Відділ освіти Великоберезнянської районної державної адміністрації

Новини

Зареєстровано законопроект № 3430, який передбачає скасування дискримінаційних норм щодо педагогів -пенсіонерів

У Верховній Раді України зареєстровано законопроект «Про внесення змін до Закону України «Про повну загальну середню освіту» (щодо відновлення прав учасників освітнього процесу)», реєстраційний № 3430 від 5.05.2020, внесений на розгляд Верховної Ради України народними депутатами України Ю.В. Тимошенко, В.Є. Івченком, М.М. Цимбалюком, М.Я. Волинцем.

У ньому враховано позицію Профспілки щодо недопущення звуження та забезпечення відновлення трудових прав вчителів, директорів та інших педагогічних працівників закладів загальної середньої освіти, які отримують пенсію за віком, на роботу на основі безстрокових трудових договорів.

Пунктом 4 законопроекту передбачається норма про виключення з пункту 3 Розділу X Прикінцеві та перехідні положення Закону України «Про повну загальну середню освіту» підпунктів 1 та 2, якими передбачено припинення до 1 липня 2020 року безстрокових трудових договорів з керівниками та педагогічними працівниками державних і комунальних закладів загальної середньої освіти, яким виплачується пенсія за віком, з одночасним укладенням з ними трудових договорів строком на один рік та звільнення, якщо не погодяться.

Пунктом 2 Прикінцевих та перехідних положень законопроекту передбачається до 1 вересня 2020 року укласти безстрокові трудові договори з керівниками та педагогічними працівниками державних і комунальних закладів загальної середньої освіти, які отримують пенсію за віком (за їх згодою), у випадку якщо безстрокові трудові договори з відповідними особами були припинені згідно з пунктом 9 частини першої статті 36 Кодексу законів про працю України лише на основі абзацу третього частини другої статті 22 Закону України «Про повну загальну середню освіту».

Але законопроектом не передбачено норм про відновлення безстрокових трудових договорів з керівниками та педагогічними працівниками, припинених з ними до 1 липня 2020 року та укладених терміном на один рік відповідно до підпунктів 1 та 2 пункту 3 Прикінцевих та перехідних положень закону «Про повну загальну середню освіту».

Підтримуючи законопроект № 3430 в цілому Профспілка звернулася до цих народних депутатів, а також до профільного Комітету з пропозиціями його доопрацювати під час розгляду та прийняття, передбачивши у пункті 2 його Прикінцевих положень наступне:

  • «2. Засновникам державних і комунальних закладів загальної середньої освіти або уповноваженим ними органам, керівникам державних і комунальних закладів загальної середньої освіти відновити безстрокові трудові договори з керівниками та педагогічними працівниками державних і комунальних закладів загальної середньої освіти, які отримують пенсію за віком, з якими вони були припинені згідно з підпунктами першим та другим пункту 3 Прикінцевих та перехідних положень Закону України «Про повну загальну середню освіту» від 16.01.2020 № 463-IX.».

  • Повністю підтримано також пропозиції, передбачені в законопроекті, щодо відновлення діяльності санаторних шкіл для дітей, які потребують тривалого лікування та шкіл соціальної реабілітації, про неприпустимість ліквідації яких Профспілка наголошувала під час прийняття закону «Про повну загальну середню освіту».

ЦК Профспілки розраховує на активізацію дій організаційних ланок в напрямку взаємодії з народними депутатами України для підтримки ними законопроекту № 3430 під час його проходження та розгляду у парламенті з урахуванням пропозицій щодо доповнення запропонованою профспілкою редакцією. Це забезпечить відновлення трудових прав педагогічних працівників, незалежно від їхнього віку та статусу, а також дотримання Конституції України. 

Джерело: https://pon.org.ua/


Відпустка за сумісництвом та дистанційна робота за основним місцем: консультує юрист

На запитання членів Профспілки щодо права на відпустку зовнішнього сумісника, який за основним місцем під час карантину працює дистанційно, Юридичний відділ ЦК Профспілки надає роз'яснення.

