Відділ освіти Великоберезнянської районної державної адміністрації

ІРЦ

Започатковано цикл занять для дітей з особливими освітніми потребами

У Великоберезнянському інклюзивно-ресурсному центрі 3 грудня 2018 року було започатковано цикл занять для дітей з особливими освітніми потребами «Творчі діти», початок яких присвятили Міжнародному дню людей з інвалідністю. 

Учні мали можливість  завітати до творчої майстерні Вікторії Панько, методиста Великоберезнянського районного  центру позашкільної роботи з дітьми та юнацтвом та із задоволенням  поліпити за допомогою  солоного тіста «Чарівну квіточку». На занятті головною метою викладача було сформувати в учасників художньо-естетичне ставлення до дійсності, розвиток дрібної  моторики рук, творчих здібностей, уяви та виховання любові до мистецтва.

Цікавинкою став організанований практичним психологом центру  Чех Л.Ю. та вчителем-реабілітологом Савкою О.Ю. перегляд  казки-мультфільма  «Про добро» із проблемними завданнями та подальшою  бесідою про людей з особливими потребами, під час яких дітки мали можливість відкрито поспікуватися у вузькому колі, поділитися власними спостереженнями та провести гарно час.

   


Міжнародний день толерантності

Міжнародний день толерантності — свято, яке відзначається 16 листопада в усьому світі. На сьогоднішній день людей з особливими потребами нараховується близько 3 мільйонів на 46 млн. населення. В нашій державі цей факт призводить до виникнення низки проблем, пов'язаних із їхньою соціалізацією.

Наприклад, ми часто стикаємося з тим, що люди з обмеженими можливостями не беруть участі в звичних нам справах, не працюють поруч з нами, не вчаться. Але це відбувається не через їхню нездатність це робити. Найчастіше - це наслідок недостатньої підготовленості середовища і оточення. Людям з особливими потребами необхідна наша підтримка і допомога саме в усуненні "бар'єрів", але в жодному разі не жалість або поблажливість.

Що ж означає слово "толерантність"? Толерантність – це повага, здатність без агресії сприймати думки, поведінку, спосіб життя іншої людини, якщо вони відрізняються від наших. Передусім, толерантність – це доброзичливе й поблажливе ставлення до чогось або когось. Але толерантна людина не повинна бути поблажливою до всього, наприклад, до порушення прав людини чи маніпуляцій і спекуляцій  того, що порушує загальнолюдську мораль. Отже, бути толерантною людиною означає поважати людей. Наскільки ми поважаємо певну людину  свідчить наше вміння ввічливо спілкуватися. До цієї події, Міжнародного дня толерантності, фахівці інклюзивно-ресурсного центру підготували заняття на тему: «Урок толерантності з елементами тренінгу», який провели з учнями 3-Г класу  Великоберезнянської ЗОШ І-ІІІ ступеню. Практичний психолог, Чех Л.Ю., провела тренінг з дітьми.  Вчитель-реабілітолог, Савка О.Ю., підготувала перегляд мультфільму «Соловейко з одним крилом», в якому проведена асоціація з сім’ями,  в яких виховуються діти з особливими потребами, проте непросте випробування справжньою любов’ю, через яке проходять вони, а водночас і всі ми. Директор ІРЦ,  Мокрянин А.Є., розповіла про толерантне ставлення до дітей з особливими освітніми потребами.

   

   


Започатковано серію старт-апів для закладів дошкільної освіти

Одним з основних пріоритетів розвитку сучасної освіти є забезпечення рівних прав на освіту для усіх дітей, у тому числі для дітей з особливими освітніми потребами, дітей з інвалідністю, дітей з інших соціально вразливих груп.

Реформування освіти в напрямі інклюзії підтверджується численними змінами в законодавстві України, практичною діяльністю закладів загальної середньої освіти та узгоджується з основними міжнародними документами у сфері забезпечення прав дітей, зокрема зі статтею 24 «Освіта» Конвенції ООН «Про права осіб з інвалідністю». Зміни в законодавчих і нормативно-правових документах про розвиток інклюзивної освіти викликають чималу кількість запитань про їх запровадження в більшості учасників освітнього процесу – керівників навчальних закладів, педагогів, батьків тощо.

Для України інклюзивна освіта – досі педагогічна інновація. До неї, здебільшого, не готові ні адміністрація закладу дошкільної освіти, ні педагоги. До того ж у дошкільному закладі необхідно створювати середовище, адаптоване до потреб дітей з особливими освітніми потребами, добирати спеціально фахівців, зокрема, асистента вихователя, розробляти індивідуальні програми розвитку, проводити заходи, що виключають стихійну інтеграцію «особливих» дітей.

Дітям з особливими освітніми потребами дошкільного віку гарантоване законом право здобувати освіту в інклюзивних групах дошкільних навчальних закладів за місцем проживання.

Інклюзивні групи можуть створюватися у дошкільних навчальних закладах України, незалежно від підпорядкування та форми власності, для забезпечення умов дітям з особливими освітніми потребами, у тому числі дітям з інвалідністю, для розвитку та навчання спільно зі своїми однолітками.    Головна мета створення інклюзивних груп – задоволення соціальних та освітніх потреб, організація корекційно-розвиткової роботи з дітьми з особливими освітніми потребами, у тому числі з інвалідністю.

