчити його напам’ять, створити образ (костюм, атрибут, малюнок).

Батл – це словесний поєдинок, конкурс для всіх хто хоче більше драйву. Він може відбуватися між різною кількістю опонентів. Батл – це бути сміливим.

Батл –це відрізнятися.

Батл – це розумно.

Батл – це безпечно.

Такий вид роботи, проведений у ігровій формі, дає можливість розвивати в молодших школярів креативність, навички декламації, артистизм, пам'ять,. Виховувати любов до художнього слова, сприяє розвитку пізнавального інтересу та мовлення здобувачів освіти.

14 травня 2020 року


Досвідом діляться заклади дошкільної освіти №1 та №2 смт Великий Березний

З упровадженням дистанційних технологій в освітній процес активізувалося ознайомлення з новими сервісами.

Так, використання сервісу Рadlet  робить  освітній процес інтерактивним, а виконання завдань цікавим. Крім того, в разі потреби, є  можливість повторно переглянути інформацію, підготовлену педагогом, виконати вправи у зручний час, уникнути навантаження. Візуалізація – один із важливих засобів мотивації до діяльності.За допомогою сервісу Padlet можна розміщувати коментарі та пояснення для батьків, додавати музичне та фото оформлення, створювати квести, флешмоби. Творчими напрацюваннями охоче діляться вихователі закладів дошкільної освіти смт Великий Березний Я.Логойда та Н.Пугінська. Також тут можна ознайомитися зі сторінками музичних керівників М.Кос та Н.Чаварги.

Для того, щоб скористатися можливостями сервісу необхідно:

1. Завантажити сайт https://ru.padlet.com  та зареєструватися на ньому, що у подальшому дозволить редагувати створені дошки. Зауважимо! Працювати з Padlet можливо й без реєстрації, для цього достатньо натиснути кнопку Создать стену на головній сторінці сервісу, але в цьому разі дошка буде доступною для редагування тільки 24 години.

2. Оформити та наповнити даними дошку. Оформлення дошки розпочинається з кнопки "Змінити стіну". На вкладці, що відкриється у полі "Назва" ви зможете ввести назву дошки, а у полі "Опис" – опис дошки, натиснувши кнопку "Обої"  зможете обрати фон для оформлення стіни.

Для додавання на стіну інформації необхідно двічі клацнути на вільному місці дошки, після чого з’явиться фрейм, у який ви зможете додати посилання, знімок з веб-камери або файл з комп’ютера. Ширина фрейму регулюється мишкою.

3. Організувати сумісний доступ користувачів до дошки. Кожна дошка має свою унікальну адресу, яку можна повідомити іншим користувачам з метою спільного наповнення та редагування. Для налаштування доступу до дошки необхідно клацнути кнопку Изменить поточную стену. На вкладці, що відкриється клацніть кнопку "Привітність". У вікні, що відкриється задайте відповідний рівень доступу до дошки: "Може продивитися" (користувачі можуть тільки переглядати пости); "Может писати" (користувачі можуть переглядати і додавати власні пости); "Може змінити налаштування" (користувачі можуть переглядати, писати редагувати будь-які пости).

Зазначимо, що створену дошку можна розмістити в соціальних мережах (Facebook, Twitter, Google+ та ін.), зберігати у вигляді електронного документа у форматах PDF, Exel, CSV, отримати RSS-фід або відправити по електронній пошті, вставити у власну сторінку або блог за допомогою html-коду, а також використовувати мобільну версію з QR кодом. Для цього необхідно скористатися кнопкою Виставити/Експортувати.

13 травня 2020 року


Тести-онлайн: переваги Google Формах 

Якість навчання, результативність надання знань неможливі без діагностики та моніторингу. Зручними діагностичними формами в роботі вчителя є анкетування та тестування.

Сьогодні разом з Пилипець М.В., учителем української мови та літератури розглянемо можливості тестового контролю та збору інформації шляхом анкетування за допомогою електронних форм для збору, узагальнення та аналізу інформації на прикладі Google Форм.

Створити ефективні онлайнові тести та анкети та опитувальники допоможуть форми на Google диску. Google Форми – це зручний інструмент, за допомогою якого можна легко і швидко планувати заходи, складати опитування та анкети, а також збирати іншу інформацію. Форму можна підключити до електронної таблиці Google, і тоді відповіді респондентів будуть автоматично зберігатися в ній. Якщо ця функція не включена, ви можете відкрити меню “Відповіді” і переглянути короткий зміст.

Все ще складаєте тести в Word? Перевіряєте листки заповнені дітьми? Несете затрати на друк тестів? Не маєте достатньої кількості комп’ютерів для опитування? Немає мережі, щоб збирати результати з встановлених на комп’ютери програмах? Хочете проводити опитування в позаурочний час? Хочете тести доступні для всіх? Це може віднімати у вас дорогоцінний час.

Тут Ви дізнаєтесь про Google Forms. Це онлайн-сервіс для складання форм зворотного зв'язку, тестувань і опитувань. Він може дуже допомогти всім  учителям.

13 травня 2020 року


Працюємо в режимі онлайн: діяльність закладу дошкільної освіти № 1 смт Великий Березний в період карантину

Очевидним стало те, що стандартизований підхід до всіх  щодо  організації дистанційної освіти  не спрацює. Проте безумовним є те, що садок має бути присутній в житті дитини, тільки в іншій формі.

Зауважимо, що у дошкільних закладах взаємодія з родинами в умовах впровадження дистанційної освіти можлива у форматі „педагог – батьки – дитина”. Тому педагоги  закладу дошкільної освіти №1 смт Великий Березний шукають різні способи і форми підтримки зв’язку зі своїми вихованцями. Плекаючи партнерські стосунки з батьками, надають  їм психолого-педагогічні консультації та підтримку. Зокрема, інформацію для батьків розміщують на сайті закладу. Через Viber-групи батьки отримують поради, рекомендації, цікаві завдання, які допомагають зацікавити вдома малюків. Вихователі надають схеми послідовності виконання різних цікавих дослідів, поробок, аплікацій, малюнків, які батьки можуть зробити разом з дитиною самостійно. За наслідками такої роботи у цих самих вайбер-групах батьки вихованців діляться фото та короткими відео про успіхи та досягнення малюків.

Педагоги і батьки, об’єднані любов’ю до дітей, разом працюють, щоб малюки отримували психологічний комфорт та відчуття того, що все гаразд.

12 травня 2020 року


Інтерактивні аркуші на уроках хімії та біології в умовах дистанційного навчання

Сервіси в яких можна створювати інтерактивні аркуші Wizer me, Liveworksheets, Google forms та інші.

Wizer.me дуже цікавий сервіс, яскравий, але тут є невеличкий мінус – потрібна реєстрація учнів. Сервіс під час карантину безкоштовний, але в цілому він платний. Є різні типи завдань: тести, таблиці, сортування, можна вбудовувати додаток картинку. Хімія пов’язана із написанням завдань і формул, а на комп’ютері це не завжди зручно робити, тому діти можуть виконати відкриті завдання в зошиті, додати фото. Сервіс дає можливість перевірки всіх завдань крім відкритих. Великий плюс цього сервісу полягає в тому, що можна використовувати аркуші створені колегами. Можна редагувати, змінювати завдання, зовнішній вигляд. З «Wizer.me» я ще не цілком знайома, тому хочу зупинитися на сервісі «Liveworksheets».

