Відділ освіти Великоберезнянської районної державної адміністрації

Добірка вправ, розробок та практичних порад, які допоможуть вам підготуватися до 2 місяця навчання у 2 класі НУШ

За матеріалами освітнього проєкту На урок

Type the text hereОсь і починається другий місяць навчання другокласників у НУШ. Модельна навчальна програма присвячує його ознайомленню з різноманітними способами пізнання навколишнього світу. Протягом місяця діти зможуть дізнатися чимало нового про себе та інших людей; про важливість символів та позначок у нашому житті, а також навчаться їх використовувати; про цікаві способи дослідження навколишнього світу. 

Багато цікавих завдань із теми можна знайти у зошиті «Я досліджую світ» для 2 місяця НУШ. А щоб зробити вашу взаємодію зі школярами ще продуктивнішою, ми підготували чимало креативних ідей, корисних вправ та якісних розробок із Бібліотеки «На Урок». 

Вправа «Запитання – відповідь»

Попросіть дітей подумати над тим, звідки ми можемо отримувати інформацію про себе та наших рідних (із розповідей близьких людей; із фотографій та відео; із власних спогадів і думок; зі слів знайомих та друзів тощо). Ці відомості допомагають нам краще розуміти себе та близьких, розвиватися та шанувати свою родину. А ще ми зможемо розповісти про свою сім'ю родичам та знайомим. Та варто пам’ятати, що ділитися особистою інформацією можна далеко не зі всіма людьми.

Щоб школярі краще засвоїли цю інформацію, запропонуйте їм виконати корисну вправу. Для цього попросіть їх об’єднатися у пари та скласти діалог (між учнем і вчителем, між двома школярами, між дитиною та незнайомцем). Один учень буде ставити запитання (4-6), а інший – відповідати на них. Завдання першого – придумати запитання, серед яких будуть ті, на які дитина не має відповідати у розмові зі сторонніми людьми. Другий учень має виявити такі запитання та відповісти на них неправильно, або ж сказати «Не можу відповісти. Це особиста інформація». Якщо дітям буде складно самостійно придумати такі запитання, варто їм допомогти. 

Приклад спілкування між двома школярами:

1 – Мене звати Іванко. Я навчаюся у п’ятому класі. А яке твоє ім’я?
2 – Вітаю, я Марійка.
1 – А в якому класі ти навчаєшся?
2 – У другому.
1 – За якою адресою ти мешкаєш?
2 – Не можу сказати. Це особиста інформація.
1 – Який твій улюблений урок?
2 – Я люблю відвідувати всі уроки.
1 – Як звати твоїх батьків?
2 – Я ще погано тебе знаю і не хочу відповідати.

Така робота допоможе дітям краще зрозуміти, що таке особиста інформація, та як потрібно спілкуватися в різних ситуаціях.

Гра «Історичне дослідження»

Розкажіть дітям, що людина може пізнавати навколишній світ різними способами. Дехто навіть знає багато цікавого про події, які відбувалися сотні й тисячі років тому. Таких людей називають істориками. Щоб отримати потрібну інформацію, вони працюють з історичними джерелами (речами, які людина створювала в минулому). Наприклад, такі предмети можна побачити в історичному чи етнографічному музеї. Запитайте дітей, чи відвідували вони такі місця (якщо є така можливість, варто зводити школярів на екскурсію до музею).

Після цього попросіть дітей уявити себе справжніми істориками. Підготуйте кілька зображень предметів, які школярі могли бачити вдома, в музеї, по телевізору тощо. Другокласники мають правильно назвати предмет, його призначення та сказати, де його можна побачити. Також запропонуте дітям придумати короткі історії про використання цих речей.

Глиняний посуд, вишита скатертина

Перо для письма, каламар (чорнильниця) із чорнилами

 

Телефон із циферблатом

 

Вправа «Пізнаючи щось нове»

Нагадайте школярам, що люди можуть отримати інформацію про навколишній світ із різноманітних джерел. Завдяки цьому ми можемо постійно навчатися та пізнавати щось цікаве. Другокласники вже мають неабиякий досвід роботи з різними джерелами інформації. Тож попросіть їх пригадати історії з життя, навчання чи відпочинку, де б діти дізнавалися щось нове. Учні мають коротко описати ці історії та назвати емоції, які вони тоді відчували.

