Відділ освіти Великоберезнянської районної державної адміністрації

Освітнє середовище як умова і засіб різнобічного розвитку дітей

З досвіду роботи закладу дошкільної освіти с. Жорнава

Переосмислюючи проблеми формування дитячого світогляду в умовах сьогодення, організації освітнього процесу на інтеграційних засадах, педагогічний колектив Жорнавського дошкільного навчального закладу усвідомив необхідність модернізації  освітнього середовища закладу. Застосування принципу комплексування дає можливість вдало використовувати обмежене приміщення дитячого садка.

В закладі створений природничий осередок,  де діти  впродовж року можуть спостерігати та доглядати за кімнатними рослинами, мешканцями живого куточка – хвилястими  папугами, акваріумними рибками.

Поряд осередок дослідницької діяльності з обладнанням та матеріалами, необхідними для проведення дослідів та експериментів. Досліджуємо з дітьми  різні об’єкти та явища – воду, сніг, лід, пісок, повітря, природній матеріал, пророщення цибулі та огірків, пробудження гілочок від сну а також властивості різних матеріалів.

Осередок сюжетно-рольових ігор організовано так, що всі іграшки розміщені в доступному для дітей місці, що дає можливість дошкільникам самостійно придумувати та розвивати сюжет гри. «Кухня», «Лікарня», «Магазин», «Салон краси», «Ферма», «Водії», «Майстерня», «Сім’я» - ось неповний перелік ігор, якими залюбки граються діти дуже часто переплітаючи їх.

Осередок театралізованої діяльності, де щотижня, відповідно до розкладу занять, оживають казки, оповідання та художні твори за допомогою пальчикового та лялькового театрів. Інсценізація казок, перевтілення в різні образи сприяє кращому розвитку діалогічного і монологічного мовлення, збагаченню словникового запасу, закріпленню правильної вимови.

Етнографічний міні-музей «Козацькому роду - нема переводу» відображає сутність українського народу. Вишиванки, посуд, іграшки, національна символіка, рослини-обереги, українська хата і  двір дають наочне представлення дітям про звичаї і традиції  наших предків.

Розвинена сенсорика - основа розумового і мовленнєвого розвитку дітей. Для найменших наших діток створений портативний чотиристоронній бізіборд, виготовлений власноруч. Кольорові шнурівки, пересувки, ігри-липучки, втулки, рахівниці покращують зорово-моторну координацію та чутливість кінчиків пальців. На основі розвивальної дошки педагог створює безліч  проблемно-ігрових ситуацій або пропонує дітям самостійно маніпулювати з предметами та вигадувати власні ігрові сюжети.

Куточки безпеки, правового виховання тощо також знайшли своє місце  у закладі.

Серед сучасних технологій, що активно впроваджуються  в практику роботи нашого закладу є технологія «Стіни, що говорять». В різновіковій групі старшого дошкільного віку знайшли вдале поєднання осередок книги,  зона  відпочинку - найулюбленіший куточок наших малят.  На часі облаштування стіни спогадів, де як квіти будуть розцвітати світлини випускників нашого садка.

Кожен куточок, кожна ділянка дитячого садка має сприяти розвитку малечі. До створення екологічного розвивального середовища  на території закладу колектив садочка підійшов також творчо. У формі казкового кам’яного замку облаштовано квітник, де дітки мають змогу не лише  доглядати та  спостерігати за фазами росту рослини, але й милуватися їх красою. Невипадково куточок лікарських рослин знайшов своє розташування біля калини, яка була висаджена представниками краю Височіна Чеської  Республіки, під час урочистого відкриття ЗДО с. Жорнава у 2015 році. Тут зростають  меліса лікарська, м’ята кучерява, календула, мати-й-мачуха, материнка, подорожник та інші  представники лікарських рослин.

Спостереження за погодою – доступна дошкільнятам пізнавально-дослідницька діяльність, що розвиває розумові здібності, спостережливість, допитливість, вміння порівнювати, аналізувати, робити припущення й висновки. Метеомайданчик, що облаштований на території закладу, дає можливість втілювати діяльнісний підхід до освітнього процесу.

Сірі доріжки на території садка можуть заграти різними барвами і стати  додатковим стимулом для дитячих ігор. Варто лише намалювати цікаві ігрові поля та розробити за ними різні варіанти рухливих ігор з інтелектуальним навантаженням. Чим і зайнявся колектив закладу, заручившись допомогою батьків.

Суспільні виклики зумовлюють пошук новітніх методів розв’язання освітніх завдань. Важливим викликом для вихователя є допомогти дітям відчути життєву потребу в знаннях, зрозуміти мотивацію своєї діяльності.

Для всіх дітей важливою є свобода вибору діяльності. У сучасному закладі, особливо для старших дошкільників, запропоновано різноманітну діяльність. Педагогічний колектив нашого закладу обрав як домінантний соціально-моральний розвиток, інтеграцію освітнього процесу, приділяючи особливу увагу гнучкості розпорядку дня, врахуванню інтересів дитини. З настанням літа, педагогічним колективом закладу вирішено частково апробувати досвід німецьких садків  щодо облаштування  осередків, де кожна дитина матиме можливість реалізувати свою свободу, вибираючи між різними видами занять: фізкультурні, музичні, експериментування, малювання, піскова терапія, гра тощо. Веселкові олівці  розподіляють види діяльності, а фотографії дівчат і хлопчиків на липучках вказують чим діти хочуть займатися  протягом певного часу.

Колектив закладу переконаний: змінити світ можна лише змінивши самого себе.



« повернутися до списку новин