Відділ освіти Великоберезнянської районної державної адміністрації

Добірка вправ, розробок та практичних порад, які допоможуть вам підготуватися до третього місяця навчання у 2-му класі НУШ

За матеріалами освітнього проєкту На урок

За два місяці навчання школярі вже встигли пригадати вивчене у першому класі та дізналися чимало нового. Протягом третього місяця вони продовжать досліджувати навколишній світ. Модельна навчальна програма присвячує його вивченню поняття «територія». Другокласники зможуть не лише розширити свої знання з географії, а й дізнаються про взаємозв’язок особистого та громадського простору, пригадають державні символи України, навчаться створювати витинанки, дізнаються про Червону книгу України. І це ще далеко не все!

Чимало цікавих завдань із теми можна знайти у зошиті «Я досліджую світ» для 3 місяця НУШ. А щоб зробити вашу взаємодію зі школярами ще продуктивнішою, ми підготували чимало креативних ідей, корисних вправ та якісних розробок із Бібліотеки «На Урок».

Бесіда «Суспільство та я»

Розкажіть другокласникам, що всі ми є частиною суспільства (сукупності людей, які живуть на окремій території та об’єднані певними відносинами і поглядами). Попросіть дітей подумати та пояснити, що таке українське суспільство, хто до нього входить та за якими правилами воно живе (рівність, свобода, справедливість, взаємодопомога тощо). 

Кожна людина, яка є членом суспільства, також має право на приватний простір. І тільки вона визначає, чи можуть до цього простору наближатися сторонні люди. Наприклад, дитина може не розповідати про свої хобі сусідам, якщо не хоче цього сама. Крім приватного простору існують ще й громадські місця. Кожна людина може вільно відвідувати їх та користуватися послугами, які там надають. Однак варто пам’ятати, що існують чіткі правила поведінки у таких місцях.

Другокласники вже неодмінно знають про правила поведінки у громадських місцях. Тож назвіть кілька таких місць і попросіть дітей подумати, що можна/заборонено там робити.

Громадські місця:

  • ринок;
  • лікарня;
  • супермаркет;
  • школа;
  • міський/сільський парк;
  • пляж;
  • зупинка громадського транспорту;
  • магазин тощо.

Після обговорення попросіть другокласників об’єднатися у пари, обрати певне громадське місце та записати всі можливі правила поведінки там. Також можна підготувати та проілюструвати інформацію відповідні пам’ятки.

Вправа «Слідами минулого»

Нагадайте учням, що всі об’єкти мають свою історію. Найвизначніші з них називають пам’ятками історії та культури. Ними можуть бути споруди, місця або твори мистецтва, які є надбанням цілого народу. Такі пам’ятки є у кожному регіоні України. І про деякі з них діти вже неодмінно чули. Щоб перевірити це, продемонструйте школярам кілька відповідних зображень та попросіть указати: 

  • назву пам’ятки; 
  • місто/село в якому вона розташована; 
  • історичне чи культурне значення. 

Якщо жоден із школярів ще не знає про неї, допоможіть дітям знайти потрібну інформацію в інтернеті.

Софійський собор у Києві

Січ на острові Хортиця

Пам’ятник Тарасу Шевченку в Харкові

Після обговорення попросіть учнів розповісти все, що їм відомо про свій населений пункт, а також назвати його визначні пам’ятки. Якщо діти не зможуть одразу виконати це завдання, запропонуйте дізнатися відповіді своїми силами, підготувавши невеличкий навчальний проект. Для цього попросіть дітей об’єднатися у групи (до трьох осіб) та самостійно зібрати потрібну інформацію. Другокласники можуть шукати її в інтернеті, завітати до шкільної бібліотеки, запитати в батьків чи звернутися до вчителя історії. Підготувавши необхідні відомості, діти мають коротко розповісти про обрану пам’ятку.

Вправа «Слово як горобець»

Розкажіть другокласникам, що територія – це дуже широке та багатозначне поняття. Наприклад, воно може стосуватися географічних меж, стосунків між людьми, природних умов тощо. Україна – найбільша за територією держава Європи. У ній живе більше 40 мільйонів осіб. Жителі нашої держави мають різні думки, прагнення та інтереси. Але для нормального та успішного життя ми повинні знаходити спільну мову та розуміти одне одного.