Ситуації, у яких ми можемо пізнавати нову інформацію:

  • Під час подорожі чи екскурсії.
  • У ході дослідження (у шкільній лабораторії, спостерігаючи за природою тощо).
  • Читаючи книжки, журнали, комікси.
  • Слухаючи цікаві історії, казки, легенди.
  • Користуючись мультимедійними пристроями.
  • Під час навчання в школі.
  • Спілкуючись і граючися з іншими людьми.

Вправа «У супермаркеті»

Запитайте дітей, чи бували вони у супермаркеті. Розкажіть, що в таких великих і людних місцях діти можуть легко загубитися. Тож завжди потрібно бути дуже уважними та обережними. Крім того, у супермаркеті можна знайти найрізноманітніші товари та продукти. І кожен з них має чіткі правила використання. Наприклад, діти не можуть купувати, а тим більше використовувати ліки чи побутову хімію без відома батьків.

Щоб нагадати нам про небезпеки, які несе певний продукт, його ознаки та характеристики, виробник залишає на ньому спеціальні позначки. Вони можуть стосуватися складу товару, терміну його придатності, особливостей використання чи зберігання. Ми повинні розрізняти такі символи та звертати на них увагу. 

І щоб діти краще зрозуміли важливість таких позначок, запропонуте їм розглянути кілька життєвих ситуацій.

«Знак заборони іграшки дітям до трьох років»

Ситуація: Другокласнику Петрику дуже сподобався яскравий конструктор, який лежав на полиці в магазині. Хлопчик пригадав, що його братику Андрійку скоро виповниться два роки. Петрик вирішив, що конструктор стане гарним подарунком для брата і запропонував мамі купити його. Та жінка побачила на іграшці зображену вище позначку.
Запитання: Що має відповісти мама? Чи може вона подарувати цей конструктор братику Петрика? А самому Петрику?

«Продукт не можна викидати до звичайних контейнерів для відходів»

Ситуація: Дівчинка Оленка дуже любить математику, тому тато подарував їй новенький калькулятор. Школярка зраділа такому подарунку і користувалася ним кожного дня. Та скоро в ньому зіпсувалися батарейки. Тато придбав нові, а старі зібрався викинути до звичайного сміттєвого баку.
Запитання: Чи правильно вчиняє тато Оленки, адже на батарейках зображений символ, вказаний вище.

«Слід оберігати від вологи»

Ситуація: Родина Андрійка вирішила подарувати бабусі на день народження новий телевізор. У магазині вони обрали та замовили подарунок. Однак, коли їм принесли телевізор, хлопець побачив, що упаковка техніки дуже волога. А ще – на ній була зображена відповідна позначка.
Запитання: Чи має родина Андрійка попросити принести інший телевізор? Чому?

Також дайте школярам завдання придумати власні позначки для харчових продуктів. Вони можуть бути серйозними (наприклад, «не варто вживати перед сном» – для солодощів) або жартівливими (наприклад, «дуже смачно і корисно» – для фруктів, «не дуже смачно, але корисно» – для риб’ячого жиру).

Бесіда «Що ми знаємо про символи?»

Розкажіть дітям, що життя людини сповнене різноманітних символів (умовних знаків, жестів, позначок тощо). Вони допомагають нам передавати почуття та емоції, повідомляти важливу інформацію, зосереджуватися, заощаджувати час тощо. Щоб учні краще зрозуміли це, попросіть їх назвати, показати чи намалювати символи та знаки, які б стосувалися наведених нижче явищ і процесів.

  • Символи настрою. (смайли та жести)
  • Символи пір року. (приліт лелек, жовте листя, перший сніг)
  • Символи України. (герб, прапор, верба, калина)
  • Символи дитинства. (іграшки, обідній сон, буквар)
  • Символи безпеки. (дорожні знаки, позначки на продуктах харчування)

Щоб другокласники краще засвоїли важливість символів безпеки/небезпеки, покажіть їм цікавий мультфільм про дорожні знаки.

