Відділ освіти Великоберезнянської районної державної адміністрації

Добірка святкових вправ до 16 тижня НУШ у другому класі

За матеріалами освітнього проєкту На урок

Зимові свята – це час веселощів, мандаринок та чарівних пригод. Наприкінці четвертого навчального місяця у повітрі віє зимовими канікулами, тому не дивно, що другокласники неохоче виконують вправи та вернуть ніс від математичних прикладів!

Єдиний спосіб налаштувати дітлахів на ефективне навчання – перенести зимові канікули прямо до класу. У цьому допоможуть святкові цікавинки, які ми підготували для школярів на 16 тиждень навчання НУШ!

Гра «Листівки Діду Морозу»

Зимові свята мають безліч атрибутів, що припали до серця дітлахам. І один із найулюбленіших – написання листівки Діду Морозу та Снігуроньці! Адже саме це і є магічним інструментом, що дозволяє школярам на хвилинку переміститися у казку. А який казковий лист без краплинки чар?

Редакція журналу «На Урок» вітає вас зі святами та пропонує вашим учням доторкнутися до магії, використавши одну з п'яи чарівних листівок до Діда Мороза. Сподобаються та захоплять навіть найсерйозніших учнів!

 

Переглянути й завантажити для друку

Вправа «Новорічний з’їзд»

«Хо-хо-хо!» – чутно по всьому світу від Америки до Австралії! Тільки уявіть, що цей клич лунає з вуст сотень Дідів Морозів та Снігуроньок. Але у різних народів головні персонажі свята мають унікальні особливості, що залежать від континенту, країни та навіть міста!

Вправа містить інформацію про найцікавіших зимових володарів із різних країн та культур. Роздайте її учням у друкованому вигляді або прочитайте вголос, а згодом попросіть учнів знайти відповідність між текстом та медіа-метріалом. 

Українські Дід Мороз і Снігуронька – це добрий дідусь у шубі з мішком подарунків за плечима та його помічниця-онука. Український дарувальник має свою передісторію та був відомий малечі ще з улюбленої зимової казки «Мороз Іванович», надрукованої Володимиром Одоєвським 1840 року у збірці «Казки дідуся Іринея». Ідея ж із онукою-помічницею Діда Мороза з'явилася на століття пізніше та походить з відомої п’єси Олександра Островського «Снігуронька».

 

Італійські Бабо Натале та фея Бефана – це рум'яний дідусь у червоному камзолі та добра бабуся Бефана. І хоча історія Бабо Натале позичена у англійського Санта Клауса, він не дарує подарунків. Для цього є фея Бефана, яка носить довгий плащ, загострений капелюх і діряві панчохи, чим нагадує нашу Бабу Ягу. Легенди кажуть, що на італійське Різдво добра фея прилітає на чарівній мітлі й відкриває двері золотим ключем, щоб ощасливити дітей солодощами та сюрпризами, а неслухняним залишає вугольки та щіпку золи.

Фінський Йоулупуккі – новорічний чарівник, дуже схожий на Санта Клауса. Проте ім’я «Йоулупуккі» відоме ще з Середньовіччя, коли на свято середини зими подарунки розносив «Йольскій козел». Ще у XIX столітті фінський новорічний чарівник носив цапову шкуру, а іноді його зображували з маленькими цапиними ріжками.  

У Франції є свої герої – Пер Ноель і його помічник Шаланд (Пер Фуетер). Пер Ноель – добрий дідусь, який дарує слухняним дітям подарунки, натомість Шаланд карає хуліганів, які погано поводилися цілий рік. У Шаланда є ще й друге ім'я – Пер Фуетар, але воно перекладається більш прикро – страховисько. Пер Фуетар, він же Шаланд, відомий в основному в східних регіонах Франції, тоді як Пер Ноель – символ Різдва для всієї французької малечі.

У Якутії теж цікаві зимові герої: Чісхаан і його помічниця Хаарчаана. Чісхаан – старець у синій шубі, з малюнком у вигляді північного сяйва, а його помічниця Харчаана постає у блакитному вбранні. Якути вірять, що мороз на землю насилає великий Зимовий Бик, саме тому Чісхаан має шапку з високими рогами, що символізує втілення Бика Зими. Про Хаарчаану відомо мало, але вона також є важливою частиною якутських традицій та всюди супроводжує Чісхаана.

