Відділ освіти Великоберезнянської районної державної адміністрації

Участь у проекті з упровадження нового державного стандарту початкової освіти

У світі машин і людей

Тематичний тиждень „Транспорт” спонукав учнів до пошуку відповідей на запитання: „Які є види транспорту?”, „Транспорт моєї місцевості: який він?”, „Як бути гарним пасажиром?”, „Для чого потрібні правила дорожнього руху?”. 
У такий спосіб ознайомлюючись з темою, діти мали можливість дослідити різні види транспорту, зокрема й ті, що функціонують у рідній місцевості, поглибити знання про правила дорожнього руху і їх застосування в конкретних життєвих ситуаціях, спільно з’ясувати важливість правил користування транспортом, вчилися висловлювати свою думку, активно слухати в умовах усного спілкування, взаємодіяти з однокласниками. 
Тему тижня учні визначили самостійно, об’єднавши в групи запропоновані картинки. Активізувало знання учнів з теми слухання віршів і гра, в якій діти згадували відомий їм транспорт і отримували інформацію про такі транспортні засоби, яких ще ніколи не бачили. 
В інтерактивній вправі „Гронування” діти називали слова, що пов’язані з темою, читали назви транспортних засобів та співвідносили їх з певним малюнком, вчилися об’єднувати асоціативні слова у групи-грона за різними ознаками (за способом руху, за призначенням). Школярі мали можливість порахувати скільки рухомих одиниць у кожній групі та порівняти їх кількість між собою. 
У дидактичній грі „Визнач невідкладну службу допомоги” школярі розглядали малюнки машин та визначали їх призначення, знайомилися із номерами телефонів екстрених служб. Під час дидактичної гри „Запаркуй автомобіль” – демонстрували вміння переміщувати об’єкти в заданих напрямах, оперували числами в межах 20, розв’язували різні життєві проблеми. Виготовляючи колаж „Транспорт моєї місцевості”, першокласники працювали в малих групах, обговорювали, який транспорт можна назвати громадським і чому, як називають людей, які користуються транспортом, де потрібно на нього чекати. Створили „Пам’ятку пасажира”, ознайомилися з дорожніми знаками.
Гра „Заборонено – дозволено”, що вчила дітей правил дорожнього руху, а також рольова гра „В автобусі” (кондуктор, водій, пасажири, „порушники” правил), їх обговорення спонукали до розв’язання проблем етичного, математичного, безпекового характеру. 
Завдяки таким формам роботи на кінець тижня учні вивчили назви видів транспорту, могли розповісти про транспортні одиниці, що використовуються в їхній місцевості; знали правила поведінки на дорозі й у транспорті; освоїли поняття „екологічні види транспорту”. Школярі зрозуміли і могли пояснити іншим, чому від виконання правил дорожнього руху залежить власне життя і здоров’я, а також, яким чином автотранспорт впливає на довкілля; пояснювали свою роль як „водія” (велосипедиста), пасажира, пішохода та правила поведінки відповідно до цієї ролі. Школярики виробили навички користування найпопулярнішими видами транспорту рідної місцевості з дотриманням правил дорожнього руху та правил користування транспортом. Крім того, вони удосконалили набуті уміння уважно слухати один одного в умовах безпосереднього спілкування, висловлювати власну думку з того чи іншого питання тощо.

  

  

  

  

  

  

  

   

   

Джерело:http://deponms.carpathia.gov.ua/main/1618-.html


Книги та їх значення у житті людини, як прийшла книжка до нас…

На ці питання шукали відповіді учні пілотних класів, вивчаючи тему «Мої улюблені книжки». Тематика тижня перетворила класну кімнату на бібліотеку й запросила у світ казковий, чарівний, непередбачуваний. У ранковому колі звучала поезія Н. Красоткіної, яка спонукала дітей висловити думку про те, що дає їм книжка. Цікавою була інтерактивна вправа «Гронування», в якій діти записували асоціації, пов’язані зі словом «книга» та об’єднували асоціативні слова у групи-грона за різними ознаками, наприклад, за тематикою (хто створює, назви книжок, призначення) чи за граматичними характеристиками (хто/що?, яка?, що робити?). Вправа «Склади прислів’я» систематизувала знання дітей про граматичне оформлення речення. Діти вправно збирали прислів’я з розсипаних слів і пояснювали зміст висловів. Інтерактивна вправа «Відкрий дорогу книжці» запропонувала дітям обчислити вирази і прокласти стежинку до віртуальної бібліотеки. Про різновиди книжок учні дізналися з вправи «Чарівна скринька» і були захоплені багатством видів книг: розмальовка, книжка-театр, книжка-іграшка, енциклопедія, лепбук, навчальна книжка, електронна книжка. З учнями було проведено бесіду про те, що людині, яка багато читає, потрібен відпочинок для очей, з цією метою опанували відповідний комплекс вправ. Складання «Порадника для читача» підводило дітей до висновку, що книга може бути не тільки джерелом знань, але й другом та порадником. 
Цікава вправа «Шифрувальник» від імені книжки просила дітей про бережливе ставлення до неї. Логічним завершенням було виготовлення закладок для книжки. Навичку дбайливого ставлення до книги закріпила гра «Не можна – треба». 
Загадка Л. Глібова мотивувала дітей уявити книгу живою особою і наділити її найкращими рисами характеру. Захоплюючою була віртуальна мандрівка в історичне минуле книги. Вправляючись у читанні коротких текстів, діти дізнавалися про те, які книжки були раніше (на кам’яних, воскових і глиняних табличках, із папірусу, пергаменту та берести). Цікаво було дізнатися, із чого виготовляють папір. На цьому тижні діти продовжували знайомитися із властивостями паперу та порівнювали різні його види. Дослідження «З чого складається книжка?» підвело школярів до логічного висновку, що треба зберігати зелені насадження і збирати макулатуру. Першокласники досліджували, з чого складається книжка і вставляли в речення потрібні слова, складаючи анаграми. Закріпили свої знання про склад книжки, розглядаючи, порівнюючи, вимірюючи, зважуючи книги. Досліджуючи будову книжки, діти звертали увагу на назви її частин (обкладинка, титульна, форзац, корінець). Підкреслювалося, що кожна книжка має назву, але не кожна має автора. Діти вчилися шукати, де у книзі зазначається її видавництво. 
Дидактична гра «Математична загадка про книжку» дала можливість повторити числа двох десятків і скласти вислів про книгу. Вправа «Книжкові передбачення» вчила дітей орієнтуватися в сторінках книги, у порядку її рядочків та слів. Діти активно шукали потрібне слово, зазначене на книжковому квитку. Відшукані слова порівнювали за кількістю букв та складів. 
Учні познайомилися із алгоритмом послідовного створення книги та із представниками різних професій, причетних до цього дійства. Найцікавішою для дітей виявилася робота над створенням власних книжок, де вони були і авторами, і художниками, і видавцями. 
Кожного дня робота закінчувалася рефлексією у щоденнику вражень, де діти відпрацьовували одну із навичок п’яти видів діяльності (Daily 5): письмо для себе. Опрацьовувались теми: «Моя улюблена книжка…», «Читати – це цікаво, тому що …», «Мені б дуже хотілось мати книжку про…». 
Робота над темою тижня підводила дітей до думки про важливість книги у їхньому житті. 

