Відділ освіти Великоберезнянської районної державної адміністрації

Корисні матеріали та поради для навчання на тринадцятому тижні 2-го класу НУШ

За матеріалами освітнього проєкту На урок

Тринадцятий тиждень НУШ відкриває останній, передноворічний місяць 2019 року. За цей час учні дізнаються, що таке ламана лінія, вчитимуться вести дискусії, поглиблять знання про медіапродукцію та багато чого іншого. Аби навички засвоювались легко, ми дібрали ряд цікавих вправ, що можна використати для вивчення програми.

Вправа: «Аргументи і факти»

Існує чимала різниця між спором, суперечкою та дискусією і лежить вона в дотриманні правил. Отож, саме час навчитись основам-основ – обґрунтованій аргументації. Для початку розберіть із учнями ключові поняття, подумавши, чим аргументи і факти відрізняються від особистої думки, чуток та припущень.

Аргумент – істинне судження, за допомогою якого у процесі логічного доведення встановлюється істинність тези. Основними різновидами аргументу є: очевидні положення, аксіоми, факти, наукові закони, визначення понять і т. ін.

Факт - означає подію, те, що справді відбулося. Якщо це дійсний факт, тобто те, що відбулося у житті, він не може бути ані спростований, ані підтверджений.

Які з наведених нижче виразів є аргументами, фактами, а які ні?

ЗЕМЛЯ КРУГЛА ЧИ ПЛАСКА?

  • Пласка, бо вулиця, якою я ходжу пласка – особисте спостереження мовника, засноване на спогляданні дуже невеликої частини нашої планети. Не аргумент і не факт, якщо не є частиною статистики та не підтверджується науковими методами дослідження.
  • Кругла – це бачили космонавти, яки побували у космосі – факт, зафіксований фото та відеоапаратурою.
  • Пласка, бо інакше люди ходили б догори дригом – особисте спостереження та припущення. Не факт і не аргумент, бо базується на суб’єктивному сприйнятті, що може піддаватися викривленням.
  • Кругла, бо глобус у кабінеті географії круглий – не аргумент і не факт. Утім, порозмисливши, чому глобус сходий на сферу, можна логічно дібрати вірні аргументи.
  • Пласка, бо так кажуть у церкві – не аргумент, бо посилається на сумнівний авторитет в області космічних тіл – релігійну організацію.
  • Кругла, бо сила тяжіння (гравітація) надає їй форму сфери – аргумент, бо базується на Законі всесвітнього тяжіння (фізичний закон, що описує гравітаційну взаємодію у межах Ньютонівської механіки).

Які ще аргументи здатні навести діти на користь круглої Землі? Круглий супутник Землі – Місяць та овальна тінь на ньому; кораблі, що віддаляючися ховаються за горизонт; сузір’я, що змінюються; кривизна землі, що помітна при польоті на літку та ін.

Фото-факт чи фотошоп?

Із появою фотоапарату, світлина стала символом достовірності, реальності подій – на початку 20 століття довіра до неї була колосальною. Утім, людство доволі швидко навчилось фальсифікувати знімки, а з винайденням фотошопу межа між правдою, неправдою і ретушшю розмилась остаточно.

Продемонструйте у класі відео. Які зі знімків підроблені, а які – справжні? Нехай діти аргументують свою думку, спираючися на підозрілість тих чи інших деталей (нереалістичні тіні, положення тіла) та подумають, чи є зображене на знімку: у принципі неможливим, можливим, але складним для виконання, складним для фіксації фототехнікою?