Австрійські Сент Ніколас і Крампус – добрий дідусь Святий Миколай та його помічник, чортик Крампус, який має довгі роги та кігті. Святий Миколай дарує малечі свято, а Крампус може покарати хуліганів різками та навіть забодати.

Гра «Святкові оповідання»

Влаштуйте з дітлахами гру зі святковими оповіданнями. Для початку поясніть правила: потрібно прочитати уривки з текстів та відшукати серед запропонованих варіантів продовження. Для цього знадобляться роздруківки творів, а вчитель на власний розсуд має розділити кожне оповідання на дві частини. Отримавши роздруківки, кожен учень повинен поєднати уривки у цілісні оповідання.

Пилип Бабанський «Яшко» 

Вирядила мама дівчаток, а сама сіла дов'язувати їм рукавички.
Через деякий час вийшла подивитися, що там Ната і Тата роблять. Поглянула — у дворі вже багато дітей. Бігають, сміються. Її дівчатка разом із усіма розважаються. Повернулася мама у квартиру –і знов за роботу.

Аж ось у двері хтось стукає. Відчинила мама, а там Ната і Тата.

– А ми...

– Мамо!..

Тата відіпхнула Нату, сама наперед вийшла:

– Ми там качаємо із снігу бабу, а Яшко пустує і заважає.

Мама не знала, хто такий Яшко, бо в цьому будинку вони живуть недавно. Вона порадила дівчаткам:

– Скажіть йому, що так робити не можна. Треба гратися разом із усіма і не заважати.

Побігли дівчатка.

З півгодини мама працювала спокійно, а потім знову: стук-стук!

«Дівчатка, – здогадалася мама, – і чого вони раз по раз бігають?»

Відчинила двері — справді вони. Розчервонілі, схвильовані.

– Мамо! – кричить Тата. Ната відпихає Тату.

– Підожди, я скажу. Мамо! А Яшко... а Яшко їсть сніг і качається!

– Ах він шибеник отакий, – сплеснула мама руками. – Він же застудиться!

Дівчатка побігли у двір, мама – за ними.

Біля під'їзду стояв сусід-лікар. А посеред двору, між дітьми, метався його здоровенний пес. Він то кидався, граючися, на дітей, то качався,то хапав у величезну пащу грудку снігу і ковтав його.

Це й був Яшко.

Василь Сухомлинський «Чому рипить сніжок»

А й справді, чому рипить сніжок? Не знаєте? То я вам розповім.

Якось ішов лісом Дід Мороз. Нечутно, по м'якому, наче вата, сніжку. Стомився. Присів на пеньок, а мішок з гостинцями поруч поклав. Довгу бороду гребінцем розчесав. Дивиться, аж під ялинкою зайчик сидить і плаче. Дідусеві жаль стало зайчика. Підійшов до нього та й питає: «Чому це ти, вуханчику, плачеш?» А той, схлипуючи, відповідає: «Заблукав, додому нія-а-ак не втраплю!»

Здивувався дідусь: отакої, заєць – і раптом заблукав у лісі. Як же те могло статися? Все ще схлипуючи, куцохвостий розповів старому свою пригоду.

Уранці він гуляв з братиками та сестричками на галявині. Їм було весело, так добре стрибати з розгону в снігові кучугури, що й незчулися, як мисливець підійшов. Пролунав постріл. Зайчата кинулися тікати.

Найдалі, в лісову гущавину, забіг той зайчик, якого оце й зустрів Дід Мороз… Добрий дідусь заспокоїв малюка, і вони разом швидко знайшли стежину до заячої хати. А там уже зібралися його братики й сестрички. Всі живі та здорові. Мама з татом уже ходили шукати свого найменшенького. Шукали, шукали та вже й зневірилися, що він живий. Ото радощів було, коли побачили свого синочка та ще й з Дідом Морозом!

Дідусь привітав усю заячу родину з Новим роком, гостинці роздав: кожному по великій соковитій морквині. А на прощання, погладжуючи довгу бороду, сказав: «Я зроблю так, що сніжок рипітиме. Щоб ви, зайці, чули, коли хтось буде до вас підкрадатися».

