Відділ освіти Великоберезнянської районної державної адміністрації

Додаткові вправи для урізноманітнення навчання

За матеріалами освітнього проєкту На урок

7 місяць у другому класі точно буде неймовірно цікавим. Чому? Тому що він присвячений винаходам! А що може бути цікавішим за неймовірні винаходи, які повністю змінили життя людства, зробивши його зручнішим і цікавішим? Як винаходи змінили наше життя, чи можна обійтися без них та як вони можуть нам допомогти? Відповіді на ці та інші запитання учні дізнаються вже цього місяця! 

А для того, щоб новий місяць для другокласників пройшов весело та насичено, ми підготували цікаві та практичні вправи, які стануть чудовим доповненням навчання.

Бесіда «Хто такі винахідники?»

Запропонуйте дітям до початку подумати над тим, хто ж такі винахідники та що вони взагалі роблять. А щоб учні не заплуталися, ставте учтонюючі запитання:

  1. Як ви гадаєте, що таке винахід?
  2. Як ви думаєте, винахід може зробити будь-яка людина, чи це доступно лише обраним?
  3. Можливо, необхідно мати якісь унікальні знання?
  4. Яку освіту може мати винахідник?
  5. скільки років має бути винахіднику?
  6. Як ви гадаєте, як виглядає типовий винахідник?
  7. Можливо, у нього є власна майстерня? Як вона може виглядати?
  8. Що саме винахідник робить у своїй майстерні?
  9. Уявіть, що ви винахідник. Що саме ви б хотіли створити?

Українські винахідники

Розкажіть дітям про те, що українські вчені зробили безліч відкриттів, і деякі з них були неймовірно важливими для людства. Наприклад, Ілля Мечников відкрив фагоцитоз, заклав основи геронтології, наблизився до створення антибіотиків, випробував на собі вакцину проти холери та став лауреатом Нобелівської премії з фізіології та медицини.

А Олександр Шаргей (відомий як Юрій Кондратюк) описав власну схему посадки космічного корабля на Місяць. Саме завдяки цьому була реалізована програма НАСА «Аполлон».

Володимиру Хавкіну людство взагалі зобов'язано порятунком, адже саме він створив вакцину від холери (і випробував її на собі!).

Вправа «Де я бачу винаходи?»

Рокажіть дітям про те, що винаходи буквально оточують нас із усіх боків. Але звісно, нам необхідно у цьому пересвідчитися! Запропонуйте учням озирнутися навколо себе та подумати над тим, що з того, чим ми користуємося зараз, свого часу стало неймовірним винаходом? Попросіть дітей записати всі варіанти, які спадуть їм на думку. А потім розкажіть трохи про ці винаходи. Наприклад:

  1. Парта була винайдена у 1870 році Ф. Ерісманом. Звісно, з тих часів конструкція парти дещо змінилася, але суть лишилася тією ж: висота стільця та стільниці має відповідати віковим особливостям та зросту дітей, конструкція парти має школяреві сидіти за нею в найбільш зручній позі.
  2. Шкільна дошка. Розкажіть дітям, що колись у кожного учня була своя особиста невелика дошка для записів, але згодом з'ясувалося, що зручніше користуватися однією великою дошкою.
  3. Смартфон, як вважається, було створено ще у 2000 році. Звісно, це був далекий прапрадідусь сучасного смартфона, але він вмів багато чого: фотографувати, виходити у мережу, допомогати власнику планувати свій час тощо. Для того часу це було неймовірно.
  4. Перша розжарювальна лампа була створена ще  у 1809 році англійцем Деларю, який тоді використав платинову спіраль. Звісно, це було надто дорого, тож роботи продовжувался, над створенням джерела світла працювало багато вчених. Але першим сучасну розжарювальну зампу запатентував Томас Едісон у 1879 році.

Запропонуйте дітям самостійно подумати над тим, як могли винайти глобус, скло чи шпалери. Звісно, версії будуть фантастичними та дещо далекими від реальності, але ж якими цікавими!

Дослідження «Як було би без техніки»

Уся техніка, якою ми користуємося, колись була кимось винайдена. І це чудово! Адже жити без автотранспорту, комп'ютерів чи кухоних приладів було б, звісно, цілком реально, але дуже складно та навіть сумно. Але як саме? Запропонуйте дітям подумати над тим, як би нам усім жилося без техніки. 