Сумісництвом вважається виконання працівником, крім своєї основної, іншої регулярної оплачуваної роботи на умовах трудового договору у вільний від основної роботи час на тому ж або іншому підприємстві, в установі, організації або у громадянина (підприємця, приватної особи) за наймом.

Право на відпустки мають громадяни України, які перебувають у трудових відносинах з підприємствами, установами, організаціями незалежно від форм власності, виду діяльності та галузевої належності, а також працюють за трудовим договором у фізичної особи.

Так, відповідно до пункту 3 постанови Кабінету Міністрів України від 03.04.1993 р. № 245 «Про роботу за сумісництвом працівників державних підприємств, установ і організацій» відпустка на роботі за сумісництвом надається одночасно з відпусткою за основним місцем роботи.

Зазначена вище постанова поширюється на працівників-сумісників державних підприємств, установ, організацій.

Враховуючи, що ця постанова прийнята ще до прийняття Закону України «Про відпустки» та неповністю узгоджується із цим Законом, тому при вирішенні питань надання відпусток має застосовуватися норми Закону, який має вищу юридичну силу.

Відповідно до ч. 7 ст. 10 Закону України «Про відпустки» та ч. 1 ст. 79 Кодексу законів про працю України щорічна відпустка повної тривалості до настання шестимісячного терміну безперервної роботи у перший рік роботи на даному підприємстві за бажанням працівника може надаватися сумісникам.

Керівним, педагогічним, науковим, науково-педагогічним працівникам, спеціалістам навчальних закладів щорічні відпустки повної тривалості у перший та наступні робочі роки надаються у період літніх канікул незалежно від часу прийняття їх на роботу (ч. 14 ст. 10 Закону).

Постановою Кабінету Міністрів України від 14.04.1997 № 346 визначено, що керівним, педагогічним, науковим і науково-педагогічним працівникам закладів освіти та навчальних (педагогічних) частин (підрозділів) інших установ і закладів щорічна основна відпустка повної тривалості, визначеної в додатку до цього Порядку, у перший та наступні роки надається у період літніх канікул незалежно від часу прийняття їх на роботу.

Разом з тим, вирішальним для одночасного надання відпустки за основним місцем роботи та за сумісництвом є бажання працівника.

Тому, використання відпустки за основним місцем та за сумісництвом є правом працівника, а не обов'язком.

Законодавство не містить вимог стосовно того, що працівник – сумісник зобов’язаний брати відпустку за місцем роботи за сумісництвом одночасно з відпусткою за основним місцем роботи. Тобто, він може піти у відпустку за основним місцем роботи та продовжувати працювати за сумісництвом. Або, навпаки, взяти відпустку за місцем роботи за сумісництвом незалежно від часу відпустки за основною посадою.

Враховуючи викладене, вважаємо правомірним надання працівникові відпустки за сумісництвом в період, коли він працює дистанційно за основним місцем роботи.

Джерело: https://pon.org.ua/


 Зупинимо пандемію: безпека і здоров’я на роботі можуть врятувати життя

Міжнародна організація праці, визнаючи масштабний виклик, пов'язаний з пандемією COVID-19 у світі, змінила девіз Всесвітнього Дня охорони праці – 2020. Цьогорічні заходи проходитимуть під гаслом – «Зупинимо пандемію: безпека і здоров'я на роботі можуть врятувати життя».

Згідно з Указом Президента України від 18.08.2006 No 685/2006 щороку 28 квітня в Україні відзначають День охорони праці. Цьогоріч Україна вкотре долучилася до ініціативи Міжнародної організації праці та мала намір провести заходи до Всесвітнього дня охорони праці за тематикою, що присвячена вирішенню проблеми насильства і домагань у сфері праці. Однак запланованому завадила надзвичайна подія – спалах коронавірусної інфекції COVID-19, яка розпочалася в Китаї, згодом охопила Південну Корею, Іран, країни західної Європи, а сьогодні вже панує у всьому світі. Тож темою Всесвітнього дня охорони праці-2020 стала боротьба з пандемією смертельно небезпечної недуги.