  1. Фотографія зображує наслідки витоку токсичних речовин під час повені в Угорщині. Задумавшися, чому фарби лісу відмежовано такою чіткою лінією, можна здогадатися, що це спричинено високим рівнем води зі вмістом хімічних барвників.
  2. Хлопець і кульки. Очевидний фотошоп – такої кількості кульок недостатньо для того, щоб підняти людину у повітря, а положення тіла хлопця не відповідає тому, що займало б тіло людини, здійнявшись у повітря.
  3. Хвилясті хмари. Рідкісна форма хмар, утім, завдяки дії повітряних потоків, цілком реальна.
  4. Зірки у нічному небі. Розмивання зірок на знімку можливе, але зазвичай відбувається у одному напрямку, або ж є круговим, таким чино відображується рух самих світил чи фотографа. Розмиття зірок, зображене на фото характерне для футуристичних фільмів, де корабель героїв рухається на зустріч небесним тілам, тож отримання подібного зображення можливе лише у космосі, при набутті значного прискорення, але не на землі.
  5. Райдужна сова. Окрас, продемонстрований на фото характерний для співочих, зерноїдних птахів, тоді як хижі, тим більш нічні птахи, ніколи не бувають яскравими.
  6. Провалля. Небезпечне, але цілком реальне природнє явище. Через вимивання м’яких гірських порід чи шарів ґрунту, земля провалюється, утворюючи глибокий колодязь. Невеликі провали такого типу трапляюся навіть у Києві.
  7. Дім на скелі. Тип скелі (ландшафту загалом) характерний для теплих, тропічних морів з вапняковим дном. Дім на острові збудований у типовому європейському стилі.
  8. Стрибок на заході сонця. На цьому фото немає нічого неможливого, втім, його автор вирішив штучно додати зображення хлопця на фото пейзажу. Найскладніше виявити підробку, коли фотошоп застосовують у цілком звичайних зображеннях.

Покажіть добірку старих фотографій, створених до винайдення фотошопу. Які зображення створено без допомоги ретуші?

Двоє, не рахуючи привида. Додавання на фото привидів – одна з найулюбленіших підробок початку 20 століття.

Сальвадор Далі та коти – цілком реальне фото, для створення якого знадобилося зробити 28 дублів. Нижче можна бпоачити деякі з них.

Подружжя – химерне фото з ретушшю.

Ковпачки, що попереджають списування – реальність.

Юний художник – кумедне, втім, цілком реальне фото.

Аналізуємо рекламний сценарій

Продемонструйте у класі рекламні ролики операційної системи Android, бренду Kenzo та інтернет-магазину Amazon. Попросіть дітей написати сценарії чи історії за подіями відео, прослідкувавши у них початок, середину, кульмінацію, завершення. 

  • Що відчувають герої на початку та у кінці?
  • Як вирішують конфлікт?
  • Яка тема і головна думка відео?
  • Яку назву можна до них дібрати?

Чому дівчина на початку відео плаче (нерозуміння оточенням, розбіжність зовнішнього стану із внутрішнім, необхідність прикидатися)? Чи було їй цікаво на заході, куди вона прийшла з батьками? Які емоції та бажання виражає її танець (надлишок енергії, особистість, незгоду зі старшими)? Чи допомагає він почуватися краще наприкінці?

Що відчуває собака на початку відео (радісне передчуття від майбутнього знайомства із дитиною), всередині (сум – дитина боїться, відштовхує його) та у кінці (нехай діти роблять припущення – можливо пес незадоволений або скутий наявністю гриви, відчуває, що вона йому більше не потрібна, чи намагається оцінити свій новий імідж)?

Кого боїться папірець на початку відео, хто виявляється справжнім кривдником, хто його рятує? За рахунок чого друзі долають труднощі (єдність, подолання соціальних стереотипів)?  

Рахуємо людей у натовпі

У другому класі школярі прогнозують результати лічби та перевіряють достовірність передбаченого результату. Розкажіть дітям, що інколи зробити точний підрахунок майже нереально (на мітингах, концертах чи акціях), тоді як визначення кількості учасників дуже важливе. 

Як підрахувати, скільки людей було на багатотисячному мітингу? Попросіть учнів поглянути на натовп та приблизно оцінити, скільки людей на фото. Хай учні зроблять попередні припущення та перевірять свої здогадки за наведеним методом:

  • Використовуйте фото заходу, бажано з повітря. На знімку з землі важко оцінити щільність натовпу.
  • Розділіть площу на квадрати по 1 кв. м. кожен.
  • Визначте щільність натовпу:
    «Рідким натовпом» є скупчення людей де на 0,9 кв. м. припадає одна людина. Люди стоять на відстані витягнутої руки.
    У «щільному натовпі» на людину припадає 0,4 кв. м. (2,4 людини на квадратний метр), але між учасниками все ще можна пройти.
    У дуже щільному натовпі – 0,2 кв. м. на людину (4,3 людини на квадратний метр) люди стоять плечем до плеча.
  • У залежності від розміру натовпу, розбийте його на великі чи малі квадрати (від 2 до 10 кв. м.). Використовуючи відомості з пункту 3, підрахуйте приблизну кількість осіб у кожному квадраті та помножте на кількість квадратів загалом. 
    Інший варіант – підрахуйте кількість голів у обраному квадраті та помножте на кількість квадратів з такою ж щільністю натовпу.