Часто учні не опрацьовують матеріал, а відразу переходять до виконання завдань. Тому інтерактивні робочі аркуші актуальні, бо дають змогу покроково опрацювати матеріал і виконати завдання. На сьогоднішній день перевага цього конструктора в тому, що він максимально наближений до друкованого листка. Всім нашим старим тестовим матеріалам можна дати нове життя з «Liveworksheets». Сама назва сервісу «інтерактивний робочий листок» говорить сам за себе. Для створення ІРЛ ви можете використати свої записи в редакторі «Microsofr Word Office», а також в форматі PDF або зображення JPEG.

Якщо з якихось причин «Lifeworksheets» або «Wizer.me» не підходять вам через англомовний інтерфейс, на жаль недостаток, бо більшість з нас не володіє іноземною мовою – то раджу використовувати «Google Forms». «Google Forms» це для нас не новина, але тут потрібен Google аккаунт учня, доступ за посиланням вбудовую на наш блог або у групу.  В «Google Forms» вбудовуються в ІРЛ також різні завдання, малюнки, відео. Зрозуміло, що використовується і автоматичне оцінювання. Цей тип робочого аркуша можна використати для дітей 5-9 класів. Щоб це для них було простіше в виконанні, я стараюсь створювати завдання не дуже важкі. Якщо вбудовую задачу, то учні можуть розвязати в зошит і сфотографувати для перевірки. Приклад и в Google Classroom.

Сьогодні, про потенціал цифрових технологій міркує та ділиться досвідом Дзямба Н.В., учитель хімії та біології Розтоцько-Пастільської ЗОШ І-ІІ ступенів.

12 травня 2020 року


Дитсадок дистанційно: досвідом ділиться педагогічний колектив закладу дошкільної освіти с.Жорнава 

Type the text hereЯкщо говорити про дистанційне навчання,  то це формулювання не цілком точне щодо роботи садочків, оскільки основне завдання закладу дошкільної освіти не навчання, а виховання та соціалізація дитини. 

Розуміємо, що забезпечити цей процес дистанційно важко: якщо батьки школярів можуть довірити своїм дітям самостійне вивчення навчального матеріалу, то дошкільнята  потребують постійного залучення дорослого у їх діяльність.  Кожен керівник закладу дошкільної освіти визначає особливості провадження освітнього процесу в умовах карантину відповідно до наявних ресурсів та побажань батьків. Як доцільніше організувати цю роботу? Які засоби електронної комунікації дають змогу педагогам підтримувати партнерську взаємодію з батьками вихованців?

Вихователі дошкільного закладу с.Жорнава діляться своїми міркуваннями з приводу того, як  зробити дистанційну роботу педколективу продуктивною та допомогти батькам вихованців організувати діяльність дітей удома. Підтримуючи зв’язок за допомогою Viber, вихователі закладу скористалися можливостями сервісу Padlet. Розробка тематичного тижня, що презентують педагоги, вміщує інтерактивні навчальні матеріали, рухливі ігри, творчі завдання. Засоби сервісу Padlet надають можливість аудіовізуалізувати навчальний матеріал і репрезентувати його більш привабливо та зрозуміло, що допоможе  батькам цікаво провести час з дітьми, а дошкільнятам –  пізнавати світ.

https://padlet.com/dnzzhornava/Bookmarks

11 травня 2020 року


Онлайн-флешмоб «Присвята матері»

У календарі свят для мами визначений особливий день, який святкується в Україні в другу неділю травня. У 2020 році День матері припадає на 10 травня. Офіційне державне свято День матері встановлене в 1999 році. Святкування стало популярною і доброю сімейною традицією.

Безумовно, День матері – це одне із  зворушливих свят, тому шо кожен з нас з дитинства і до останніх днів життя несе в своїй душі єдиний і неповторний образ – образ своєї мами, яка все розуміє, пробачить, завжди пожаліє і буде самовіддано любити незважаючи ні на що. У цей день ми від усієї душі вітаємо дорогих мам з їх святом. Хай світлом і добром відгукуються в душах дітей ваші нескінченні турботи, терпіння, любов і відданість.

У рубриці "Темя дня" матеріали з досвіду роботи Генюти Т.В., класовода 1 класу Ставненської ЗОШ І-ІІІ  ступенів. 

https://youtu.be/Nu8gFC0KiU8

8 травня 2020 року


Освітній хаб закладу: можливості підвищувати професійну компетентність педагогів в умовах карантину

Наше сьогодення – епоха бурхливого розвитку цивілізації, а тому потрібно ресурси існування раціонально використовувати для потреб суспільства. Одним із завдань закладу є формування екосвідомої особистості.

Концепція Нової української школи передбачає створення сучасного освітнього середовища, яке забезпечить необхідні умови, засоби й технології для навчання та виховання учнів, співпраці вчителів та батьків.

Політика виховної діяльності Костринського ліцею базується на педагогіці партнерства. А однією з десяти ключових компетентностей Нової української школи є екологічна грамотність учнів, а саме: уміння розумно та раціонально користуватися природними ресурсами в рамках сталого розвитку, усвідомлення ролі навколишнього середовища для життя і здоров’я людини. Тому важливим напрямком роботи ліцею є виховання екологічно-компетентного учня і формування екологічної культури всіх учасників освітнього процесу.

Гармонійний розвиток дитини загалом і екологічне виховання зокрема спирається на систему знань, яка включає елементарні знання про біосферу, ноосферу, суть речей і явищ (жива природа – рослини, тварини, людина і нежива природа), про екологічний простір, здоров’я, життя, рух – основні початки природознавства. Особливе значення в цій системі займають знання про людину, як частину природи, як найрозумнішу істоту, від якої значною мірою залежить збереження природного розмаїття.

Щоб знання перейшли в споживчо-мотиваційну сферу особистості дитини, необхідно зробити засвоєння цих знань емоційно забарвленими радістю від зустрічі з природою, відчуттям причетності, єднання з нею, емпатією, любов’ю до рідної землі, прагненням глибше пізнати природу, відчуттям відповідальності перед нею.

Сьогодні вчителі й учні працюють дистанційно, а тому протягом квітня педагоги  ліцею долучилися до  проведення педагогічної ради у формі дистанційного майданчика на платформі Google Classroom, яку згідно з планом роботи закладу провела заступник директора з виховної роботи Маріанна Михайлівна Планчак. Тема - «Розвиток екологічної свідомості учнів та формування сталих світоглядних орієнтирів особистості».

Структура педради-онлайн дала змогу анонсувати аналітичний матеріал, презентувати креативні та творчі ідеї всіх учасників освітнього закладу: створення хмари слів на екологічну тематику за допомогою Word Art, педагогічний Х-фактор «Веселка творчості» - робота ініціативної групи, дискусійне чаювання «Родзинки досвіду», рефлексія онлайн - спільне написання екологічної казки «Зернятко доброти», виконання вправи на креативність поглядів.