ДЕТАЛЬНІШЕ


 Шановні колеги!

Відповідно до листа Закарпатської обласної організації Профспілки працівників освіти і науки України 17.03.2020  № 01-16/ 54 інформуємо, що з 1 червня 2020 року відкриває новий сезон база відпочинку «Галчонок» фірми «Сакура».

Заїзд на базу відпочинку «Галчонок» членів Великоберезнянської районної організації Профспілки працівників освіти і науки України з 10.06-20.06 2020 року в кількості 15 чоловік

 

Графік заїзду на базу «Галчонок»

 

Від’їзд з м. Ужгорода

Від’їзд з м. Одеса

Вартість путівки

І заїзд

09.06.2020 р.

20.06.2020 р.

 430 грн.

Звертаємо увагу на те, що організація оздоровлення проводиться в порядку черговості. Враховуючи це, прохання провести відповідну інформаційно-роз’яснювальну роботу серед членів профспілкових організацій.

Доводимо до відома прейскурант послуг в корпусах «Морський» та «Абрикос» - з 01.06 по 30.06.2019 р. – 430 грн. за добу, у т.ч. 250 грн. – триразове харчування.


 Умови та оплата праці працівників освіти в умовах карантину: спільний лист МОН і Профспілки

Міністерство освіти і науки України та ЦК Профспілки працівників освіти і науки України спільним листом привертають увагу керівників органів освіти і науки, закладів та установ освіти, підпорядкованих підприємств та організацій на необхідність дотримання вимог Закону України «Про захист населення від інфекційних хвороб». 

Зокрема, в частині адміністративних, профілактичних, протиепідемічних та інших заходів, встановлення тимчасових обмежень прав фізичних і юридичних осіб, покладання додаткових обов'язків, що застосовуються для запобігання поширенню особливо небезпечних інфекційних хвороб, в умовах карантину.

У зв’язку з ситуацією, пов’язаною з оголошенням карантину з 12 березня по З квітня 2020 року, терміни якого можуть змінитись залежно від епідеміологічної ситуації в Україні, своєчасним вжиттям та проведенням профілактичних і протиепідемічних заходів відповідно до зазначеного закону та постанови Кабінету Міністрів України від 11 березня 2020 р. № 211 «Про запобігання поширенню на території України коронавірусу COVID-19», Міністерство світи і науки України та ЦК Профспілки працівників освіти і науки України рекомендують:

  • забезпечити часткове переведення працівників закладів та установ освіти і науки, а також інших підпорядкованих організацій на роботу в гнучкому та/або дистанційному режимі, відтермінувати проведення засідань, нарад та інших колективних заходів до стабілізації ситуації, за потреби забезпечувати їх проведення в онлайн режимі;

  • забезпечити за наявності відповідних умов проведення навчальних занять за допомогою дистанційних технологій;

  • не допускати примусового відправлення працівників у відпустки, зокрема без збереження заробітної плати, на період призупинення навчання;

  • зберігати за працівниками на період карантину середню заробітну плату, розмір якої визначається згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 8 лютого 1995 року № 100 «Про затвердження Порядку обчислення середньої заробітної плати»;

  • не допускати виселення студентів з гуртожитків тощо;

  • забезпечити застосування положень Галузевої угоди між Міністерством освіти і науки України та ЦК Профспілки працівників освіти і науки України на 2016-2020 роки щодо виконання організаційної, методичної, наукової робіт за межами закладу;

  • вважати працівників, які фактично не виходять на роботу під час карантину, такими, що не виходять на роботу у зв’язку з простоєм; згідно зі статтею 34 Кодексу законів про працю України простій – це призупинення роботи, викликане невідворотною силою або іншими обставинами;

  • зберігати за працівниками середній заробіток за час простою, коли виникла виробнича ситуація, небезпечна для життя чи здоров'я працівника або для людей, які його оточують, і навколишнього природного середовища не з його вини, відповідно до статті 113 Кодексу законів про працю України.