З метою вдосконалення  впровадження інклюзивна освіти 7 та 9 листопада 2018 року в закладах дошкільної освіти смт Великий Березний № 1 «Веснянка» та № 2 «Берізка»  відбулися серії старт-апів за участю директора інклюзивно-ресурсного центру Мокрянин А.Є. та методиста методичного відділу освіти Плакош М.І. Під час заходів обговорювалися питання щодо створення ефективної команди психолого-педагогічного супроводу особливої дитини та питання щодо розроблення індивідуальних програм розвитку, адже першочергове завдання колективу – забезпечити  умови для навчання осіб з особливими освітніми потребами відповідно до індивідуальної програми розвитку та з урахуванням їхніх індивідуальних потреб і можливостей. 

  

  


Семінар для керівників та учителів закладів освіти, у який організовано інклюзивну форму навчання

30 жовтня 2018 року відбувся семінар для асистентів вчителів, асистентів вихователів, психологів, заступників  директорів та керівників загальної середньої освіти з інклюзивною формою навчання з проблеми: «Команда психолого-педагогічного супроводу дітей з особливими освітніми потребами в закладах загальної середньої та дошкільної освіти». Учасники опрацювали такі питання:

 

  • Нормативно-правова база організації інклюзивної форми навчання.
  • Інклюзія в закладах загальної середньої та дошкільної освіти.
  • Команда психолого-педагогічного супроводу дитини з особливими освітніми потребами.
  • Особливості складання індивідуальної програми розвитку дитини.

Методист методичного кабінету відділу освіти, Плакош М.І., ознайомила присутніх з нормативно-правовою базою, на яку необхідно звернути особливу увагу для організації навчання  та надання якісних освітніх послуг дітям з особливими освітніми потребами у закладах загальної середньої освіти та закладах дошкільної освіти.

Мокрянин А.Є., директор Інклюзивно-ресурсного центру Великоберезнянської районної ради, звернула увагу присутніх на необхідність створення команд психолого-педагогічного супроводу та організації  їх належної роботи  у закладах, де навчаються діти з особливими освітніми потребами.

Учасники семінару розглянули особливості складання індивідуальних програм розвитку дитини з особливими освітніми потребами, документи асистента вчителя та асистента вихователя, участь у команді психолого- педагогічного супроводу дитини.  

 

  


День осені в Інклюзивно-ресурсному центрі

19 жовтня 2018 року на базі районного філіалу ОЦКРІ "Берізка" фахівцями реабілітаційного центру спільно з фахівцями ІРЦ було проведено день Осені.

Осінь – чудова пора року. Вона збирає щедрі врожаї овочів та фруктів, фарбує листочки у барвисті кольори, запалює багряно-червоні кетяги калини.

Завітала на свято і головня героїня – щедра Осінь, яка розважала дітей спільно зі своїми помічниками осінніми місяцями-братами веселими завданнями та іграми. Діти із задоволенням дивилися на казкових персонажів, які підготували чарівну осінню казку – співали, декламували віршики, прославляли осінь за її красу та врожаї.

Цікавою була виставка виробів із природного матеріалу: аплікації, композиції, малюнки пальчиковими фарбами. Напередодні свята в Інлюзивно-ресурсному центрі проводився майстер-клас «Осіння фантазія» з використанням осінніх дарів з метою підготовки виробів для виставки до дня Осені.

Закінчилося свято частуванням дітей щедрими дарами осені, смаколиками та приємними подарунками, підготованими добродіями, які взяли участь у заході.


Нові надходження!

З метою надання  якісних корекційних послуг дітям з особливими освітніми потребами, Інклюзивно-ресурсним центром  придбано спеціальні засоби корекції психофізичного розвитку, дидактичний матеріал та наочні засоби: склади  Нікітіна, кубики Зайцева, бізіКуб, дерев’яні конструктори, рамка-вкладиш, шнурівки та книги з піктограмами.

 

    

  

  


Круглий стіл з асистентами учителів закладів загальної середньої освіти району

28 вересня 2018 року в Інклюзивно-ресурсному центрі Великоберезнянської районної ради Закарпатської області відбувся круглий стіл на тему: „Асистент вчителя в інклюзивному класі”.

У засіданні взяли участь молоді фахівці – асистенти вчителів закладів загальної середньої освіти району, фахівці ІРЦ та методист методичного кабінету відділу освіти.

Метою круглого столу було ознайомити молодих спеціалістів з аспектами та напрямами роботи асистента вчителя, документацією, яку вони повинні вести.

  • Директор ІРЦ Мокрянин А.Є. розповіла про діяльність Центру, комплексну оцінку розвитку дитини з особливими освітніми потребами, корекційно-розвиткову роботу та психолого-педагогічний супровід дітей з ООП, необхідність тісного зв’язку між фахівцями Центру та асистентами вчителів для надання та організації якісних освітніх послуг дітям.
  • Плакош М.І., методист методичного кабінету, звернула увагу на посадові обов’язки асистента вчителя та взаємозв’язок з педагогами та батьками дітей.

Наскрізним питанням круглого столу було розроблення індивідуальної програми розвитку (ІПР), відповідно до якої визначаються вимоги до організації навчання дитини, зокрема,  характер освітніх послуг і форм підтримки.

  • Чех Л.Ю., практичний психолог ІРЦ, поділилася своїм досвідом роботи на цій посаді та проблемами, з якими можуть зіткнутися молоді фахівці.
  • Савка О.Ю., вчитель-реабілітолог ІРЦ, розповіла про важливу роль лікувальної фізкультури  та її позитивний вплив на корекцію та розвиток усіх сфер пізнавальної діяльності дитини