   

   

   

   

   

   

  

  

  

  

  

  

Джерело: http://deponms.carpathia.gov.ua/main/1605-.html


"Швидше, вище, сильніше!” – і в спорті , і в навчанні

Надзвичайно цікавим для учнів видався тиждень навчання за темою „Спорт”. Щоб мати бажання займатися різними видами спорту, учні повинні були відповісти на різноманітні важливі питання, які стосувалися теми. Вже в першому ранковому колі діти грали в гру „Роби, як я”, супроводжуючи фізичні вправи веселим віршом. 

За допомогою методу „Мозковий штурм” дітей пригадали усі відомі їм види спорту. Завдяки яскравим картинкам першокласники зрозуміли класифікацію видів спорту (наприклад, „зимові” та „літні”; командні та одиночні; розумові та технічні тощо). Вивчаючи числа другого десятка та послідовно їх з’єднуючи на малюнку, отримали зображення ковзанів. Пригадали види спорту, де використовують ковзани, і повторили правила безпечної поведінки під час перебування на льоду. Основний навик для вміння кататися на ковзанах – це тримання рівноваги, яку і вчилися діти тримати у фізичних вправах. Кумедні хлопчик і дівчинка запропонували обчислити кроки, прокладеного шляху. Так школярі обчислювали вирази, оперуючи числами другого десятка. 

Першокласникам Ужгородської загальноосвітньої школи І – ІІІ ступенів №8 було запропоновано виконати багато видів діяльності, де вони могли використати знання про різні види спорту (бадмінтон, футбол, бокс, настільний теніс). Отож, розгадуючи анаграми та ребуси, складаючи продовження казки про м’яч, з’ясовуючи, скільком учасникам вистачить інвентаря для гри, розфарбовуючи розмальовку потрібним кольором після обчислення виразів, учні досягали очікуваних результатів з української мови, математики та природознавства. Тиждень був сповнений різноманітними сюжетними руханками на уроці та на перервах, які були справжніми енерджайзерами.

 


Проблемне питання „Які риси характеру розвиває спорт?” активувало дітей до складання „асоціативного ланцюжка слів” за темою. Доречні тексти про видатних українських спортсменів допомагали учням відповісти на поставлене питання. А біографії відомих людей спорту спонукали дітей виховувати в собі найкращі риси характеру. Зокрема, життєвий приклад Марії Музичук навчав, як потрібно розвивати свої таланти, ставити перед собою мету, сприймати поразки і дав корисний рецепт, як вчитись концентрувати увагу. Розвиваючи математичні компетентності, школярі розв’язували життєві ситуації, пов’язані зі спортом. Підсумувало роботу дня складання пазлів із зображенням спортсменів. За картинкою діти складали зв’язне висловлювання. Мультфільм „Фіксики. Шахи” показав, що тренувати можна не лише тіло, а й розум. Упродовж тижня опанували новий інструмент для зосередження уваги –вправу „Хвилинка тиші”. 
Називаючи сюжетні малюнки та виокремлюючи першу літеру, першокласники складали ключове слово останнього тематичного дня. Ця робота супроводжувалась звуко-буквеним аналізом. Діти малювали символи олімпіади та виготовляли способом оригамі талісман Олімпійських ігор – 2018 – тигреня. Аналізуючи склад цьогорічної команди від України, школярі дійшли висновку, що українці – талановита, цілеспрямована, працьовита, витривала та спортивна нація. 