Згідно з пунктом 5.2.1 Галузевої Угоди періоди, впродовж яких у закладах освіти не здійснюється освітній процес (освітня діяльність) у зв'язку із санітарно епідеміологічними чи іншими, незалежними від працівників обставинами, є робочим часом педагогічних, науково-педагогічних та інших працівників.

Відповідно до п. 77 Інструкції про порядок обчислення заробітної плати працівників освіти, затвердженої наказом Міністерства освіти України від 15.04.1993 р. № 102, у випадку, коли в окремі дні заняття не проводяться з незалежних від учителя причин, оплата його праці здійснюється з розрахунку заробітної плати, встановленої при тарифікації, за умови, що вчитель (викладач) виконує іншу організаційно-педагогічну роботу.

Згідно зі статтею 9 Закону України «Про колективні договори і угоди» та пункту 1.4 Галузевої угоди положення угоди діють безпосередньо та є обов'язковими для включення до колективних договорів.

Завантажити документ


Законопроект «Про працю» № 2708 – відкликано!

Проект Закону України «Про працю» (р. № 2708 від 28.12.2019), проти прийняття якого категорично виступали профспілки, 4 березня 2020 року відкликаний та знятий з розгляду Верховною Радою України у зв’язку припиненням повноважень суб’єкта законодавчої ініціативи – Кабінету Міністрів України.

Відповідна інформація розміщена на сайті Верховної Ради України.

Юридичний відділ ЦК Профспілки


Малокомплектні школи з кількістю 30-50 учнів – збережено!

Завдяки діям Профспілки вдалося не допустити прийняття норми, про заборону здійснювати за рахунок освітньої субвенції фінансування закладів загальної середньої освіти (крім початкових шкіл, приватних закладів загальної середньої освіти та закладів загальної середньої освіти у населених пунктах, розташованих на лінії зіткнення), кількість учнів у яких становить менше 30 осіб – з 1 вересня 2020 р., менше 40 осіб – з 1 вересня 2021 р., менше 50 осіб – з 1 вересня 2022 р., що передбачалося пунктом 2 проекту.

Кабінет Міністрів України на офіційному порталі 2 березня 2020 року оприлюднив постанову, прийняту 19.02.2020 за № 137 «Про внесення змін до Порядку та умов надання освітньої субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам».

Цією постановою внесено зміни до Порядку, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14.01.2015 № 6 «Деякі питання надання освітньої субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам», що полягають у приведенні назв закладів освіти у відповідність з законодавством, а також передбачено спрямування у цьому та наступному бюджетних періодах залишків коштів за субвенцією на кінець року з урахуванням її цільового призначення, а також на здійснення заходів, пов’язаних із забезпеченням пожежної безпеки.

Постанова застосовується з 1 січня 2020 року.

Управління соціально-економічного захисту ЦК Профспілки


Встановлення доплати педпрацівникам за успішне проходження сертифікації

ЦК Профспілки працівників освіти і науки України повідомляє, що Кабінетом Міністрів України прийнято постанову від 19.02.2020 № 113 «Про встановлення доплати педагогічним працівникам за успішне проходження сертифікації».

Постановою передбачено, що педагогічним працівникам, які успішно пройшли сертифікацію, встановлюється щомісячна доплата в розмірі 20% посадового окладу(ставки заробітної плати) пропорційно до обсягу педагогічного навантаження, що виконується працівником на цій посаді протягом строку дії сертифіката.

Для вчителів початкових класів закладів загальної середньої освіти, які успішно пройшли сертифікацію у 2019 році, строк дії сертифіката становить три роки – з 1 січня 2020 р. до 31 грудня 2022 р.

У разі переходу вчителя початкових класів, який успішно пройшов сертифікацію, з одного закладу освіти до іншого на посаду вчителя початкових класів або вчителя іншої спеціальності, за ним зберігається право на встановлення доплати за успішне проходження сертифікації до кінця строку дії сертифіката.