Як сказав, так і сталося: відтоді сніжок рипить, тобто попереджає зайців та інших беззахисних звірів про небезпеку. Ось так: рип-рип, хтось іде, пильнуй!

Ольга Зубер «Новорічне диво»

Сутеніло… Потріскував мороз, сніг виблискував сріблом, переганяючи одна одну літали синички, щоб зігрітися. Перехожі поспішали додому зі святковим настроєм. Авжеж! Завтра – Новий рік!

Усі були зайняті своїми справами та клопотами і ніхто не звертав уваги на малесеньке кошеня, що сиділо біля будинку. Сиділо воно вже давно. Щоб трохи зігрітися, скрутилося маленьким клубочком і з цікавістю позирало на перехожих.

Темніло. Кошеня дивилося на вікна, що запалювалися жовтавими вогниками. Йому видно було людей, які щось робили, бігали, розмовляли, сміялися… Звідти пахло теплом і чимось смачненьким. То був зовсім інший світ. Не той, у якому жило кошеня. Воно не знало, що таке тепло і ласка, бо ніколи не відчувало цього. І ніколи не пило теплого смачного молочка.

Стало зовсім темно. Мороз посилився. Кошеня так змерзло, що не могло вже й поворухнутися. Воно вже не спостерігало за людьми, а заплющивши оченята, сиділо тихо, наче заснуло.

Воно не бачило, як у вікно його помітила маленька дівчинка. Лише відчуло, як його підняли теплі й ніжні рученята і понесли в інший світ… 

Куранти били дванадцять, усіма кольорами блимала ялинка, надворі тріщав  новорічний мороз, кружляли холодні сніжинки.

А на м'якенькому килимку  солодко спало маленьке кошенятко, і біля нього стояла тарілочка з теплим молочком.  

По завершенню вправи влаштуйте з учнями дискусію:

  1. Чи важко було знайти продовження оповідань? Чому?
  2. Яке оповідання найбільше сподобалося? Чому?
  3. Попросіть дітей уявити, що вони потрапили у світ того оповідання, яке їм найбільше сподобалося. Запитайте, чи мало б це оповідання продовження? Якщо так, то яке? Запропонуйте школярам спільно пофантазувати щодо продовження оповідань: кожен може вигадати по одному реченню.

Вправа «Ймовірна та фактична лічба»

Запропонуйте дітям спрогнозувати кількість зазначених предметів та перевірити ймовірний результат лічби зручним для себе способом. А щоб працювати було цікавіше, використайте святкову анімацію! Вправа не тільки допоможе розвинути навички ймовірної та фактичної лічби, але й підніме настрій, а ще розкаже про тематичні мультфільми!

Для початку попросить школярів спрогнозувати кількість цих предметів, а потім порахувати їх та співставити результат:

  • персонажі (м/ф «Ґрінч» 2019)

  • подарунки (м/ф «Як Ґрінч вкрав Різдво» 1966)

  • люди (м/ф «Крижане серце»)

  • шапки гномів/ельфів (м/ф «Вартові легенд»)

  • зуби песика (м/ф «Всі собаки святкують Різдво»)

  • олені (м/ф «Жах перед Різдвом»)

  • персонажі (м/ф «Як Ґрінч вкрав Різдво» 1966)

  • вікна (м/ф «Жах перед Різдвом»)

  • офіціанти (м/ф «Полярний експрес»)

  • крильця пташок (м/ф «Angry Birds»)

Вправа «Зимова ялинка»

Святково прикрашені ялинки змушують посміхатися навіть найсуворішого охоронця школи. А чи знаєте ви, що посмішка стає ще радіснішою, якщо допомагати нашій планеті у зимові свята?

Запропонуйте школярам розв'язати сюжетну задачу. Вона допоможе дізнатися більше про хвойні дерева та їх користь, а також екосвідомо відзначити зимові свята!