Всіх учасників було залучено до процесу обміну досвідом, формування висновків, створення узагальненого  педагогічного кейса, де кожен зробив індивідуальний внесок: обмінявся ідеями, знаннями, способами діяльності.

Відомо, що екологічне виховання – це інформаційно-просвітницька робота, проєктна та дослідницька діяльність, пізнавальні справи, заходи валеологічного спрямування, трудові операції, акції. Такими новими креативними досягненнями обмінялися педагоги, презентуючи власні напрацювання.

7 травня 2020 року


Пристрій своїми руками для перевірки провідності розчинів!

Ейнштейн «Істина - це те, що витримує перевірку дослідом»

Сьогодні всі заклади освіти працюють віддалено й перед вчителями постала нова проблема: як організувати навчальні проєкти, передбачені програмами, віддалено? Як вдало реалізувати ідеї STEM-навчання? Ми хочемо допомогти вам, а тому пропонуємо матеріали з досвіду учителя фізики із затосуванням STEM-підходу. 

Це один із напрямків інноваційного розвитку природничо-математичної освіти в системі навчання STEM. STEM-підходи до навчання передбачають поступове нарощення самостійної діяльності учнів:

  • у 1-5 класах стимулювання учнів до проведення пошукової роботи під керівництвом вчителя;
  • у 6-8 класах спроби проведення дослідницьких робіт на основі навчального матеріалу з програми (виконати всі етапи наукового дослідження і самостійно отримати новий для них факт);
  • у 8-9 класах самостійне дослідження теми, що виходить за межі програмного матеріалу. Учні працюють самостійно і лише інколи радяться з вчителем.

Результат:  написання і захист роботи на МАН, участь у творчих конкурсах і фестивалях; у  9-11 класах наукове дослідження за обраною темою, досягнення практичного результату.

         Переваги STEM-освіти:

  •  за STEM методикою, в центрі уваги знаходиться практичне завдання чи проблема. Учні вчаться знаходити шляхи вирішення не в теорії, а прямо зараз шляхом спроб і помилок;
  • STEM-освіта – це творчий простір світогляду дитини, де вона не тільки реалізовує свої потреби, а й готується до дорослого життя у соціумі, роблячи усвідомлений вибір майбутньої професійної діяльності;
  • за STEM, дитина отримує набагато більше автономності. На процес навчання набагато менше впливають стосунки, що склалися між учнем та вчителем, що дає можливість більш об’єктивно оцінювати прогрес. За рахунок такої автономності, дитина вчиться бути самостійною, приймати власні рішення та брати за них відповідальність;
  • уроки за STEM-технологією дозволяють не тільки вивчати теоретичний матеріал. Але і закріплювати знання за допомогою можливостей практичного застосування різноманітних завдань.

         STEM-освіта – це:

  • освіта, яка закладає інтерес до дослідницької діяльності та готує дітей до життя у технологічно розвиненому житті;
  • урок, побудований на реалізації конкретного проекту, застосуванні науково-технічних знань у реальному житті;
  • набуття знань через гру та конструювання пристроїв і механізмів;
  • не запам’ятовування фактів, а розуміння і формування практичних навичок і умінь;
  • підготовка майбутніх фахівців у галузі високих технологій і комунікацій; основа економічного та інноваційного розвитку країни.

        Сьогодні, в рубриі "Тема дня"  матеріали   Дубінчак В.І., учителя фізики Ставненської ЗОШ І-ІІІ ступенів. До вашої уваги власноруч виготовлений пристрій до вивчення теми «Струм в електролітах»  (8 клас).

6 травня 2020 року


Домашній експеримент: #ХіміяНаКухні_Ч3

Домашній експеримент з хімії - це завжди цікаво!  Цього тижня продовжуємо експериментувати разом з Дзямбою Н.В., учителем хімії та біології Розтоцько-Пастільської ЗОШ І-ІІ ступенів. 

Сьогоні пропонуємо вам дослід  до теми «Солі» (8 клас). Учителька намагається показати  приклади розкладання солей гідрокарбонатів та усунення постійної твердості, яку спричинюють сульфати та хлориди Кальцію та Магнію. Звертаємо увагу, що цей матеріал буде актуальним при вивченні теми «Вода» (7 клас, навчальний проєкт «Дослідження якості води з різних джерел»). Урок для семикласників можна урізноманітнити завданням визначення твердості води. Ця тема доречна і для учнів 9 класу при виконанні домашнього експерименту «Порівняння мийної дії мила та прального порошку вітчизняного виробника». Таким чином, один простий експеримент стає в нагоді при опрацюванні різного навчального матеріалу.

У курсі хімії вивчається дуже багато питань, життєво необхідних у повсякденному та професійному житті сучасної людини. Учень має зрозуміти, що навколо постійно відбуваються хімічні реакції. Тоді він зрозуміє значення науки хімії, яка вивчає речовини та їх перетворення.

5 травня 2020 року


Онлайн-тести для дистанційної роботи на уроках математики

Онлайн-інструменти для дистанційної взаємодії як ніколи актуальні в роботі вчителя. Для їх створення є безліч ресурсів, за допомогою яких все набагато простіше! Наприклад, створюючи тести, ви навіть на відстані зможете легко та швидко перевірити, наскільки добре учні засвоїли нову тему,  подати домашню роботу, миттєво отримати інформацію про виконання завдань та відстежите прогрес успішності кожного учня окремо.

Поговоримо сьогодні про досвід Старчак М.М., учителя математики та інформатики Волосянківської ЗОШ І-ІІІ ступенів. У її арсеналі досвіду різноманітні форми організації тестування учнів з математики: онлайн-тести «На Урок», Google Форми, matematikatests.in.ua, learningapps.org.

Створювати, задавати, аналізувати – ось завдання, які покликані виконувати ресурси з організації тестування. З іншого боку, так чи інакше, за карантин необхідно шукати варіанти дистанційної взаємодії і постійно перебувати в інтернеті. Онлайн-тести можуть допомогти і в цьому.

4 травня 2020 року


Відеоогляд тренувань із футболу в домашніх умовах 

Карантин уніс чималі зміни в повсякденний спосіб життя. Він наклав на нас певні обмеження, у тому числі й на заняття спортом. Однак це не привід відмовитися від активності, адже займатися спортом слід регулярно – інакше ефективність вправ різко зменшиться. Чим частіше спортсмен тренується, тим швидше й точніше виконує вправи.

Регулярні тренування допомагають балансувати період високих (ударних) і низьких (відновлювальних) навантажень, повинні проходити в один і той же час з однаковими інтервалами між ними. Після того, як організм людини звикне до нового ритму, він сам буде готуватися до наступних тренувань і відпочинку, а їх ефективність може підвищиться на 20%.  Коли ж спортсмен пропускає заняття, то:

  • знижується досягнутий раніше рівень тренованості;
  • порушується баланс між енерговитратами й споживаними калоріями;
  • збивається ритм денний і тижневий, а в результаті може погіршуватися настрій, сон і апетит;
  • є вірогідність не досягнути запланованого результату до встановленого терміну, загальна й сумарна ефективність занять падає!..