Управління соціально-економічного захисту ЦК Профспілки


Профспілковий пікет – «За справедливу трудову реформу!»

26 лютого 2020 року біля будівлі Уряду України відбувся профспілковий пікет – «За справедливу трудову реформу!». Організатор – Федерація професійних спілок України.

Профспілки проти прийняття антисоціального закону «Про працю», який засуджується міжнародною спільнотою,  науковцями, громадянським суспільством.

Закон України «Про працю» носить антиконституційний характер, суперечить основним принципам регулювання соціально-трудових відносин та нівелює міжнародні зобов’язання України, передбачені Конвенціями МОП.

Пікетування відбувається під час зустрічі Місії глобальних профспілок із Міністром розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України Тимофієм Миловановим.

Нагадуємо, що під час свого перебування в Україні 25 і 26 лютого цього року члени Місії міжнародних профспілок мали зустрічі з керівниками та представниками всеукраїнських профспілок та об’єднань, керівником Федерації роботодавців України Дмитром Олійником, Головою Представництва ЄС в Україні Матті Маасікасом, Уповноваженим Верховної Ради України з прав людини Людмилою Денисовою, головою Комітету Верховної Ради України з питань соціальної політики та захисту прав ветеранів Галиною Третьяковою, Національним координатором Міжнародної організації праці Сергієм Савчуком.


Суд відкрив провадження у справі за позовом профспілок про відкликання законопроекту «Про працю»

Окружний адміністративний суд міста Києва відкрив провадження у справі щодо визнання дій Кабінету Міністрів України протиправними в частині порушення процедури погодження із СПО об’єднань профспілок проекту Закону України «Про працю», який в подальшому зареєстрований у Верховній Раді України за №2708 від 28.12.2019. Про це повідомляє прес-служба суду.

Відповідний позов до суду подала Федерація профспілок України.

Серед вимог позову – зобов’язати КМУ, як суб’єкта законодавчої ініціативи, відкликати вказаний законопроект.

ОАСК ухвалив розглядати справу за правилами загального позовного провадження, підготовче засідання призначено на 8 квітня 2020 року.


Профспілка проти законопроекту № 2708 «Про працю»: звернення до Комітету

ЦК Профспілки працівників освіти і науки України спрямував до голови Комітету з питань освіти, науки та інновацій Верховної Ради України С.В. Бабака правовий висновок щодо проектів законів України «Про працю» (реєстр. № 2708 від 28.12.2019 року; реєстр. № 2708-1 від 11.01.2020 року; реєстр. № 2708-2 від 16.01.2020 року).

ЦК Профспілки пропонує профільному Комітету Верховної Ради України прийняти рішення про відкликання та зняття з розгляду проекту Закону України «Про працю» (реєстр. № 2708) як такого, що суперечить Конституції України, актам міжнародного права, ратифікованим Україною.

ЦК Профспілки звернув увагу народних депутатів України, що такий доленосний законодавчий акт, який стосується трудових, соціальних прав громадян, внесений Кабінетом Міністрів України кулуарно, без своєчасного оприлюднення та широкого обговорення. У порушення законів України «Про Кабінет Міністрів України», «Про соціальний діалог», Регламенту Кабінету Міністрів України та Генеральної угоди про регулювання основних принципів і норм реалізації соціально-економічної політики і трудових відносин в Україні на 2019-2021 роки, не проводилися узгоджувальні процедури зі СПО об’єднань профспілок.

Однією із стратегічних цілей діалогу і співробітництва між Україною та ЄС визначено дотримання і зміцнення принципу поваги прав людини і основних свобод. Україна визнала, приєдналася і ратифікувала більшість найважливіших міжнародних актів у цій сфері, які зобов’язують державу дотримуватися, в тому числі, і права людини на достатній рівень життя, свободу від примусової і рабської праці, на об’єднання в професійні спілки, їх незалежність, безперешкодне функціонування і на соціальний діалог.