Малі спортсмени Міжгірської загальноосвітньої школи І – ІІІ ступенів №1 вчилися плекати витривалість, наполегливість, взаємопідтримку, здатність боротися та контролювати власні емоції під час спортивних ігор, грати за правилами чесної гри.
Учні ознайомилися з різними видами спорту, пояснювали, чому важливо займатися фізкультурою і спортом; дізналися імена та прізвища українських спортсменів, відомих світу, а також отримали інформацію про особливості Олімпійських ігор – 2018. 

Першокласники класифікували зображені види спорту за певною ознакою, за допомогою послідовного з’єднання цифр визначали спортивний інвентар, розповідали про свої улюблені спортивні ігри, розфарбовували малюнки, обчисливши математичні вирази. Особливо сподобалися дітям рухливі ігри з м’ячем. 

Школярі відтворювали сюжетні картини, розташовуючи числа в порядку зростання; розв’язували завдання логічного змісту, розповідали про здатності, які розвивають спортивні ігри. 

При опрацюванні теми „Чому Олімпійські ігри – особливі змагання?” учні грали в лото „Зимові види спорту”, досліджували склад української збірної на іграх в Пхенчхані та виготовляли талісмани Олімпіади – 2018 у техніці оригамі. 

Закінчився тиждень в експериментальних закладах освіти проведенням „малих класних Олімпійських ігор”. Діти із захопленням змагалися в рухливих естафетах та показували свої маленькі спортивні досягнення.

  

  

  

  

   

  

  

Джерело: http://deponms.carpathia.gov.ua/main/1598-.html


Ми – дослідники. Ми – винахідники

Тиждень «Ми – дослідники. Ми – винахідники» першокласники Ужгородської ЗОШ І-ІІІ ступенів №8 розпочали отриманням листа від Генія Євгеновича. Відомий дітям за мультиком «Фіксики» професор Чудаков запросив їх стати помічниками в його чарівній лабораторії. Та спочатку потрібно пройти випробовування науковця. От і поринули діти досліджувати і пізнавати світ. У цьому їм допомагали вправи Генія Євгеновича. У грі «Ми – спостерігачі» учні знаходили у лабіринтах літеру, яку вивчали впродовж тижня, рахували кількість цих букв в межах 20. Випробування «Ми – винахідливі» запропонувало дітям використати знайомі їм предмети нестандартним способом. 
Так, одноразові ложки і виделки перетворилися у чудернацьку ляльку, а різнокольорові намистинки, які були браслетиком, перетворилися на дивовижну рибку. Таким чином наші першокласники вчилися бачити у звичайному незвичайне, у простому – складне. Випробування «Ми – допитливі» ще раз впевнило дітей в тому, що властивості усіх речовин і матеріалів різні. Так, найкраще у морозильній камері замерзає вода та молоко, олія загустає, а в оцті та солоній воді плаватимуть лише поодинокі крижинки. Школярів захопило випробування «Ми швидко реагуємо». Це вправа, в якій діти зображали чотири стихії природи (вода, земля, повітря, вогонь), виконуючи відповідні рухи. Випробування «Ми – вдумливі» можна сміливо назвати «кольоровим експериментом». Вода, харчова фарба та паперові рушнички допомогли учням створити новий колір із похідних та урівноважити воду в посудині. Малі дослідники прийшли до висновку, що все в природі взаємодіє і доповнює одне одного. Геній Євгенович розвивав допитливість дітей і запропонував їм проростити зерна пшениці та квасолі. Пшеничка вже була пророщена дітьми і звеселяла око на підвіконні, а за процесом зрощення квасольки діти спостерігали впродовж тижня. Результат не забарився: квасолинки випустили корінчики. Учні зрозуміли, що для проростання рослин необхідні умови (тепло, світло, вода). Цікавим видалося завдання, яке навчало бути комунікабельними. Гра з картками «Хто я?/ Що я?» розвивала у дітей критичне мислення та творчу уяву. 
Тематичний день «Як людина досліджує світ?» запропонував дітям ще раз пригадати органи чуттів та задіяти їх у дослідженнях і спостереженнях. Відгадування загадок, співвіднесення предметів з органами чуття, спостереження за об’єктами навколишнього світу за допомогою органів чуття – усі ці вправи мотивували школярів бути уважними до себе та берегти своє здоров’я. Учні розмірковували та вчилися бути толерантними і милосердними до людей з обмеженими можливостями.
Ключове питання «Чи можна бути дослідником в наш час?» пробудило бажання бути винахідниками і спонукало розгадувати анаграми, робити звуко-буквений аналіз слова ВИНАХІД, знайомитися з найвідомішими винаходами людства та дискутувати з цього приводу, переглядати мультфільм «Це наше і це твоє» про винаходи українців. Співставляючи винаходи людей із об’єктами довкілля, які надихали на відкриття, школярі зрозуміли, що наймудріший винахідник – це природа. Учні прийшли до висновку, що процес винахідництва триває завжди, тільки треба шукати ідеї та можливості. Тому впродовж тижня наші школярі пропонували свої ідеї та пояснювали, чим вони будуть корисні для суспільства.

   

Юні дослідники Чинадіївської ЗОШ І-ІІІ ступенів протягом тижня досліджували об’єкти навколишнього світу за допомогою органів чуття, робили висновки та узагальнення за результатами власних спостережень. Розвивали в собі вміння дослідника та дізнавалися про деякі винаходи людства. Із задоволенням виконували експерименти: «Чи всі речовини замерзають однаково?», «Вода-мандрівниця» та «Як проростає насінина?». Сподобались ігри «Чотири стихії», «Зіпсований телефон», «Ніс-підлога-стеля», «А що в торбинці?», «Хто я?/ Що я?», «Органи чуття». Також читали тексти, відгадували загадки, анаграми. В кінці тижня з’ясувалося, що дітки справжні дослідники, винахідники: у них з’явилося безліч ідей.