  1. Зимові свята мають багато символів: теплі шкарпетки, подарунки, мандаринки та ялинки з іграшками. Для того, щоб справжня ялинка прикрашала вашу оселю, їй треба вирости. З маленького деревця, за 7 років вона перетворюється на могутнє хвойне дерево висотою в 1 метр. Скільки треба ялинці часу, щоб вирости до 2 метрів?
  2. Як і ялинка, кожне деревце виробляє кисень, що є життєво необхідним для нас. Найбільше кисню виробляє тополя – 40 кг за добу, а ялинка на 32 кг менше від тополі. Скільки ялинка виробляє кисню за добу?
  3. Завдяки кисню, що виділяють дерева, ми дихаємо. Шістьом людям за хвилину потрібно приблизно 1 г кисню. Скільки грам кисню потрібно шістьом людям за 3 хвилини?
  4. Утім, не всі хочуть бути причетними до масової вирубки хвойних дерев. Люди все частіше обирають гарні та екологічні альтернативи – штучні ялинки. Як думаєте, скільки часу слугуватиме справжня ялинка, куплена до зимових свят? На скільки довше слугуватиме штучна?
  5. Щорічно в Україні мільйони хвойних дерев піддаються нищівній вирубці, особливо напередодні Нового року. Проте кожен із нас може допомогти планеті та посадити власну ялиночку. За скільки років ваша ялинка виросте на 1 метр? А скількох людей за хвилину зможе забезпечити киснем доросле дерево?

Гра «Святкові малюнки»

Аби зацікавити учнів, влаштуйте їм святково-математичний урок! Попросіть дітей взяти лист у клітинку та розкреслити за зразком, позначивши допоміжні цифри за вертикаллю та горизонталлю (5, 10, 15… 50). Іноді необхідно занотувати і значення з мінусом (-5, -15…), залежно від інструкції на малюнку.

Попросіть учнів поєднати різними кольорами клітинки (орієнтуючися за запропонованими зображеннями). У результаті школярі створять святкові малюнки: ялинку, сніжинку та Діда Мороза. Хоч інструкції й написані англійською мовою, проте достатньо просто слідкувати за кольорами.

Ялинка

Сніжинка

Дід Мороз

Корисні матеріали для шістнадцятого тижня навчання у 2 класі НУШ із Бібліотеки «На Урок»:

Тема: Інтегрований урок на тему: «Зима-білосніжка»
Авторка: Пішеходько Тетяна Анатоліївна
Про матеріал: Матеріал до уроку української мови допоможе другокласникам поглибити знання про зимові явища, навчитися виразно читати вірші, збагатити словниковий запас та розвивати мовлення.


Тема: Урок: «Пори року. Зимонька – зима» 
Авторка: Ламтєва Ірина Миколаївна
Про матеріал: Розробка стане у пригоді вчителям, які хочуть ознайомити учнів із лексикою за темою «Зима»; допоможе формувати мовленнєву компетентність учнів та вміння будувати зв'язні висловлювання; вчити дітей говорити правильно, знаходити характерні ознаки образів; розвивати творчу уяву, спостережливість.


Тема: Урок розвитку зв'язного мовлення у 2 класі «Зима. Складання діалогу та казки за початком і опорними словами»
Авторка: Приходько Валентина Миколаївна
Про матеріал: Матеріал містить ігрові та інноваційні інструменти для засвоєння другокласниками теми речення та складання діалогу.


Тема: Загадки із числами (1 – 2 класи)
Авторка: Бордунова Наталія Федорівна
Про матеріал: Розробка містить багато різноманітних загадок, що допоможуть легко й весело провести урок для другого класу.


Тема: Закріплення додавання і віднімання двоцифрових чисел. Розв′язування задач
Авторка: Леонова Вікторія Григорівна
Про матеріал: Авторка пропонує закріпити знання учнів з додавання і віднімання двоцифрових чисел. Стане у нагоді вчителям, що хочуть святково провести математичний урок.


Тема: Урок: «У Карпати прийшла зима і веселі свята принесла, а гуцулам треба знати – як ці свята величати»
Авторка: Стефюк Оксана Ярославівна
Про матеріал: Завдяки пропонованому зимовому сценарію до уроку, другокласники закріплять знання у додаванні та відніманні двоцифрових чисел, розвинуть логічне мислення та любов до природи.



« повернутися до списку новин