Україна є членом Міжнародної організації праці з 1954 року. Більшість чинних конвенцій МОП Україною ратифіковано ще за часів СРСР. Зокрема, це ратифіковані: у 1956 році конвенції № 29 «Про примусову чи обов’язкову працю», № 87 «Про свободу асоціації і захисту прав на організацію», № 98 «Про застосування принципів права на організацію і на ведення колективних переговорів», № 100 «Про рівне винагородження чоловіків і жінок за працю рівної цінності»; у 1961 році конвенцію №111 «Про дискримінацію в галузі праці та занять»; у 1979 році конвенцію № 138 «Про мінімальний вік для прийому на роботу». Конвенції і рекомендації МОП встановлюють загальновизнані у світі мінімальні трудові, соціально-економічні гарантії. Дотримання та врахування їх положень є обов’язком держави і пріоритетом при формуванні і реалізації соціально-економічної політики.

Разом з тим, Урядом України пропонується встановити, що з дня набрання чинності цим Законом акти органів державної влади і управління Союзу PCP та Української PCP з питань трудових відносин не діють на території України. Це може означати і денонсацію ратифікованих Україною конвенцій МОП, що є неприпустимим та призведе до втрати авторитету України у світовій спільноті.

Внесений Кабінетом Міністрів України законопроект звужує коло норм прямого державного регулювання і водночас ліквідує наявні у законодавстві механізми узгодження інтересів та попередження колективних трудових конфліктів, провокує перманентне протистояння на рівні «роботодавець – працівник» і «роботодавець – профспілка».

Аналіз законопроекту свідчить, що в порушення статей 1, 3, 43 Конституції України ним запроваджуються механізми руйнації України як соціальної і правової держави через фактично повне нівелювання ролі держави в регулюванні трудових відносин, утвердження і забезпечення прав і свобод людини як головного обов’язку держави.

Нові форми трудових договорів «за домовленістю» з роботодавцями, що «мають пріоритет над нормами Закону», та сам Закон звужує порівняно з чинним законодавством зміст та обсяг існуючих прав і мінімальних гарантій працівників, порушує статті 22, 64 Конституції України, зокрема принципи верховенства права та його складових – соціальної справедливості та правової визначеності у правотворчій діяльності (стаття 8 Конституції України).

Фактичне вилучення професійних спілок з соціального діалогу як на національному рівні, так на рівні трудового колективу – це порушення державою Україна основного принципу, покладеного в основу діяльності Міжнародної організації праці, «принципу свободи об’єднання», та зобов’язання МОП щодо «дійсного визнання права на колективні переговори, спільних дій адміністрації і працівників у справі постійного покращення організації виробництва і співробітництва працівників і роботодавців в підготовці і застосуванні заходів соціального і економічного порядку» (Статут МОП). Це порушення особливо рельєфно виділяється на фоні норм Конвенції МОП № 135, якою однозначно встановлено – представниками працівників апріорі є професійні спілки, і лише у разі їх відсутності – такими можуть бути вільно обрані представники.

Завантажити документи:

Лист Профспілки vru-proekt-pro-pracyu-2708.pdf [423,57 Kb][33]  

Правовий висновок pravoviy-visnovok-na-komtet-180220.docx [37,32 Kb][32]


Профспілка категорично проти звільнення 20 тисяч педагогів та закриття більше 3000 шкіл!

Профспілка працівників освіти і науки України розглянула проект постанови Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до Порядку та умов надання освітньої субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам» і наголошує, що напогодження та розгляд Профспілки зазначений проект не надходив. У зв’язку з цим відповідний лист було спрямовано до СПО об’єднань профспілок.