Отже, завданням тижня було не тільки навчити дітей спостерігати за об’єктами навколишнього світу, робити висновки та узагальнювати результати власних спостережень, а й формувати в учнів вміння дослідницької діяльності та навчати висловлювати свою думку, активно слухати в умовах усного спілкування, взаємодіяти з однокласниками.

  

  

  

   

  

  

  

    

Джерело: http://deponms.carpathia.gov.ua/main/1593-..html


Тематичний тиждень „Я – мандрівник”

Останній тиждень навчання для учасників пілотного проекту в мандрах і подорожах пройшов цікаво і насичено. До цього спонукала тема тижня „Я – мандрівник”, а також захоплюючі історії про мандрівників, першовідкривачів, розповіді про відомі і незнайомі місця на карті світу та України. 
Кожен день розпочинався з ранкових зустрічей: діти віталися віршами, дарували один одному щиру усмішку, створювали позитивний настрій за допомогою вправи „Намалюй сонечко”, говорили компліменти та висловлювали власні міркування. 
Визначаючи тему інтегрованого тижня, першокласники називали предмети, необхідні в поході, та виокремлювали зазначену літеру, щоб скласти потрібне слово. Діти з’ясовували лексичне значення утвореного слова „мандрівник”, виконували звуко-буквений аналіз та утворювали нові слова із букв цього слова. 
Школярі з цікавістю читали тексти про відомих мандрівників та усвідомлювали, що, подорожуючи, можна відкривати нові світи. Відчути себе в такій ролі допомогла гра в групі „Ми – мандрівники”. Завдання було – у різних куточках класної кімнати знайти картки із зображенням транспортних засобів і, критично мислячи, вибрати, яким з них можна потрапити з одного материка на інший. Таким чином, здійснюючи віртуальну подорож, учасники гри знайомилися з материками та океанами планети, в чому їм допомагали карта світу та глобус. 
Учні моделювали нестандартні ситуації, які могли виникнути у мандрівках та засвоїли правила безпечної поведінки. 

  

Мандруючи Карпатами, потрапили на засніжену галявину, де за формою слідів упізнавали мешканців лісів. 
Незабутньою виявилася й подорож на південний материк. Учні читали цікаві тексти про вкритий льодом материк, де завжди панує зима. Назву материка визначили через збирання літер біля предметів туриста – Антарктида. Потрапити на материк допомогла гра „Танграм”, у якій діти конструювали транспортні засоби. Як справжні мандрівники, школярі досліджували, чому в Антарктиді холодно. Також проводили досліди з льодом. Знайомлячись з життям тварин в умовах вічного холоду, слухали „Казку про пінгвіна, який хотів літати”. Критично мислячи, пояснювали, чому пінгвіни це птахи, хоч і не літають. Розкривали свій творчий потенціал, читаючи та інсценуючи вірш „Суперечка” Лілії Савчук, а також виготовляючи корінних мешканців південного материка – пінгвінів.
Першокласників Ужгородської загальноосвітньої школи І – ІІІ ступенів № 8 пісня „Я з усмішкою мандрую по землі…” Галини Британ запросила відпочити на лоні природи. Упродовж заняття діти пояснювали негативні наслідки викидання сміття у лісах, парках, забруднення водойм, розповідали про тривалість розпаду поліетилену, пластику і зменшення споживання цих матеріалів у своєму побуті. Також повторювали правила поведінки під час відпочинку в довкіллі. Школярі читали оповідання В. Сухомлинського „Перед соловейком соромно”. Конструювали годівнички з пачки з-під соку, а пінгвінів – з пластикової пляшки. Одноразову тарілку використовували для виготовлення аплікації „Морське дно”. 
Учні пілотних класів Чинадіївської загальноосвітньої школи І – ІІІ ступенів за допомогою дидактичної гри „Ми – мандрівники” подорожували, обираючи для своєї мандрівки транспортний засіб, та, об’єднавшись у групи, презентували свою мандрівку. У такий спосіб першокласники ознайомились з картою України, шукали свій населений пункт та розповідали про нього, помандрували до столиці Київ потягом, за допомогою графічного малювання визначили транспортний засіб, яким продовжили мандрівку до Чорного моря. Щоб продовжити подорож до Карпат, діти виправляли математичні помилки, які лис Шахрай переплутав. 
Для всіх учасників проекту найбільш цікавою виявилася подорож на південний континент. Зокрема, першокласники Міжгірської загальноосвітньої школи І – ІІІ ступенів № 1, як і їх ровесники, за допомогою гри „Танграм” конструювали транспортний засіб, на якому здійснили уявну подорож в Антарктиду. Визначали найнеобхідніші речі, які потрібні для мандрівки, та складали слово „Антарктида”. Досліджували, чому в Антарктиді холодно, проводили досліди з льодом та малювали жителів континенту – пінгвінів. А коли мандрували, то виконували пісню з рухами „Я з усмішкою мандрую по землі”.
Отже, упродовж робочого тижня першокласники формували навички дослідницької діяльності, класифікували, узагальнювали набуті знання та використовували їх у повсякденному житті, виробляли навички дбайливого ставлення до природи, вчилися висловлювати свою думку, активно слухати в умовах усного спілкування, взаємодіяти з однокласниками.
Бажання подорожувати та робити нові відкриття буде супроводжувати маленьких мандрівників усе життя.