Нагадайте дітям, що мова – це основний засіб, за допомогою якого ми можемо спілкуватися з іншими людьми. Та жителі різних регіонів України часто використовують різні слова для позначення тих самих понять. Такі слова називаються «діалектизмами». Щоб учні краще зрозуміли це, запропонуйте їм пограти у цікаву гру. Для цього підготуйте окремі аркуші паперу та запишіть на кожному з них діалектизм і його значення. Кожен учень має отримати такий аркуш та описати це поняття загальними фразами, не називаючи його. Інші школярі ж повинні сказати, якому слову відповідає вказаний діалектизм.

  • батяр – хуліган;
  • вадаска – полювання;
  • вив’юрка – білка;
  • ву?йко – дядько;
  • га?чі – штани;
  • гербата – чай;
  • гуто?рити – розмовляти;
  • дзяма – суп;
  • заголовок – подушка;
  • зіперти – зупинити;
  • кавалок – шматок;
  • кромплі – картопля.

Крім того, запропонуйте дітям поцікавитися у дорослих, чи використовуються діалектизми у вашому населеному пункті. Школярі можуть підготувати невеликий словничок таких понять та презентувати його у класі.

Гра «Яскраві барви України»

Попросіть другокласників пригадати, що таке символи України (вони вже не раз про це говорили) та яке їх значення для українського народу. Після цього запитайте, чи є вашому населеному пункті чи регіоні подібні символи. Наприклад, своєрідними символами українських регіонів є місцеві страви. Попросіть учнів уважно подивитися цікавий мультфільм про незвичайну легенду винайдення борщу.

Також розкажіть, що одним із найважливіших символів нашої держави є Конституція. Саме вона визначає основні права та обов’язки жителів України. Цей документ ще називають Основним законом, адже він містить найважливіші положення, від яких залежить життя кожного з нас. Щоб діти краще зрозуміли важливість цього документу, запропонуйте їм уважно подивитися інформативне відео про значення конституції в житті громадян.

Комплекс завдань «Територія безпеки»

Попросіть дітей пояснити, що таке поведінка. Також запитайте чим гарна поведінка відрізняється від поганої, а безпечна від небезпечної. Після обговорення розкажіть, що від нашої поведінки залежить наш добробут, здоров’я та життя. З іншого боку, наша поведінка неабияк залежить від людей, з якими ми спілкуємося. І щоб бути успішними, ми повинні вміти спілкуватися з різними людьми, пояснювати свою думку, відстоювати її та говорити «ні».

Гра «Кордони спілкування»

Другокласники вже чимало разів чули, що далеко не з усіма людьми можна говорити про особисте. Щоб закріпити ці знання, попросіть учнів виконати цікаву вправу. Запропонуйте співвіднести заняття та людей, яких вони можуть стосуватися. Також попросіть дітей пояснити їхній вибір.

Заняття: чесно розповідати про своє самопочуття (7); обговорювати улюблені мультфільми, гратися (3); одягатися, приймати ванну (1); платити гроші за певний товар (6); навчатися, розповідати про свої інтереси (2); не розмовляти про особисте, ігнорувати вказівки (5); говорити про погоду (4).

Ти можеш робити це з (за присутності): 1) батьками; 2) вчителем; 3) другом; 4) сусідом; 5) незнайомцем; 6) продавцем у магазині; 7) лікарем.

Вправа «Навчаємося на помилках»

Нагадайте дітям, що чим більше ми знаємо про правила безпечної поведінки, то успішніше можемо взаємодіяти з іншими людьми та уникати небезпечних ситуацій. Тож попросіть учнів прочитати історії, визначити правильність/помилковість дій головних герої, а також дати власні поради, які б допомогли змінити ситуацію на краще.

Підозрілі «туристи»

Одного недільного дня школярка Настуся гуляла міським парком. Вона насолоджувалася останніми осінніми днями, збирала гарні листочки та спостерігала за тваринами. Дівчинка й не помітила, як до неї підійшли жінка та чоловік. Вони навіть не привіталися, а просто сказали, що є туристами. Гості міста запитали у Настусі:
– А твої батьки зараз вдома?
– Ні, вони на роботі. І повернуться лише ввечері.
– Пусти нас до себе додому. Нам треба десь переночувати. Батьки не будуть проти, бо ми маємо цілу купу цукерок. Вистачить на всіх.
– О, я просто обожнюю солодощі. Ходімо мерщій! 