Вправа «У пошуках істини»

Нагадайте школярам, що природа – складна та багатогранна система. Вона забезпечує нас усім необхідним. Зі свого боку, людина повинна знати закони природи, поважати та виконувати їх. Наприклад, без енергії та світла Сонця життя на Землі неможливе, але надмірне ультрафіолетове випромінювання дуже небезпечне. Вода є основою життя на планеті, але повені та урагани завдають великої шкоди людству. 

Щоб жити у злагоді з природою, треба розуміти її особливості та можливості. Тож запропонуйте дітям протягом жовтня уважно слідкувати за змінами навколишнього середовища. Для цього можна відвести кілька аркушів у робочому зошиті. А вже перед початком осінніх канікул другокласники зможуть дати відповіді на такі запитання:

  1. Чи змінювалася температура повітря кожного тижня? Чи були заморозки?
  2. Як змінювалася тривалість дня протягом жовтня?
  3. Чи відбуваються зміни у житті рослин? Які саме?
    Також можна двічі на тиждень (щопонеділка і щоп’ятниці) фотографувати певний пейзаж зі шкільного подвір’я чи парку. А наприкінці місяця варто порівняти зображення та вказати, які саме зміни відбулися.
  4. Як змінюється одяг дітей та дорослих у жовтні залежно від погоди?

Загадки про органи чуття

Розкажіть другокласникам, що ми можемо пізнавати світ завдяки п’яти основним чуттям: зору, слуху, нюху, смаку та дотику. Їх сприймають певні органи нашого тіла. Тож запропонуйте школярам відгадати загадки і дізнатися про них. Також другокласники мають пригадати життєві ситуації, коли нам допомагають ці органи чуття.

Крутиться-вертиться, 
а в ополонку не впаде. (Язик)
*****

Кругле, маленьке, 
а до неба дістане. (Око)
*****

Дві синиці на полиці, 
куди захочуть, туди й полетять. (Очі)
*****

Сопе, хропе, часом чхає,
Сюди-туди зазирає,
На морозі замерзає,
Бо одежини не має. (Ніс)
*****

Тіло щільно прикриваю.
Піт назовні виділяю.
Захищаю і дихаю.
Температуру тіла регулюю. (Шкіра)
*****

Самі мовчать, а нам допомагають почути тих,
хто розмовляє й весело співає. (Вуха)

А щоб дітям було простіше розібратися з будовою та значенням органів чуття, покажіть їм пізнавальний анімаційний відеоролик.

А в цьому англомовному мультфільмі вже добре знайомий школярам Доктор Бінокль розкаже про органи чуттів, їх можливості та значення для життя людини.

Корисні матеріали для другого місяця навчання другого класу НУШ із Бібліотеки «На Урок»

Тема: Розтяжка слів «Способи пізнання» 2 клас НУШ
Автор: Кириченко Тетяна Володимирівна
Про матеріал: Розробка допоможе вчителю зосередити увагу дітей на темі другого місяця навчання у другому класі НУШ. Матеріал варто роздрукувати на аркушах А-4.


Тема: Навчальна презентація на тему «Якою буває вода в природі? Як вона мандрує?»
Автор: Стернард Інна Леонідівна
Про матеріал: Матеріал стане у пригоді вчителю під час вивчення різних способів дослідження природи. Презентація допоможе педагогу зацікавити школярів темою та візуалізувати їхні знання.


Тема: Правила поведінки на природі
Автор: Чорногуб Людмила Миколаївна
Про матеріал: Презентація допоможе вчителю нагадати школярам правила поведінки у лісі.


Тема: Урок-екскурсія на тему «Спостереження за змінами у живій і неживій природі восени» (презентація)
Автор: Денисенко Тетяна Володимирівна
Про матеріал: Використовуючи пропоновану розробку, вчитель зможе провести з другокласниками цікаву віртуальну екскурсію. Презентація містить чимало тематичних віршів та загадок, а також багато яскравих зображень.



« повернутися до списку новин