Особливо це помітно в дитячих групах, де йде постійний навчальний процес і засвоєння нових знань. Дітям дуже важко надолужити пропущені тренування, а в разі тривалої паузи – це фізично неможливо!

Органічною складовою фізичної культури та спорту, частиною культурного життя суспільства, що сприяє збереженню й зміцненню здоров’я людини, розвитку її фізичних і морально-вольових здібностей, організації змістовного дозвілля, став футбол – гра мільйонів. Сучасний футбол – дуже цікава гра й у той же час  важка та складна. Потрібно часто вступати в боротьбу за м’яч як у повітрі, так і на землі, швидко виконувати складні технічні прийоми, обмежені в часі й просторі, з протидією суперника – і все це повинно бути підкріплено гарною функціональною підготовкою гравця.

Тренувальні заняття – не випадковий процес, а  основна форма підготовки футболістів. Правильна побудова, якість тренування та ступінь його впливу на зростання спортивних результатів залежить від детально обміркованої, конкретної системи навчання й виховання футболістів.

У зв’язку з карантином гравці повинні систематично тренуватися в домашніх умовах, щоб не втратити форми та не забути футбольних навичок. Подібне навчання проходить таким способом: відповідно до складеного плану педагоги  задають завдання онлайн, а юні футболісти їх виконують. Звітують вихованці наставникам за допомогою відео, яке знімають під час свого тренування.

Отже, саме регулярні тренування допоможуть дитині стати чудовим спортсменом і досягнути своїх мрій! Окрім того, регулярні спортивні навантаження цілюще впливають на стан усього організму: зміцнюють м’язи, поліпшують м’язову витривалість, розвивають серцево-судинну систему тощо, тому під час карантину та пов’язаного з ним зменшення денної активності й рухливості вони просто необхідні. До того ж тренування сприяють виробленню ендорфінів – гормонів радості, які зменшують ризик розвитку депресій і пригнічених станів, а також допомагають знизити тривожність. А це зараз мало чи не головний привід відволіктися на годину й зайнятися спортом у домашніх умовах!

Пропонуємо вам відеоогляд тренувань юного футболіста Великоберезнянської ЗОШ І-ІІІ ступенів (з досвіду роботи вчителя фізичної культури, тренера Великоберезнянської ДЮСШ Шевченка В.М.).

1 травня 2020 року


Google Sites: розкривамо можливості інтернет-контенту

В одній із новин тема дня ми  відповідали на запитання: як почати роботу з веб-сайтом у сервісі Google? Ось декілька речей, про які хочемо нагадати. 

Для того щоб приступити до створення сайтів на Google Sites, необхідно мати свій акаунт в Google або ж зареєструватися. Далі необхідно увійти у свій обліковий запис і на своїй сторінці в продуктах Google вибрати сервіс Сайти Google, за допомогою якого й буде створюватися сайт. Дії по створенню сайтів прості й докладно проінструктовані. 

Google рекомендує сервіс Google Sites для створення сайтів освітніх установ або інших командних сайтів, у яких потрібне колективне редагування інформації.

Сьогодні ми пропонуємо досвід Буш О.І., учителя інформатики Малоберезнянської ЗОШ І-ІІІ ступенів. Учителька створила сайт навігтор  віртуальний кабінет інформатики для навчання у чнів в умовах дистанційного навчання. Педагог розробила інструктивні листи із зазначенням теми уроку та завдань відповідно до навчальних програм, із посиланням на необхідні додаткові навчальні матеріали. З навчальним контентом можна ознайомитися в Google Сlassroom. 

30 квітня 2020 року


Вчи.юа: математика в інтерактивній формі для учнів початкової школи

Вчи.юа  це міжнародна онлайн платформа, де учні початкової школи усієї України вивчають математику в інтерактивній формі. Весь курс початкової школи розкладений на безліч взаємопов'язаних інтерактивних завдань, що дозволяє будувати індивідуальну освітню траекторію для кожного учня.

Понад 1000 завдань з усіх тем математики початкової школи, розроблених професійними методистами відповідно до навчальної програми. Вчи.юа будує діалог з учнем. Система реагує на дії учня і в разі правильного розв'язання хвалить його та пропонує нове завдання, а в разі помилки задає уточнюючі питання, які допоможуть учневі прийти до правильного розв'язку. Вчи.юа влаштований таким чином, щоб учень вивчав матеріал, переходячи від теми до теми до повного засвоєння курсу. Після проходження уроків учень з легкістю справляється з завданнями будь-якого типу шкільних підручників.

Це навчання на практиці в ігровій формі, що породжує справжній інтерес до математики. Про те, як таким освітнім ресурсом користуються учні 2 класу, ділиться Мушак М.Ю., вчителька початкових класів Великоберезнянської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів.

29 квітня 2020 року


Онлайн-заняття: дистанційне навчання в закладах дошкільної освіти

В умовах карантинних обмежень у зв’язку з пандемією COVID-19 запропоновано багато рішень щодо навчання дітей шкільного віку за допомогою телебачення або Інтернет ресурсів. А що робити батькам з дітьми, які ходять до дитячого садочку? Саме для батьків Ушакова Т.І., вихователь ДНЗ №2 «Берізка» смт Великий Березний знайшла рішення і запустила ютуб-канал, на якому публікує онлайн-заняття для дошкільнят.  

Заняття в онлайн режимі створені із врахування режимних моментів,  вікових особливостей та освітніх потреби  вихованців. Це особливо стосується уваги, реакції та комунікації. Вихователь звертає увагу на важливість  тісного  партнерства з батьками. Матеріали постійно оновлюються  та доповнюються  відео заняттями відповідно до  програми навчання.

Для нас важливо якість організації онлайн-навчання дошкільнят. Рішення проводити відео заняття – дозволяє цю якість реалізувати.  

Подбаймо, щоб наші діти зростали здоровими, думаючими та щасливими, будуймо платформу успіху у навчанні та подальшому житті.

28 квітня 2020 року


Бінарний урок в умовах дистанційного навчання

Ви відчуваєте, як  динамічно ми пристосовуємося до усього нового, як цілісно й впевнено опановуємо цифрові технології, особливо ті, які пов'язані з дистанційним навчанням. Зрозуміло, що педагоги повинні адаптуватися до сучасних освітніх викликів, набути досвіду, який найоптимальніше забезпечить ефективну співпрацю під час уроку. Адже дистанційне навчання – це насамперед навчання!

І тут постають одвічні запитання: Як зробити урок цікавим і продуктивним? Як його провести без зайвого навантаження на учнів? Як спонукати дітей до ефективного фідбеку. Сьогодні публікуємо ще один варіант відповіді у рубриці "Тема дня". Представляємо давно відому педагогічну ідею бінарного уроку, яка,  на нашу думку,  може бути реалізована в умовах освітньої ситуації, коли доводиться працювати онлайн. Проте, вона не виключає, а, навпаки, передбачає командну взаємодію. В умовах очного навчання досить проблемно узгодити навчальний час для проведення бінарного уроку двома педагогами, тому такі уроки проводяться вкрай рідко. Робота в дистанційному форматі, на нашу думку, дозволяє використати позитивні сторони бінарного уроку.