  

  

  

   

   

  

  

  

  

Джерело:http://deponms.carpathia.gov.ua/main/1584-.html


"Світ захоплень” як можливість показати себе й обрати шлях до успіху

Закінчились веселі зимові канікули, і першокласники трьох пілотних закладів освіти з радістю повернулися до класів у коло друзів. Щоденно в ранковому колі школярі мали змогу висловлювати свої думки, ділитися враженнями про святкові канікули. Учні сплели „павутинку зустрічі” і побажали один одному завзятої роботи. 

Тиждень „Світ захоплень” мав допомогти дітям визначити власні зацікавлення, уподобання. Визначення теми тижня відбулося через отримання та читання листа від однолітків про їх уподобання. Діти складали асоціативний кущ „Захоплення” та діаграму колекціонерів, створювали листівку „Моє захоплення – колекціонування”. Підсумком роботи першого дня було написання листа одноліткам з іншої школи про улюблене заняття.

Тематичний тиждень дав змогу кожному віднайти для себе нове захоплення. Цьому сприяли бесіда за темою „Як знайти для себе нове захоплення?”, вправа на визначення учнями слів-назв захоплень у таблиці, дидактичні ігри „Ми – творці іграшок”, „Ми – фокусники”, „Ми – дослідники”. Показуючи фокуси, діти систематизували знання з математики у вправі „Знайди пару цифрі”. Виконуючи вправу „Ми – дослідники” учні отримували знання про властивості речовин, наприклад: молока, воску, води, паперу. Так, молоко проявлялося після випалювання, написане воском читалося після зафарбовування, а паперові квіти розпускалися від промокання. Діти вчилися робити висновки-узагальнення за результатами навчальних завдань. Під час роботи вислуховували думку співрозмовника, висловлювали свої міркування, шануючи гідність інших.
Наприкінці тижня школярі відповідали на запитання, чи завжди захоплення приносять користь. Знайти відповіді їм допомагали різні види робіт: відгадування ребусів, перегляд мультфільму про користь та шкоду від надмірного захоплення комп’ютером, складання та читання речень за малюнками і з розкиданих слів, розв’язування завдань та вирішення конкретних життєвих проблем, описаних у математичних задачах. При цьому першокласники вчилися розрізняти корисні та шкідливі звички, пояснювати їхній вплив на людину, на її безпеку, здоров’я і добробут, прогнозували наслідки різних дій. Своєчасним було обговорення правил поведінки біля водойм та під час зимових розваг. Актуальним було засвоєння правил роботи з комп‘ютером.
Першокласники Ужгородської загальноосвітньої школи І – ІІІ ступенів № 8 у „Кріслі автора” мали змогу проаналізувати свою поведінку, уподобання, виділяючи риси, якими вирізняються серед інших і які надають їм неповторності. Надзвичайно корисною видалася вправа, коли діти читали тексти про відомих людей та приходили до висновку, як дитяче захоплення може визначити у майбутньому професію людини та допомогти в досягненні успіху в житті.
У Міжгірській загальноосвітній школі І – ІІІ ступенів № 1 у рамках тематичного тижня створювали асоціативний кущ „Захоплення”, складали лист своїм одноліткам, обговорювали, як знайти для себе нове захоплення, шукали слова-назви захоплень у таблиці, власноруч створювали іграшку „Акробат”, побували в ролі музикантів, фокусників та дослідників. 
Учні грали у гру „Потисніть руки”, виконували вправу „Знайди 10 відмінностей”, відгадували ребуси та переглянули мультфільм „Настуня і комп’ютер” для визначення користі та шкоди від захоплення комп’ютером. 
Цікавим був 17-ий тиждень навчання за темою „Моє захоплення” у першокласників Чинадіївської загальноосвітньої школи І – ІІІ ступенів Мукачівської районної ради. Діти натхненно розповідали про своє захоплення, спільно створювали листівку „Моє захоплення – колекціонування”, складали „стовпчикову” діаграму. 
Тиждень „Світ захоплень” дав учням можливість розкрити багатство свого внутрішнього світу, дізнатися про захоплення своїх друзів, віднайти для себе нові заняття та зрозуміти, що кожен із них талановитий, неповторний і необхідний у цьому різноманітному світі. Тепер маленькі школярики свідомо розвиватимуть свої таланти, щоб досягти успіху в майбутньому.

  

  

     

  

  

  

Джерело: http://deponms.carpathia.gov.ua/main/1575-.html


"Зимові свята”: коли навчання в радість і на користь

Цікавим і святковим був 16-й тиждень навчання за темою „Зимові свята” для учнів Чинадіївської загальноосвітньої школи І – ІІІ ступенів та Міжгірської загальноосвітньої школи І – ІІІ ступенів № 1. 
Серед завдань – навчити першокласників спостерігати за соціальними змінами в житті людей перед святами та під час свят, уміти спланувати спільну діяльність, співпрацювати під час підготовки та проведення свята, навчитися висловлюватися про свої емоції та емоції інших.
Учні експериментальних класів розповідали про найпоширеніші зимові свята в Україні, співали колядки та щедрівки, оздоблювали приміщення до свята, виготовляли новорічні прикраси та листівки. 
При опрацюванні теми „Чому свято є важливим?” учні створювали індивідуальний малюнок „Що викликає радість?”, показували групову пантоміму „Зимові розваги”, розповідали, як проявляє себе людина, коли в неї святковий настрій, укладали „словник тижня”.
Упродовж тижня діти дізнавалися про те, як зустрічають Новий рік та коли святкують Різдво в різних країнах світу; слухали та обговорювали тематичне оповідання із журналу „Джміль” (№12, 2017); зліпили фігурки тварин для створення макету вертепу. Крім того, учні навчилися розпізнавати найпоширеніші зимові свята в Україні, вчили вірші й пісні до Нового року. 
Під час захопливої та пізнавальної гри „Подорож по країнах світу” першокласники дізналися багато цікавого про Німеччину, Велику Британію, Швецію, Францію та Італію, а також про традиції святкування в цих країнах свят зимового циклу. 