Неуважний хвалько

П’ятикласник Василько покликав своїх найкращих друзів до себе додому. Діти гралися у настільні ігри, їли торт та мріяли, що скоро стануть найвідомішими у світі футболістами та футболістками. Та раптом Василько сказав: «Я стану футболістом раніше за всіх вас, адже мені подарували м’яч, яким грали на Чемпіонаті світу! Він дуууже дорогий. А ще мої батьки зібрали багато грошей і скоро ми поїдемо до Бразилії». 

Хлопець говорив так голосно, що навіть на вулиці сторонні люди чудово чули його слова. Щоб довести, що він грає краще за всіх, Василько покликав друзів піти на футбольний майданчик. Хлопець так хотів показати свої вміння, що дуже поспішав. І забув зачинити двері до своєї квартири. А грабіжнику, який все це чув, тільки того й треба…

Уміння говорити «ні»

Сергійко дуже поспішав додому, адже до родини у гості мала приїхати бабуся із села. Хлопець трохи затримався після уроків і боявся, що не встигне поїхати разом із татом зустрічати бабцю. Школяр ледь не біг. Але кожного разу він уважно переходив дорогу та сумлінно чекав, поки загориться зелений колір на світлофорі. 

Сергій подумав, що вже не встигне і почав бігти. Та раптом до нього під’їхала машина. Жінка, яка сиділа за кермом сказала: «Хлопчику, сідай мерщій! Я тебе підвезу. А ще у мене є ціла купа цукерок! Мерщій до салону!» Та замість того, щоб залізти до машини, школяр подякував і сказав, що не хоче нікуди їхати. Жінка почала підвищувати голос і вже зібралася виходити з автівки. Тоді Сергійко сказав: «Пані, заспокойтеся! Я зараз буду кричати й кликати на допомогу. А ще – я вже викликаю поліцію».

«Правила, які допомагають»

Для того, щоб уберегтися від небезпек і ризиків, люди придумали спеціальні правила поведінки. Якщо їх знати та виконувати, то можна уникнути надзвичайних ситуацій, захистити себе та наших близьких. Тож покажіть школярам корисне відео про правила безпечної поведінки вдома та у повсякденному житті.

Бесіда «Людина та природа»

Попросіть дітей пригадати, що таке природа, чим жива природа відрізняється від неживої. Нехай діти подумають, чому потрібно оберігати природне багатство рідного краю, України та Землі загалом. Також запитайте учнів, чи чули вони, що таке Червона книга України.

Після цього попросіть дітей обрати рослину чи тварину з Червоної книги України та намалювати їх. Також запропонуйте дітям об’єднатися та придумати коротке гасло для кожного зображення. Наприклад, «Без лісових котів миші геть знахабніють».

Корисні матеріали для третього місяця навчання другого класу НУШ із Бібліотеки «На Урок»

Тема: Презентація «Рослини поряд із нами»
Автор: Гарифулліна Яна Анатоліївна
Про матеріал: Розробка стане у пригоді вчителю під час ознайомлення школярів із особливостями рослинного світу. Авторка пропонує організувати цікаву та продуктивну роботу завдяки ігровій формі уроку.


Тема: Діагностична робота з курсу «Я досліджую світ»
Автор: Пащак Наталія
Про матеріал: Матеріал дозволить педагогу провести діагностичну роботу з пройдених навчальних тем у другому класі НУШ.


Тема: Урок «Охорона тварин. Тварини з Червоної книги України. 2 клас. Інтерактивний урок»
Автор: Гарус Анжела Михайлівна
Про матеріал: Пропонований конспект уроку допоможе педагогу розповісти школярам про Червону книгу України. Діти дізнаються про необхідність охороняти тварин, які опинилися під загрозою вимирання.


Тема: Презентація «Червона книга України»
Автор: Гонтар Таміла Володимирівна
Про матеріал: Розробка стане у пригоді педагогу під час ознайомлення дітей із рідкісними видами рослин і тварин Україні. Презентація допоможе виховувати любов до природи рідного краю, а також формувати розуміння необхідності дбайливо поводитися із флорою і фауною.


Тема: Презентація «Витинанка як вид народних ремесел України»
Автор: Тітенко Тетяна Василівна
Про матеріал: Розробка стане у пригоді вчителю під час ознайомлення школярів зі зразками українського декоративно-ужиткового мистецтва. Презентація допоможе пояснити другокласникам значення витинанки, розповісти про її види та особливості.



« повернутися до списку новин