Оскільки будь-яка практика вимагає теорії,  згадаймо деякі «ази» поняття «бінарний урок». Бінарний урок розглядається як практичне відображення інтегральної технології навчання  та нестандартна форма   навчання з реалізації міжпредметних зв’язків. Це поєднання знань у якісно нову цілісність з метою створення загального образу світу, розуміння людських взаємовідносин. На таких уроках розв’язуються цікаві, практично значущі та доступні учням проблеми.   Це творчість двох педагогів, яка переростає у творчий процес учнів і формує в останніх креативну компетентність. Обидва педагоги є рівновартісними під час бінарного уроку: кожен з них забезпечує проблемність навчання, урізноманітнення форм навчальної роботи та забезпечення наступності між ними. Найбільш ефективно, вважається, проводити бінарний урок при завершенні теми – як узагальнюючий, що закріплює знання учнів і розвиває їхні предметні вміння. При спільній роботі вчителі наочно бачать рівень опанування учнями навчальним матеріалом, ступінь його засвоєння та прогалини в їхніх знаннях.

Як відомо, бінарні уроки характеризуються значними педагогічними можливостями: учні набувають багатогранних знань про об’єкт вивчення, у них формуються вміння переносити знання з однієї  площини в іншу, аналізувати і порівнювати явища, поняття,  події, вчинки. Учні не тільки поглиблюють уявлення про предмет, але й розширюють кругозір. Можна стверджувати, що бінарні уроки сприяють формуванню пізнавального інтересу, активному, емоційному сприйняттю  учнями нових знань, розвитку в них творчого, самостійного, гнучкого мисленняю

Важливо, що під час проведення бінарного уроку в умовах навчання із застосуванням дистанційних технологій відбувається інтенсифікація навчального матеріалу (обробляється об’ємний матеріал за менший час, швидко знаходяться відповіді на проблемні питання) та зменшується навантаження учнів.

Отже, бінарний урок – це урок не заради зовнішнього ефекту, а заради пошуку оптимальних форм навчання учнів, активізації їх пізнавальної діяльності.

Так, бінарний урок із зарубіжної літератури та історії у 5 класі на тему «Сімейні цінності у повісті-казці Р. Дала «Чарлі і шоколадна фабрика». Родинне дерево», який провели у форматі відео-конференції за допомогою платформи Zoom учителі Великоберезнянської гімназії, надав можливість учням глибше розкрити для себе значення сім’ї, роду, сповнитися почуттям духовної єдності поколінь. Під час вибору тематики бінарного уроку було взято до уваги те, як літературний твір допомагає учням зрозуміти моральні цінності, людські чесноти, роль видатних особистостей у житті інших людей, відчути цінність вчинків у контексті не лише минулого, а й сьогодення. Водночас, в художніх образах та й навіть фантастичних подіях учні побачили реальні життєві ситуації.

27 квітня 2020 року


Дистанційне навчання з хореографії можливе! Головне – самоорганізація!

З моменту оголошення карантину вчителі хореографії почали освоювати нові інформаційні можливості та проводити навчання зі здобувачами освіти.

Освітній процес на практикозорієнтованому уроці дуже важко проводити дистанційно, особливо це стосується уроку хореографії, де учням треба пояснити матеріал та засвоїти практично, технічно, методично. Домашні умови також унеможливлюють роботу з простором, підлогою в танці, роботу в контактній імпровізації та ін. Але все одно учителі змогли й дистанційно танцювати з учнями.

Це можливо! Констатує Лабанич В.І., учитель хореографії Костринського ліцею, широко впроваджуючи в роботу відеоуроки. Як завжди, добірка цікавих матеріалів у Google Classroom.

24 квітня 2020 року


Microsoft Sway – презентації онлайн

Ви ще не працювали з Microsoft Sway? Корисно буде спробувати. Це цікава нова можливість створювати презентації, які будуть розміщуватися в Інтернеті, їх зручно переглядати з будь-якого пристрою, починаючи від десктопу з великим екраном, закінчуючи мініатюрним смартфоном. Презентація онлайн допоможе Вам опанувати програму швидко.

Переваги: 

  • легко вбудовуваний контент з інтернету – програма створена спеціально для тих, кому доводиться мати справу з різними веб-сервісами, саме тому тут присутні засоби для інтеграції постів з соціальних мереж, мультимедіа з відповідних майданчиків;
  • безкоштовна схема поширення – на відміну від класичного Office або версії 365, дістати копію програми можна абсолютно безоплатно. Знадобиться лише активний аккаунт Майкрософт;
  • підтримка всіх платформ – немає нічого зручніше, ніж наявність можливості працювати над одним документом відразу з декількох пристроїв, практика показує, що така перевага сподобалося багатьом;
  • інтеграція в веб-сторінки – готовий результат можна опублікувати на власному сайті, досить просто скопіювати спеціальний HTML-код і встановити його в необхідному місці.

Таким чином, ми отримуємо легкий і надійний інструмент, для управління яким не потрібні додаткові знання і вміння. На відміну від класичного офісного набору, MS Sway знаходиться у вільному доступі і може працювати повністю автономно. Як завжди детальніше у Google Classroom. На вас чекає цікавий матеріал та приклад досвіду із зарубіжної літератури.

23 квітня 2020 року


Використання AR технологій на уроках географії

Комп'ютеризація освітнього процесу є потужним інтегратором інформації в усіх галузях знань. Використання новітніх інформаційно-комунікативних технологій у викладанні географії дозволяє покращити освітній процес, прискорити передачу знань і досвіду, а також підвищити якість навчання й освіти.

Візуалізація навчального матеріалу полегшує його сприйняття та засвоєння. Географія – наука, яка має ілюстрації теоретичного матеріалу. Правильно підібраний  допомагає краще зрозуміти, що відбувається з нами на планеті. Звичайні 2D зображення класичних підручників, посібників та карт не дають повноцінного уявлення про структуру та склад Землі. Таким чином, для ефективного вивчення географії, на сучасну пору доцільно використовувати численні демонстрації, які є неможливими без використання мультимедійних презентацій, Інтернет-ресурсів, та програм-реалізаторів доповненої реальності.

Доповнена реальність (Augmented Reality, AR) дає можливість максимально візуалізувати об’єкт (будову Землі, візуалізація процесу викиду лави з вулкану та його будову, створення та опрацювання в реальному та доповненному середовищі), тобто перевести 2D зображення у 3D, а також “оживити” його. Завдяки тому, що AR дозволяє візуалізувати інформацію.

Використання такого засобу ІКТ під час вивчення нового матеріалу дає можливість покращити просторову уяву школярів, “побачити” та глибше зрозуміти почутий навчальний матеріал, що сприятиме кращому його засвоєнню та формуванню певних практичних навичок. Такий метод є ефективним при вивченні таких тем, як “Внутрішня будова Землі”, “Землетруси. Вулканізм і вулкани, гейзери”, “Африка”, “Ландшафти України”  тощо.