Під час вивчення теми „Як підготуватися до свята?” учні працювали в групах, з великим задоволенням сервірували святковий стіл та обговорювали святкове меню, виготовляли прикраси, навчали інших своїх улюблених ігор та грали в гру „Жива гірлянда”.
Виховувати естетичні смаки, прищеплювати любов до прекрасного, навчити отримувати позитивні емоції педагогам вдалося через організацію для учнів перегляду новорічної вистави, після якої кожен отримав подарунок до свята. 
Тож останній тиждень першого семестру закінчився позитивними емоціями від новорічного концерту, від розуміння у тому числі і своєї причетності до здійснення великої і потрібної справи, першопрохідцями у якій є наші пілотники, коли навчання в радість і на користь. 

  

  

  

   

Джерело: http://deponms.carpathia.gov.ua/main/1565-.html


"Подорожуємо в часі” – з користю для себе, з відкритим серцем до тих, хто поруч

Тема тижня „Подорожуємо в часі” дозволила учасникам пілотного проекту озирнутися назад, оцінити пройдений шлях, затриматися у передсвяткових буднях сьогодення та заглянути у майбутнє, де їхні мрії та бажання обов’язково збудуться.

Основним завданням п’ятнадцятого тижня було допомогти дітям ідентифікувати себе як школярів, обміркувати важливі події їхнього шкільного життя, мотивувати їх до подальшого навчання. 

Так, першокласники вчилися аналізувати свої власні досягнення та досягнення класу, ставити відкриті запитання, знаходити зв’язки між минулим та майбутнім, досліджували властивості деяких предметів та їх залежність від часу та простору.
При опрацюванні теми „Чи хотіли б ви подорожувати в часі?” учні грали в гру „Учора, сьогодні, завтра”, знайомилися з календарем, вивчали місяці, дні тижня, робили „живий календар днів народжень”, обчислювали математичні вирази, здійснюючи при цьому «чарівні перетворення» цифр на кумедних тварин, виконували вправу „Графічний диктант”.

Виконанню вправи „Володарі часу” передував перегляд мультфільму „Годинник” („Фіксики”). Учні, переглянувши фрагмент мультфільму, передбачали подальший розвиток сюжету. Школярі вчились відрізняти реальне й фантастичне, передавати власні емоції через створення образів, малюнків.

  

Ретельно готуючись до свят, діти обмінювалися інформацією про те, які звичаї існують в їхніх родинах в день Святого Миколая, розігрували виставу „Святий Миколай, до нас завітай”, сидячи у „Кріслі автора” із захопленням розповідали, що їм приніс Святий Миколай та виконували пісню про нього. 
Під час вивчення теми „Чи можна помандрувати морем на шкірці апельсина, або чому апельсин не тоне?” учні були дослідниками. В малих групах досліджували, що станеться з деякими предметами, коли їх занурити у воду; пояснювали, чому апельсин з шкіркою не тоне, а без шкірки опускається на дно; спостерігали за змінами в природі взимку.
Опрацьовуючи тему „Як змінилися ми за час шкільного життя?”, першокласники розповідали про те, чого вони навчилися в школі, про свої сімейні правила, доповнювали перелік укладених раніше правил класу, виконували вправу „Ялинка друзів” (прикрашали ялинку самостійно виготовленими іграшками з написаним усередині своїм ім’ям). 
Виготовлення аплікації „Сніговик під ялинкою”, запрошення на Новорічний ранок, вітальних новорічних листівок, участь у шкільній виставці „Зимовий букет”, захоплююча, радісна і довгоочікувана зустріч з Дідом Морозом і Снігуронькою, створення власної „машини часу” – далеко не всі добрі справи та заходи, які вдалося упродовж тижня реалізувати чи долучитися до них найменшим членам великої шкільної родини. Але все, за що вони беруться, вони роблять щиро, з радістю, даруючи задоволення навколишнім та радіючи при цьому власним успіхам. 
Для подорож в часі – це можливість виправити помилки минулого та зарадити лиху в майбутньому, це усвідомлення, що час потрібно берегти та розумно використовувати.