Об'єднайте учнів у групи по 3-5 чоловік (у залежності від кількості дітей у класі) та роздайте їм навмання картки з намальованими на них предметами техніки. Це можуть бути смартфон, пральна машина, холодильник, автомобіль тощо. А щоб дітям було простіше, на картках можна також вказати додаткові запитання, які допоможуть зорієнтуватися у темі:

  1. Що за предмет перед вами?
  2. Які він має функції (що робить)?
  3. Яким саме чином він покращує життя людей? 
  4. Можливо, існують інші предмети техніки, які мають схожі функції?
  5. Уявіть, що цього предмету техніки не існує.
  6. Що б змінилося у повсякденному житті?
  7. Можливо, якісь задачі неможливо було б виконати?
  8. Можливо, довелося б відмовитися від чогось?

Наприклад, якщо б людство не винайшло холодильник, ми не могли б зберігати продукти харчування свіжими впродовж тривалого часу. Тобто, нам довелося б купувати продукти та одразу готувати з них страви. Ми не могли б заздалегіть купити м'ясо та заморозити його, а від морозива взагалі б довелося відмовитися! Зберігати продукти у холоді ми могли б хіба що взимку. 

Вправа «Я – винахідник»

Зробити щось корисне для людства може кожен! Головне – захотіти та жваво взятися за справу. Запропонуйте дітям уявити, що вони – винахідники, які мають покращити життя людства. Для цього вони мають вигадати новий пристрій. Який? 

Об'єднайте дітей у групи по 3-5 осіб та запропонуйте подумати над тим, що саме вони могли б зробити. Нехай пропонують найнеймовірші ідеї, адже головне – фантазія! Якщо ж учням буде складно, можна поставити низку запитань, які допоможуть зорієнтуватися:

  1. Чого не вистачає особисто вам?
  2. Яка річ могла би значно покращити ваше життя?
  3. Як ви гадаєте, така річ уже існує?
  4. Навіть якщо вона вже існує, можливо, її можна покращити?
  5. Як ви гадаєте, чого не вистачає не лише вам особисто, а й вашим товаришам та рідним?

Вправа «Визначні відкриття людства»

Зачитайте учням перелік визначних відкриттів людства та зпропонуйте подумати над тим, яке ж із них є найважливішим? Попросіть обґрунтувати думку.

  • Пеницілін (перший антибіотик, який дозволив людству навчитися успішно лікувати хвороби, які раніше вважалися смертельними).
  • Механічний годинник (пристрій, завдяки якому ми можемо визначати час).
  • Електрика (без неї ми не могли б користуватися електроприладами, та й взагалі б вони були непотрібні).
  • Рентгенівські проміні (завдяки йому лікарі можуть буквально побачити нас наскрізь та вилікувати).
  • Папір (те, без чого ми не змогли би зробити жодного запису).
  • Телефон (пристрій, завдяки якому ми можемо спілкуватися з людьми, незважаючи на відстань).
  • Комп'ютер (пристрій, який значно спростив життя людей, зробив його цікавішим).

Корисні матеріали для сьомого місяця навчання у другому класі НУШ із Бібліотеки «На Урок»

Тема: 2 клас. НУШ. «Ідеї - винаходи - відкриття». Стіна слів. Робота зі словами
Автор: Ставицька Світлана Іванівна
Про матеріал: Дітям пропонується зіграти у веселу гру та вгадати слово за першими літерами малюнків. Гра тематична: пов'язана з науковцями, відкриттями та наукою загалом.


Тема: Тести з предмету «Я досліджую світ». Тема «Як упізнати весну»
Автор: Петрова Наталія Богданівна
Про матеріал: Прийшла весна, а отже саме час дізнатися, чи зможуть діти впізнати її. Для цього можна скористатися пропонованими тестами, які не тільки допоможуть дізнатися більше, а й розважать малюків.


Тема: Урок на тему «Я досліджую сіль і цукор»
Автор: Петрова Наталія Богданівна
Про матеріал: Цікавий урок, під час якого діти зможуть відчути себе справжніми дослідниками та винахідниками. Мінімум обладнання і максимум користі. 



« повернутися до списку новин