Використання об’єктів доповненої реальності дає можливість викладачу швидко та доступно пояснити великий об’єм теоретичного матеріалу, а учням ефективно його засвоїти, розвиває у них творче мислення та підвищує мотивацію до навчання. Сьогодні доповнюємо  реальність із Приступою Р.М., учителем географії Костринського ліцею.

22 квітня 2020 року


GIOS – онлайн платформа з вивчення математики

Платформа GIOS забезпечує якісну дистанційну освіту під час проведення карантину, на якій розміщено  онлайн-курси з математики GIOS (Global Innovative Online School). Це інтерактивна онлайн-платформа, матеріали для якої створювали найкращі вчителі та методисти. Наразі на платформі присутні уроки для середньої школи, з 5-го по 9-й класи.

Яким чином працює GIOS?

Спочатку, учень дивиться відео уроки, що мiстять теорію. Кожне відео інтерактивне – переривається для того, щоб наш головний герой – сурикат на ім’я Джиос проконтролював – чи дивиться дитина відео, чи все їй зрозуміло? Такий формат допомагає дітям більше долучитися до навчального процесу.

Після теорії обов'язково йде практика, яка складається з завдань в тестовiй формi, на вiдповiднiсть, введення відповідей, на порядок дій, на знаходження помилки – які, до речі, розвивають критичне мислення – це ще одна крута фішка GIOS. Після складання підсумкової роботи, дитині нараховуються бали та даються екстра життя, які можна використовувати для повторного проходження уроків або придбання нових аватарок – діти від цього фанатіють, та й батькам теж подобається.

Отже, завдяки інтерактивній та геймiфiкованiй формі навчання, ми маємо мотивовану дитину яка хоче навчатись та виконує вправи самостійно!

Яким чином увійти на платформу, зареєструватися, як користуватися матеріалами розповідає Пінцак І.І., учитель математики та інформатики Великоберезнянської гімназії. 

21 квітня 2020 року


Місія здійснена: навчаємо дітей вдома

Зараз і дорослі, і діти перебувають у психологічному напруженні – від невизначеності, від різкої зміни звичного режиму, від необхідності обмежити «живе» спілкування й вільне переміщення. Дистанційне навчання – це, насамперед, не про технічні засоби, а про те, як учителю налагодити зв’язок з учнями, підтримати їх і вдало спланувати роботу.

Важливо розуміти, що ця криза дає нам можливість обнулитись, вийти з цього в новій якості одне для одного. Це шанс – передивитись відносини, кордони одне одного. Ця можливість не пов’язана з віком, посадою або обставинами, а виключно з нашими станом і готовністю до змін.

Як допомогти в цій ситуації собі й дітям – радить Чума Н.В., практичний психолог Волосянківської ЗОШ І-ІІІ ступенів.

17 квітня 2020 року


Особливості використання інструменту для оцінки роботи класу в режимі реального часу ClassDojo та методика його застосування

Віртуальні технології та мобільні платформи дозволяють сучасному вчителю подивитися на навчання з нової точки зору і в нових формах. В нагоді учителю стане Сlass Dojo – це зручний і простий інструмент для оцінки роботи класу в режимі реального часу.

З допомогою даного сервісу учитель  може швидко і просто оцінювати класну і домашню роботу, і навіть виставити відмітку про поведінку на уроці. Зручний, яскравий, українізований інтерфейс, симпатичні аватари, цікаві для сприймання дітьми, можливість роботи, як із стаціонарного комп’ютера так із планшета, чи смартфона. Сlass Dojo використовую як на уроках інформатики, так і під час гурткової роботи, тому що він дає можливість не просто оцінити діяльність дітей, а й побачити рейтинг кожного учасника в цікавій ігровій формі.

Щоб долучитись до роботи в  Сlass Dojo слід пройти реєстрацію на сайті, попередньо авторизувавшись та обравши роль учителя, учня, батьків, чи адміністрації. Якщо вашого навчального закладу в переліку немає, то його слід зареєструвати і для нього буде виділений простір. В даному застосунку на правах учителя можна  створювати бейджі, розробляти завдання, відображати рейтинг кожного учня в процесі роботи усьому класу, в якості учня ви зможете отримати персональний код для доступу до свого профілю, де ви зможете змінити аватар та зробити власні налаштування, батькам надається доступ для перегляду успішності своїх дітей.

Налаштування класу учителем проходить в чотири етапи: створення класної кімнати з назвою, додавання учнів, настройка заохочувальних бейджів, відправка кодів учням. Аватари кожному учню присвоюються випадковим чином, потім кожен учень може вибрати собі аватар до вподоби. У вікно додавання учнів можна сміливо копіювати вже готовий список класу – система його сприйме автоматично. Можна створювати необмежену кількість класів.

Отже, якщо Вам потрібний сервіс, який надасть швидкий відгук учням про їхню роботу в класі і мотивуватиме їх до ефективної навчальної діяльність вам слід звернутись до Class Dojo, запевняє Баленко Т.С., учитель фізики та інформатики Великоберезнянської ЗОШ І-ІІІ ступенів.

16 квітня 2020 року


Ви запитуєте – ми відповідаємо: як почати роботу з веб-сайтом у сервісі Google?

Google Sites – сервіс від Google, що пропонує своїм користувачам послугу безкоштовного створення і розміщення сайтів у мережі Інтернет. Сервіс є частиною Google Apps і покликаний замінити застарілу службу «Google Page Creator» . Основна відмінність створення сайтів в Google Sites - це можливість доступу до роботи над сайтом декількох користувачів. Користувач-власник сайту може запрошувати інших користувачів для спільної роботи, розподіляти права доступу до матеріалів, використовувати на сайті інформацію з інших сервісів Google (Google Docs, Google Calendar, Picassa і т.д.). Для оформлення сайту доступні кілька шаблонів веб-дизайну.

Безкоштовний хостинг від Google Sites має наступні обмеження:

  • обсяг дискового простору - до 100 Мб для зберігання інформації на сайті й 10 Гб на кожний домен для зберігання інформації при використанні Google Служб;
  • не підтримуються CSS і JavaScript;
  • доменне ім'я сайту має вигляд sites.google.com/site_name.

Створення сайтів за допомогою Google Sites також обмежене:

  • обмежені настроювання оформлення сайтів - змінюються тільки кольори, розміри й стиль шрифтів;
  • заборонені анонімні коментарі, змінювати зміст (у тому числі додавати коментарі) можуть тільки авторизовані користувачі;
  • немає стрічки RSS з оновленнями сайту.

Для того щоб приступити до створення сайтів на Google Sites, необхідно мати свій акаунт в Google або ж зареєструватися. Далі необхідно увійти у свій обліковий запис і на своїй сторінці в продуктах Google вибрати сервіс Сайти Google, за допомогою якого й буде створюватися сайт. Дії по створенню сайтів прості й докладно проінструктовані.

Google рекомендує сервіс Google Sites для створення сайтів освітніх установ або інших командних сайтів, у яких потрібне колективне редагування інформації.

Досвідом використання цього сервісу ділиться Качмар І.І., учитель хімії та інформатики Костринського ліцею. 