    

  

  

  

   

  

    

Джерело: http://deponms.carpathia.gov.ua/main/1560-.html


Досліджуючи таємниці космосу…

Чотирнадцятий тематичний тиждень з 11 по 15 грудня „Таємниці космосу” за модельною програмою для експериментальних класів був представлений різними видами діяльності першокласників Ужгородської загальноосвітньої школи №8 Ужгородської міської ради, Чинадіївської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Мукачівської районної ради Ганичівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Ганичівської сільської ради Тячівського району, Міжгірської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №1 Міжгірської районної ради, що беруть участь у всеукраїнському експерименті „Розроблення і впровадження навчально-методичного забезпечення початкової освіти в умовах реалізації нового Державного стандарту початкової загальної освіти”. Діти розпочали роботу розгадуванням ребуса на визначення теми тижня. Активно пройшла робота над складанням асоціативного куща до поданої теми. Учні вивчили напам'ять вірші „Колом сонечко іде”, „Назви планет”. Уявно мандруючи космосом, школярі розпізнавали геометричні фігури, вимірювали та порівнювали довжину відрізків у макеті ракети, читали вголос короткі тексти з метою отримання інформації, обговорювали зміст мультимедійного повідомлення, створювали композиції „Таємниці космосу”.
Учні 1-А та 1-Д класу Ужгородської загальноосвітньої школи №8, об'єднуючись з іншими дітьми у групу для навчання та гри, моделювали зміну дня і ночі за допомогою глобуса та джерела світла. Познайомилися з українською народною казкою „День і ніч” та показали її в сюжетно-рольовій грі. Розпізнавали на циферблаті годинника час із точністю до години за допомогою дидактичної гри „Покажи годину/частину доби”. Читали казку „Де сонечко живе” та придумовували кінцівку.

  

  

  

  

У ранковому колі учні Чинадіївської загальноосвітньої школи І – ІІІ ступенів за допомогою рольової гри, представляючи планети, висловлювали свої думки про Всесвіт. Учні креслили ракету, з'єднуючи числа послідовно в порядку зростання, складали та обчислювали математичні вирази, подорожуючи з інопланетянами. Розгадували назву планети Смак та назви продуктів, розрізняючи корисні і шкідливі продукти харчування. А ще – вперше спробували працювати в навчальних центрах з учителями початкових класів з пілотних закладів освіти Закарпаття. 

  

  

  

Учні Ганичівської загальноосвітньої школи І – ІІІ ступенів розмірковували про значення Сонця-зірки для життя на планеті Земля. Діти засвоїли інформацію про планети та інші об'єкти Сонячної системи та виготовляли художні композиції, цікавою була робота з танграмами „Ракета”. Першокласники не тільки здобували нові знання, а вчилися обґрунтовувати свою позицію та слухати інших. Творчі завдання надихнули їх на створення моделі Сонячної системи та конструювання ракети.

  

  

Дні тижня промайнули швидко і залишили в дитячих сердечках море позитивних вражень.

Джерело: http://deponms.carpathia.gov.ua/main/1545-.html


Опановували навчальний матеріал, поглиблюючи знання про „Зиму”

Із 4 по 8 грудня учні експериментальних класів опановували навчальний матеріал за модельною навчальною програмою для першого класу „Зима”. 
Зокрема, упродовж тижня під час екскурсій шкільним подвір’ям діти розпізнавали зміни в живій та неживій природі взимку, вивчили основні ознаки зими, визначали, що відбувається з рослинами та тваринами у зимовий період, виготовляли годівнички та підгодовували пташок, емоційно сприймали та виконували твори мистецтва про зиму, експериментували з кольорами, показуючи різноманітні відтінки снігу, виготовляли штучний сніг, аналізували, чи всі сюрпризи зими є приємними, моделювали життєві ситуації для запобігання негативних наслідків шкідливих „сюрпризів зими”.
Учні вивчали число і цифру 10, утворювали рівності на основі знання про склад чисел від 2 до 10, порівнювали, знаходили число за відношенням „більше на...”, „менше на...”, граючись в „Снігову математику”. Знаходили суму, різницю зручним для себе способом у межах першого десятку, розмальовуючи зображення чарівниці (робота в групах). Виконували графічний диктант „Ялинка”. Так, учні 1-А та 1-Д класу Ужгородської загальноосвітньої школи І – ІІІ ступенів № 8, працюючи в парах, утворювали з геометричних фігур ялинку, сніжинку, зірочку, користуючись математичними планшетами. Школярі вчилися ставити запитання; виконуючи вправу „Сюрприз у коробці” описували та досліджували лід, розгадували ребуси, виявляли і пояснювали роль епітетів (без вживання термінів) у художньому тексті (вірш „Зима у місті” Галини Джемули), визначали пташку за описом та шукали її зображення і слово-назву, обговорювали, переглядаючи слайд-шоу, як зимують тварини.

   

  

  

Учні перших класів Чинадіївської загальноосвітньої школи І – ІІІ ступенів визначали „кольори зими”, досліджували „Що змінилося довкола”, вправа „Розпізнавання птахів, що не летять у вирій” допомогла першокласникам дізнатися про зимуючих птахів, обчислювали числові вирази і за результатами обчислень розмальовували зображення новорічного гномика, вивчили пісню „Морозець, морозець”. 

   

Першокласники Міжгірської загальноосвітньої школи І – ІІІ ступенів №1 створювали тематичний словник тижня під час гри „Передай сніжку”. Сприймали монологічне висловлювання ( казка „В очікуванні зими”), ділилися своїми почуттями та емоціями від прослуханого, граючись з клубочком ниток. Діти обговорювали „Лист від синички” за допомогою мнемотаблиць, відгадували загадки про пташок, які зимують у нашій місцевості.

  

  

  

Учням перших класів Ганичівської загальноосвітньої школи І – ІІІ ступенів тематичний тиждень запам’ятався „Сніговою математикою” (обчислення математичних виразів в межах 10, виконання графічних диктантів), незабутні враження залишились після екскурсії в природу, які потім було відтворено у композиціях „Дерева взимку”. Найбільш захопливим було виготовлення годівничок для пташок, які діти розмістили на шкільному подвір’ї. Лепбук „Зима”, який заповнювали учні упродовж п’яти днів – чудовий підсумок виконаної роботи.