Профспілка категорично не погоджується з запропонованими змінами, що за рахунок субвенції не здійснюється:

  • з 1 вересня 2020 р. – фінансування закладів загальної середньої освіти (крім початкових шкіл, приватних закладів загальної середньої освіти), кількість учнів у яких становить менше 30 осіб;
  • з 1 вересня 2021 р. – фінансування закладів загальної середньої освіти (крім початкових шкіл, приватних закладів загальної середньої освіти), кількість учнів у яких становить менше 40 осіб;
  • з 1 вересня 2022 р. – фінансування закладів загальної середньої освіти (крім початкових шкіл, приватних закладів загальної середньої освіти), кількість учнів у яких становить менше 50 осіб.

Ці пропозиції міністерство вже намагалося провести через зміни до цієї статті Бюджетного кодексу законопроектом № 2144 від 16.09.2019, внесеним Кабінетом Міністрів України, а також  у проекті закону «Про повну загальну середню освіту» № 0901, прийняття яких вдалося не допустити і Верховною Радою України не було підтримано.

Профспілка наголошує, що скасування державного субсидіювання здобуття повної загальної середньої освіти призведе до закриття впродовж трьох років 3427 шкіл, у кожній з яких працює щонайменше 5-6 учителів, а отже до звільнення близько 20 тисяч педагогів та збільшення числа безробітних, серед яких висококваліфіковані, досвідчені, затребувані громадами педагоги, що є неприпустимим.

Профспілки категорично заявляє про неприпустимість таких змін, що не мають законодавчих підстав та вимагає відхилення зазначеного проекту постанови Кабінету Міністрів України. 

Завантажити документ  spo_n_zakrittyu_malokomplektnih_shkl.pdf


Профспілка за справедливий формульний розподіл освітньої субвенції

Профспілка працівників освіти і науки України спрямувала листи до Міністерства освіти і науки України, Кабінету Міністрів України, СПО об’єднань профспілок щодо проекту постанови Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до формули розподілу освітньої субвенції між місцевими бюджетами». Цим проектом передбачаються незначні зміни до формули розподілу освітньої субвенції між місцевими бюджетами, зокрема пов’язані з приведенням назви закладів до вимог освітянських законів, врахування поточного контингенту учнів станом на 5 вересня поточного року, конкретизації розрахунку субвенції для міських ОТГ міст обласного значення.

Профспілкою наголошено, що показники формульного розподілу не враховують фактичної потреби видатків на оплату праці педагогічних працівників, що підтверджується недостатністю видатків одним місцевим бюджетам та їх надлишками іншим, а також багаторазовими рішеннями Уряду про перерозподіл освітньої субвенції між місцевими бюджетами.

Про недосконалість формули засвідчують дані про економію освітньої субвенції, яка станом на 1 січня 2018 року становила 4094,8 млн. гривень, на 1 січня 2019 року – 4069,0 млн. гривень, на 1 січня 2020 року – 5 257,1 млн. гривень. Особливо значні обсяги невикористаних залишків освітньої субвенції знаходяться на рахунках обласних бюджетів. Їх залишки станом на 1 грудня 2019 року коливалися від 0,1% до 31,3% або в середньому становили майже місячний фонд заробітної плати, складаючи 10,8% від річних обсягів.

В інших місцевих бюджетах обсягів освітньої субвенції достатньо для законодавчо встановленої оплати праці, тоді як в інших – зменшуються надбавки за престижність педагогічної праці до 5-10%, не оплачується завідування кабінетами та майстернями, заміна тимчасово відсутніх учителів, не забезпечується своєчасно заробітна плата, педагогічних працівників змушують до вимушених канікул, їх попереджають про зменшення надбавок в наступних місяцях.

Профспілка наголошує, що формульний розподіл освітньої субвенції ґрунтується на суб’єктивних показниках, які не мають юридичного підґрунтя та відсутності офіційних статистичних даних, зокрема таких, як коригуючі коефіцієнти залежно від кількості сільського населення, кількість учнів на 1 кВ км площі території адміністративної одиниці, розрахункова наповнюваність класів не менше 10 учнів.

Стимулюється відкриття приватних шкіл, які забезпечуються освітньою субвенцією навіть з кількістю у них 25 і менше учнів.