15 квітня 2020 року


Помічник у роботі вчителя: декілька цікавих способів для організації навчального тестування з математики

Tестування – один із найвідоміших та найзручніших способів оцінювання знань і навчальних досягнень учнів. Воно допомагає перевірити, наскільки учні зрозуміли нову тему чи досягли майстерності. Тестами хоча б періодично користуються всі вчителі та школярі, адже такий вид роботи сприймається дуже добре.

Створюйте виклики своїм учням, адже тест – це не тільки інструмент для швидкої перевірки рівня засвоєння знань та визначення прогалин у навчанні. Це ще й безліч цікавих рішень та можливостей як для вчителя, так і для дітей.

"Кросфіт" для мозку пропонує Ріпич А.А., учитель математики Великоберезнянської гімназії. Пам'ятайте, що досвід – чудовий вчитель! Скористайтеся ідеями колеги та створіть власний неповторний педагогічний продукт. 

14 квітня 2020 року


Онлайн-навчання з mozaBook

В умовах впровадження загальнонаціонального карантину, коли звичне для учнів та вчителів навчання стало неможливим, педагогам доводиться виходити за рамки звичних умов та шукати нові підходи до організації змістовного та якісного дистанційного навчання.

Нагадуємо, що компанія EdPro – єдиний офіційний партнер Mozaik, компанії-розробника програмного забезпечення, в Україні, надала безкоштовний доступ до програми mozaBook та платформи mozaWeb до 30 квітня! Також відкритий доступ до всіх підручників та посібників EdPro і методичних рекомендацій з біології, хімії та природознавства.

Сьогодні ми з вами розглянемо можливості організації освітнього процесу за допомогою програмного забезпечення mozaBook та ознайомимося із ідеями щодо можливостей використання цього навчального контенту від Решетовської С.М., учителя біології Великоберезнянської ЗОШ І-ІІІ ступенів.

13 квітня 2020 року


Писанка своїми руками: майстер-класи з писанкарства

Писанка – один з елементів обрядової традиції Великодня. З нагоди цього великого свята тема дня змінюється та перевтілюється з цифрової в арт-студію мисткинь. Ми запалюємо свічки, беремо в руки писачки і починаємо чаклувати. Запрошуємо і Вас приєднатися до цього сакрального дійства.

Великодні писанки стануть окрасою кожної оселі, а якщо ці писанки зроблені своїми руками, то їх цінність примножується. Ознайомтеся із досвідом колег і хтозна, можливо Вам вдасться створити писанку  з унікальним розписом.

Майстер-класи представляють:

  • Готра Віра Юріївна, учитель музичного мистецтва Забрідської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів (майстер-клас №1  з розпису писанки-дряпанки)
  • Венцель Наталія Юріївна, учитель трудового навчання Розтоцько-Пастільської ЗОШ І-ІІ ступенів (майстер-клас №2  з розпису традиційної писанки)

Ми вважаємо, що краще один раз побачити вартісний майстер-клас з писанкарства та відчути, що таке писанка на власному досвіді. А досвід наших майстринь підказує, що спробувавши створювати гарні писанки один раз, зупинитися вже неможливо.

10 квітня 2020 року


Як платформа Classtime допомагає на уроках провести опитування?

Classtime.сom – це онлайн-помічник вчителя, що збагачує урок миттєвою візуалізацією рівня розуміння та прогресу усього класу в живому часі. Для того, щоб створювати інтерактивні тести, де діти перевірятимуть свої знання з будь-якої теми, потрібно  зареєструватись у Classtime.

Цей контент дуже зручний для проведення опитування, що дозволяє підійти творчо до написання завдань різної складності. Найпростіші – коли дитині потрібно обрати одну правильну відповідь з кількох запропонованих. Складні завдання – де учні зможуть писати творчі розлогі відповіді. Їх перевірятиме вчитель, а не комп’ютер. Хоча для коротких творчих завдань цей процес все одно оптимізований.

Для рефлексії  можна спробувати  відкриті питання в кінці тесту. Учні мають можливість написати, які почуття та запитання в них виникли під час виконання роботи. Такий фідбек допомагає вчителю ефективніше провести аналіз учнівських помилок та продуктивніше побудувати подальшу роботу. 

Як провести цікаву контрольну? На це питання дає відповідь Вагулич Іванна Василівна, учитель хімії Великоберезнянської ЗОШ І-ІІІ ступенів.

9 квітня 2020 року


YouTube у навчанні

Навряд чи існує сервіс, здатний зрівнятися за популярністю з YouTube, який став домівкою для мільйонів роликів. Аналітики підрахували, що, аби подивитися всі завантажені на нього відео, знадобиться 1000 років. Вражає, чи не так? Але нам не треба дивитися все, достатньо лише роликів, які допоможуть учням краще навчатися.

Якщо зробити все правильно, YouTube може стати вашим надійним та незамінним помічником, і ми знайшли щонайменше 5 причин використовувати його у навчанні.

1. Зробити урок цікавішим.

2. Давати цікаві домашні завдання.

3. Записувати уроки та зберігати їх для подальшого перегляду.

4. Використати нестандартні форми роботи.

5. Надихати.

Можливості  відеохостингу  YouTube надихнули  Кевер О.В., учителя математики Великоберезнянської ЗОШ І-ІІІ ступенів, створити власний канал для підтримки дистанційного навчання у підготовці учнів до ЗНО з математики.

8 квітня 2020 року


Домашній експеримент: #ХіміяНаКухні_Ч2

Відірваність викладання хімії від життя, видалення хімії від усього, що знайоме, зрозуміло, звично учням, діє на їх сприйняття і є однією з причин формального ставлення до хімії як навчального предмета. Проведення учнями хімічних дослідів в домашніх умовах є абсолютно самостійним та є тим самим методичним прийомом, який може в більшій мірі вирішити багато проблем.

Домашній експеримент спонукає до удосконалення пізнавальних мотивів учнів: інтерес до знань, до змісту і процесу навчання. Він викликає  позитивні емоції, тому що це нова, більш “доросла” форма роботи для дітей. 

Дзямба Н.В., учитель хімії та біології Розтоцько-Пастільської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів, продовжує знайомити нас з досвідом проведення експериментів з хімії в домашніх умовах. 

7 квітня 2020 року


Тренди освіти: як використовувати QR-коди у навчанні

Мабуть, вам неодноразово на очі потрапляли графічні піксельні коди, які розміщують на рекламних буклетах, у транспорті, на вітринах чи у супермаркетах. А чи знаєте, що такі зображення надають безліч можливостей, у тому числі у освітньому процесі?

Якщо ви цікавитесь сучасними то QR-коди можуть бути змістовним доповненням ваших уроків!

За допомогою QR-кодів можна урізноманітнити навчальний процес наступним чином:

  • кодування посилань на домашні завдання чи практичні роботи (наприклад, якщо їх виконання передбачає використання гугл-форми, гугл-диску тощо);
  • проведення квесту, підказки до кожної схованки якого будуть зашифровані у вигляді відповідного QR-коду;
  • організація виставки у класі чи коридорами школи, інформацію до експонатів якої можна отримати після сканування відповідного QR-коду;
  • розміщення коридорами школи відповідних кодів, кожний з яких буде містити посилання на непересічні факти, цікаві статті тощо;
  • розміщення кодів на підручниках чи книгах у бібліотеці з посиланнями доступу до електронної версії відповідного видання.           