Визначаємо найбільше сузір’я

На четвертому місяці НУШ другокласники починають вивчати ламану лінію та кілька пов’язаних з нею понять. Вивчення цієї теми можна поєднати з дослідженням історії, міфології та навіть астрономії, адже небесні сузір’я поєднують їх усі. 

Запитайте дітей про їхні знаки зодіаку та попросіть перемалювати сузір’я, що відповідають місяцю та дню народження кожного учня.

Нехай кожен школяр порахує кількість ланок у власному сузір’ї, кількість вершин, визначить, чи є ламана «замкненою» або «не замкненою». За допомогою лінійки виміряйте довжину всіх відрізків, визначте сукупну довжину кожного сузір’я та поділіться результатами у класі – яке вийшло найдовшим? 

Мапа у високій якості, де діти можуть знайти свої знаки зодіаку на зоряному небі.

Працюємо з даними: метеорологічне дослідження

Дехто каже, що в минулі часи не лише трава була зеленішою, але й зими холоднішими. Утім, чи дійсно це так? Сьогодні у школярів є чудова можливість це перевірити, принаймні за останні 16 років.

За допомогою архіву погоди (від 2003 по 2019 роки) на сайті Meteo.ua зберіть дані про температуру в листопаді чи грудні за кілька років. Порівняйте дані. Коли погода була теплішою, коли холоднішою? Намалюйте графік коливання щорічної температури за листопад місяць, або коливання упродовж місяця.

На «World Weather» зручно дивитись архів погоди за цілий місяць (лише 2015-2019 роки). Також сайт містить функцію порівняння місяців, що належать до різних років.

Для цього оберіть місяць, що вже минув (функція не працює на місця, що триває), введіть у поле свій регіон та місто. Прокрутіть сторінку вниз та натисніть кнопку «Сравнить с другим месяцем».

Порівняйте погоду за останні 4 роки. Чи стало тепліше? Порівняйте з погодою у іншому регіоні України, що розташований найдалі від вашого. Наскільки сильно вона різниться?

Корисні матеріали до тринадцятого тижня навчання 2 класу НУШ із Бібліотеки «На Урок» 

Тема: Діагностична робота №3 з математики «Вирази. Рівності. Нерівності» (за підручником Бевз, 2 клас)
Автор: Ясковець Марія Михайлівна
Про матеріал: Ілюстрована діагностична робота містить вправи за типовою освітньою програмою: вирази у дужках, віднайдення невідомого доданка, периметр трикутника та ін.


Тема: Діагностична робота № 3 з математики 2 кл.
Автор: Кукуман Ірина Миколаївна
Про матеріал: Діагностична робота (до підручника С.П. Логачевська, Т.А. Логачевська, О.А. Комар) містить вправи на обчислення периметру прямокутника, завдання з прямими кутами, обчислення з дужками та іменованими числами.


Тема: Контрольні роботи з української мови для 2 класу
Автор: Фастова Олена Сергіївна
Про матеріал: Контрольні роботи для 2 класу з української мови складено за «Оновленими навчальними програмами для початкової школи (1-4 класи), відповідно до Державного стандарту. При цьому було використано орієнтовні вимоги до контролю та оцінювання навчальних досягнень учнів початкової школи.


Тема: Мовні ігри на допомогу вчителю під час вивчення тем курсу української мови у 2 класі
Автор: Бодня Любов
Про матеріал: Ігри на пошук зайвого слова, добирання дієслів, пошук іменників та інших частин мови, прислів’я та загадки.


Тема: Узагальнення за темою «Іменник»
Автор: Сидорова Тетяна Анатоліївна
Про матеріал: Контрольна робота для перевірки знань учнів за темою «Іменник».



« повернутися до списку новин