Щодня учні пілотних класів вчилися висловлювати свою думку, активно слухати в умовах усного спілкування, дотримуватися правил безпечної та здоров’я збережувальної поведінки у навчанні та повсякденному житті.

Джерело: http://deponms.carpathia.gov.ua/main/1538-.html


Вчитися по-новому: цікаво, складно, реально: Нова українська школа в дії

Як відомо, з метою підготовки до реалізації з 1 вересня 2018 року Концепції «Нова українська школа» чотири заклади загальної середньої освіти Закарпаття беруть участь у проекті з упровадження нового державного стандарту початкової освіти. Навчання за тематичними тижнями, нові форми і прийоми роботи, підходи і вимоги до організації освітнього процесу – далеко не повний перелік змін, що доводиться апробувати як учням експериментальних 1 класів, так і їхнім педагогам. 

Щоб пояснити, якою буде Нова українська школа, як будуть навчатися наші діти, і при цьому розвіяти скептизм тих, хто не вірить в успіх реформ в освітній галузі, департамент освіти і науки облдержадміністрації разом із Закарпатським інститутом післядипломної педагогічної освіти розпочинає публікувати матеріали про шкільні будні учасників експерименту. 
Зокрема, останній тиждень, з 27 листопада по 1 грудня, пілотні класи працювали за модельною програмою «Пригоди крапельки». Щоденно проводилися ранкові зустрічі з різноманітними вправами: «Знайомство з краплиною води», «Комплімент краплинці», «Пояснення змісту прислів'я – Вода камінь точить», «Вода і твоє здоров'я». 

  

Актуальність теми тижня в тому, що діти мали зрозуміти необхідність збереження води. Для реалізації зазначеного учнів вчили розпізнавати і називати водойми та стани води, знайомили з процесом колообігу води в природі тощо. Набуті знання вони систематизували, виконуючи вправу «Де живе вода», відгадуючи загадки та граючи в гру «Де сховалась краплинка?», представляючи інформацію графічно та письмово. 

   

Упродовж тижня в математичному блоці розглядали склад числа 9, обчислювали математичні вирази та порівнювали числа в межах 9. 
На розвиток комунікативного мовлення спрямовано було виконання таких форм роботи як сприймання на слух художніх текстів, обговорення їх змісту в кріслі автора та складання казки про мандрівку крапельки. При цьому першокласники передавали своє уявлення про почуте через ілюстрації (легенда «Дністер») і в такий спосіб збагачувалися естетично. Виробленню навичок усного мовлення сприяло й обговорення принесених учнями фотографій, що ілюстрували їхні подорожі до водойм. У такий спосіб під час занять учні засвоїли тему «Колообіг води в природі». Урізноманітнив засвоєння теми колективний перегляд мультфільму «Вода-непосида» (Леся Вознюк). Тоді як у групах обговорювали і малювали місця нашої планети, де відсутня вода.

   

При опрацюванні теми «Як берегти воду?» учням було запропоновано переглянули мультфільм «Склянка води» і, об’єднавшись в групи, створити пам’ятку «Збережімо воду!».

Школярі працювали в групах в «Чарівній лабораторії», досліджуючи властивості води. Систематизували свої знання, створюючи плакат «Властивості води». Сприймали та обговорювали публіцистичний текст «Вода і твоє здоров'я» Дарії Біди із журналу «Колосок». Пояснювали важливість впливу питної води на живий організм. Під час вивчення теми «Якою буває вода в природі? Як вона мандрує?» учні досліджували деякі властивості води, в групах проводили досліди; пояснювали, що таке «колообіг води в природі». При цьому переглянули і обговорили мультфільм «Корисні підказки. Вода» (Студія ПЛЮС ПЛЮС). Розв'язували сюжетні задачі, що доводили необхідність для дитини випивати норму води. Складали схеми до задач, вимірювали довжину шлангів для поливу. Розігрували сюжетно-рольову гру «Уявна подорож пустелею», співвідносячи зображення об'єктів природи із відомими в довкіллі, встановлювали відношення порядку розміщення об'єктів на площині, використовуючи математичну лексику, виконували графічний диктант «Корабель пустелі – верблюд». 

  

Працюючи з глобусом, пояснювали «Чому Землю називають «блакитною» планетою?»; визначали, де і в яких станах може перебувати вода. Екологічна тематика була висвітлена у вправі «Природа просить допомоги». Виконували графічний диктант, шукаючи дорогу до екологічно чистого джерельця. Діти визначали причини забруднення води, прогнозували наслідки недбайливого ставлення до неї. У групах аналізували за ілюстраціями, як правильно використовувати воду в господарстві, вчилися бути економними, створили знаки-емблеми «Я бережу воду». 

  

Систематично впродовж уроків проводилися динамічні паузи, руханки, тематичними були й уроки фізкультури, адже використовувалися рухливі ігри «Струмочок», «Хмаринки і краплинки». 

Підсумковим результатом спільної роботи був лепбук «Пригоди крапельки». Кожен день занять завершувався обміном вражень від почутого та побаченого, під час якого, як це передбачено програмою експерименту, діти ділилися не лише здобутими знаннями і навичками, а й своїми переживаннями та емоціями від колективної та групової роботи.
Джерело: http://deponms.carpathia.gov.ua/main/1523--.html