Переваги QRcodes:

  • програма безкоштовна;
  • інтуїтивно зрозумілий інтерфейс;
  • функція комбінування кольорів фону та кодованого зображення;
  • можливість обрання розміру та кута повороту QR-коду.

Розпочинаємо цього тижня щоденну рубрику "Тема дня: простір творчих ідей" з огляду переваг використання QR-кодування у освітньому процесі від Ружан В.О., учителя історії Костринського ліцею.

6 квітня 2020 року


Про дистанційне навчання без дистанції: використання сервісу ZOOM  для проведення відеоуроків

Zoom – платформа для відеоконференцій і онлайн-зустрічей. Оптимальний варіант для проведення відеоконференцій із учнями – 20 хвилин, за які вчитель може встигнути пояснити складні пункти у навчальному матеріалі та дати дітям посилання на додаткові джерела для обов'язкового опрацювання.

Сьогодні ми зробимо спробу відповісти на таке 

Чому сервіс Zoom? 

  1. Бо він дуже простий (розібратись із функціями можна на інтуїтивному рівні) і зручний у використанні. 
  2. У цій програмі дже якісна трансляція відео та аудіо! 
  3. Під час трансляції вчитель або учні можуть демонструвати екран із виконанням/поясненням завдань.
  4. Педагоги можуть завчасно записати відеоконференцію або увімкнути запис під час онлайн-трансляції. Так діти, що не змогли приєднатися до відеоконференції, зможуть переглянути запис пізніше. Усі відеозаписи можна зберігати на комп'ютері або у хмарному сховищі Zoom.
  5. Педагог має реєструватися обов'язково, тоді як дітям достатньо перейти за посиланням на відеоконференцію.
  6. Кожен учасник відеоконференції може скористатися цим сервісом на будь-якому зручному для себе пристрої: у телефоні, планшеті чи комп'ютері/ноутбуці.
  7. Безкоштовні конференції тривають до 40 хвилин. 
  8. Обмеження у кількості учасників – 100 осіб. Для шкіл – без обмежень.

Досвідом  використання сервісу ZOOM ділиться Мойсюк І.І., учитель математики та інформатики Жорнавської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів. 

3 квітня 2020 року


 Домашній експеримент: #ХіміяНаКухні

Хімія – це наука, в якій будь-яка гіпотеза досліджується експериментально. Ужитковий експеримент, як і багато інших, створює підґрунтя для реалізації міжпредметних зв’язків з фізикою, біологією, основами здоров’я, виховує культуру споживання, спонукає аналізувати й перевіряти інформацію, наявну на товарних етикетках чи у рекламних проєктах.

Ужиткові досліди з  хімії основної школи є доцільним, не заперечують використання традиційного хімічного експерименту, а доповнюють і збагачують її, сприяють формуванню як предметних, так і ключових компетентностей учнів, природничо-наукової грамотності.  

Дзямба Н.В., учитель хімії та біології Розтоцько-Пастільської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів, намагається в умовах карантину показати, що експеримент можна виконувати і на кухні. Тим більше в освітньому процесі актуальний домашній хімічний експеримент. До вашої уваги експеримент у 9 класі. Тема уроку: Поняття про рН  розчину.  рН для характеристики кислотного чи лужного середовища.

2 квітня 2020 року


 Сервіс ThingLink: можливості для освітньої діяльності учителя математики

ThingLink – це сервіс, що дозволяє створювати мультимедійні плакати, а іншими словами, «розмовляючі картинки», на які наносяться маркери. При наведенні наних може з'являтися будь-який мультимедійний контент.

Адреса сервісу: http://www.thinglink.com

Можливості сервісу для освітньої діяльності: за допомогою сервісу Thinglink можна створювати різні освітні матеріали, наприклад:

  • Комплекти електронних дидактичних матеріалів до уроку.
  • Технологічні схеми для виконання певного виду завдань.
  • Мультимедійні конспекти лекцій.
  • Інтерактивні блок-схеми будови будь-яких механізмів, приладів, пристроїв.
  • Тематичні збірники ресурсів в мережі Інтернет та медіа колекції.
  • Маршрутні карти або карти подорожей.
  • Інтерактивні плакати у вигляді проєктів з певної тематики.
  • Інтелектуальні карти для мозкового штурму з внесенням міток і коментарів  групові віньєтки.

Досвідом використання цього контенту ділиться Ревта Л.С., учитель математики та інформатики Чорноголівської ЗОШ І-ІІІ ступенів.

1 квітня 2020 року


 Про можливості використання онлайн-сервісу Kahoot! для створення вікторин, дидактичних ігор та тестів у початкових класах

Безоплатний онлайн-сервіс Kahoot! дає змогу створювати інтерактивні навчальні ігри: вікторини, обговорення, опитування. Аби розпочати роботу в сервісі, потрібно зареєструватися.

Такі ігрові форми роботи можуть бути застосовані у навчанні – для перевірки знань учнів. Сервіс пропонує три форми гри. Мета, з якою збираєтеся створити гру, допоможе визначитися з формою:

  • визначити рівень ознайомленості учасників із тою чи тою темою чи рівень її розуміння – вікторина (Quiz);
  • улаштувати дискусію щодо певного питання, презентувати ідею й отримати щодо неї «зворотній зв’язок» – обговорення (Discussion);
  • зібрати думки, погляди учасників на ту чи ту проблему – опитування (Survey).

Докладніше про те, як працювати в сервісі – від реєстрації до проведення ігор, а також про те, як сервіс може знадобитися учителю початкової школи дізнаєтеся у вебінарі Янковської І.І., учителя початкових класів Стужицької ЗОШ І-ІІ ступенів.

31 брезня 2020 року


Методика використання віртуальної дошки PADLET!

Padlet (http://ru.padlet.com/) - мультимедійний ресурс для створення, спільного редагування та зберігання інформації. 

Це віртуальна стіна, на яку можна прикріплювати фото, файли, посилання на сторінки Інтернет, замітки. Це може бути приватний про'кт стіни, модерована стіна з кількома учасниками, які будуть заповнювати її інформацією або доступний для читання і редагування будь-яким користувачем майданчик для обміну інформацією. 
Щоб створити повідомлення, достатньо двічі клацнути мишею по дошці. У віконці, яке відкриється, можна записати своє ім'я, вставити свою фотографію, залишити свій коментар.
На цій дошці працюють спільно. Тому той, хто створив її, надсилає повідомлення іншим учасникам проекту, вводить їхні електронні адреси і надає їм право писати на дошці або модерувати її.

Приклади уроків з історії, правознавства, курсу "Громадянська освіта" (Савко О.В., учитель Великоберезнянської гімназії), фізики (Логойда Р.П., учитель Великоберезнянської гімназії; Баленко Т.С., учитель Великоберезнянської ЗОШ І-ІІІ ступенів), зарубіжної літератури (Ладані О. В., учитель Великоберезнянської гімназії)

30 березня 2020 року