Відділ освіти Великоберезнянської районної державної адміністрації

Відбулися вечорниці-фантазії та проведено урок народознавства в музеї Костринського ліцею

Музей як форматор цінностей!

На сьогодні людством накопичено величезний арсенал наукових засобів і методів пізнання. Серед просвітницьких закладів неформальної освіти, основним завданням яких є проведення заходів з пропаганди, розповсюдження і роз’яснення наукових знань та інших соціально значущих відомостей, важливе місце посідає така інституція, як музей, що є своєрідною матеріалізованою пам’яттю історії, розповіддю про час через певний музейний предмет.

Без перебільшення можна стверджувати, що уміле трактування музейних предметів сприяє розумінню пам’яті нації, оскільки відвідувач, долучаючись до знайомства і вивчення конкретного музейного предмета, пізнає його сутність та історичний аспект, що його уособлює. При цьому, як соціальний інститут, музей є відображенням того конкретного часу, в якому він існує, а отже, він має враховувати потреби сьогодення, які наполегливо диктують необхідність впровадження нових форм роботи з музейною аудиторію загалом, і, зокрема, з її найбільш вразливою і сприйнятливою частиною – дітьми й підлітками.

Сучасна музейна педагогіка розвивається в руслі проблем музейної комунікації і спрямована, в першу чергу, на вирішення завдань активізації творчих здібностей особистості. З цією метою розроблено багато самих різних методик роботи з відвідувачами, особливо з дітьми. А отже, з пропонованого арсеналу ми маємо вибрати саме те, що є водночас доступним і необхідним для дітей та юнацтва для розвитку їхньої пізнавальної діяльності. Вкотре постає непросте питання: як саме треба вчити дітей у музейному просторі, щоб викликати живий інтерес, подив або навіть захоплення, а головне – бажання прийти сюди знову і знову, як здійснити перехід від одиничних і епізодичних контактів з відвідувачем до створення багатоступеневої системи музейної освіти, прилучення до музею і його культури.

Специфіка освітнього процесу на матеріалах народознавчого музею полягає в тому, щоб допомогти дитині навчитися сприймати музейні експонати, розуміти мову експозиції, розбудити потребу до створення прекрасного у своєму побуті, сформувати почуття патріотизму. Мова йде про прилучення дітей до краєзнавчої історії, знайомство з музеєм, музейними професіями, музейними експонатами, про оволодіння словниковим запасом на дану тематику, засвоєння навичок стійкого історичного сприйняття. Варто у цій сфері відмітити  роботу Костринського ліцею, у діяльності якого вагоме місце посідає музейна педагогіка.

Віддаючи шану минувшині, беручи все найкраще у наше сьогодення, на вечорницях відроджується те найдорожче, що є в народу — його пісня, мова, історія, звичаї. Збереженням наших традицій займається й керівник шкільного музею «Берегиня» Ольга Баран. Саме вона разом із своїми вихованцями й провела вечорниці – фантазії «На Андрія дарується дівчатам надія».

Пора вечорниць — це довгі вечори глибокої осені і зими. Завітали й ми до однієї української хати – кімнати музею, де нас уже чекали добрі господарі. Ольга Іванівна разом із дівчатками ворожили на майбутніх леґінів: свічечкою над водою долю свою вгадували та ім’я майбутнього нареченого пригадували. Також дівчата – старшокласники провели для молодших школярів, учнів п’ятого класу, пізнавальний екскурс у минуле з метою поглиблення знань дітей про звичаї, обряди, що виробилися українцями впродовж століть.

Керівник музею наголосила, що під час таких вечорниць ожили перед школярами ігри і забави нашого народу. І тепер головне, щоб вони і надалі не пішли у забуття. Міцний наш рід, жива у ньому пам’ять про минуле. Тож наше завдання - берегти цю прекрасну, невичерпну скарбницю. У ній розум, кмітливість, гумор, надія і світло завтрашнього дня. Хай у всіх нас завжди живим вогником світяться обереги нашої пам’яті!

Напередодні новорічно-різдвяних свят у закладі проведено урок народознавства „Навечір’я Різдва Христового”.  На зустріч із керівником музею Ольгою Баран були запрошені учні 7- 9 класів ліцею. Саме вона розповіла дітям про історію, традиції Різдвяних свят: Святий Вечір, Віфліємську Зірку, що вказала Волхвам шлях до новонародженого Христа; святкування Різдва, Собору Пресвятої Богородиці, Хрещення Господнє та про добрі традиції веселих колядок, вертепів. Ліцеїстам керівник музею запропонувала розділитися на три групи, кожна з яких отримала цікаві завдання про зимові свята, традиції, колядки та народні звичаї святкування Різдва. Учні разом готували відповіді, пропонували відгадати загадки та пригадати щедрівки.

Старшокласники приготували інсценізацію фрагменту підготовки до Святвечору в українській родині. Школярі талановито зіграли ролі членів сім’ї, які готуються до зустрічі Різдва. Різні смаколики, дванадцять страв для вечері, які приготували й Ольга Іванівна, й діти вдома разом із батьками, стали смачними гостинцями на уроці.

Такий урок пройшов цікаво, захопливо. Відповідаючи на запитання про народні святкування Дня Святого Миколая, Меланки, Василя, Старого Нового року, про різдвяні забави: колядки, вертепи, щедрівки діти виявили неабияку обізнаність. І наостанок, після всіх частувань, всі разом виконали колядку „Добрий вечір тобі, пане господарю”.

Багатющий скарб звичаїв нашого народу ми отримали в спадок і мусимо зберегти його та, нічого не втративши, передати нашим дітям, щоб не перервався зв'язок поколінь, щоб зберегти генетичну пам'ять нашого народу.

За матеріалами сайту Костринського ліцею

 

 



« повернутися до списку новин