Показники формули мають забезпечити максимальне наближення обсягів освітньої субвенції до фактичної потреби у видатках на оплату праці педагогічних працівників, що можливо шляхом застосування даних зведеної у відповідній адміністративно-територіальній одиниці тарифікації педагогічних працівників,  де враховується фактична кількість учнів, мережа класів, кількість ставок вчителів на 1 клас, розрахована залежно від навчальних планів, розмір заробітної плати вчителів та інших педагогічних працівників, що обчислюється на підставі нормативних актів.

Визначений на цій основі фонд оплати праці має бути відкоригований на мережу класів у фінансовому році, з урахуванням прогнозних прийомів до 1 та 10 класів випусків 9 та 11 класів, де можуть і застосовуватися коригуючі коефіцієнти.

Зважаючи, що зазначений проект постанови потребує значного опрацювання соціальними партнерами, Профспілка вимагає повернення його для доопрацювання.

Висловлено позицію щодо відсутності підстав для термінового прийняття змін на початку фінансового року, оскільки Державним бюджетом на 2020 рік обсяги освітньої субвенції місцевим бюджетам вже затверджено та доведено до місцевих бюджетів. За новою формулою може розподілятися освітня субвенція щонайменше в наступному 2021 році.

Завантажити лист  kmu_formula-osvtnya-2020.pdf 

Управління соціально-економічного захисту ЦК Профспілки


Профспілка звернулася до Президента застосувати право вето до закону «Про повну загальну середню освіту»

Профспілка освітян звернулася до Президента України з вимогою застосувати право вето щодо закону «Про повну загальну середню освіту», прийнятого 16 січня 327 народними депутатами України, з його дискримінаційними та антиконституційними норми.

У зверненні наголошено, що реалізація норм про обмеження права на роботу педагогів, які отримають пенсію за віком, призведе до звільнення до 1 липня 2020 року понад 70 000 вчителів, вихователів та інших педпрацівників.  В окремих регіонах їх частка сягає 30%, що спричинено низьким рівнем заробітної плати недотриманням законодавства про оплату праці, мізерною пенсією. Такі нововведення загрожують ситуації, що у школах не буде кому викладати відповідні предмети.

Надання права створювати ліцеї лише обласним радам та радам міст, населення яких становить більше 50 тисяч, позбавить права та можливості здобувати повну загальну освіту за місцем проживання учням навіть у містах, не кажучи вже про сільських дітей. Зважаючи, що лише у сільській місцевості у поточному навчальному році налічується 9970 одиниць 10-11 класів, під скорочення підуть приблизно 20 000 вчительських ставок. Під таке ж скорочення попадуть тисячі ставок вчителів, які передбачаються на 10-11 класи міських шкіл, населення яких менше 50 тисяч, а також селищ міського типу.

Викликає обурення педагогів, батьків закриття санаторних шків, у яких одночасно здобувають освіту та поправляють своє здоров’я й лікуються діти з психоневрологічними захворюваннями, хворими на сколіоз, цукровий діабет, із захворюваннями серцево-судинної системи, з малими формами туберкульозу та іншими. У прийнятому законі є ще низка проблемних положень, які потребують вилучення та врегулювання.

У зверненні наголошено, що стаття 22 Конституції України забороняє при прийнятті нових законів або внесенні змін до чинних законів звуження змісту та обсягу існуючих прав і свобод.

Неврахування позиції Профспілки унеможливить забезпечення гарантованого Конституцією України безоплатного здобуття повної загальної середньої освіти, дотримання трудових прав працівників закладів загальної середньої освіти, особливо з числа працюючих пенсіонерів - вчителів. 

Завантажити документ zelenskomu-0901.pdf [212,03 Kb][341]    

Управління соціально-економічного захисту ЦК Профспілки


Відповідь Комітету на звернення ЦК Профспілки щодо законопроекту про середню освіту

Парламентський Комітет з питань освіти, науки та інновацій за на виконання доручення Голови Верховної Ради України Д.О. Разумкова надав відповідь ЦК Профспілки щодо звернення про деякі положення та норми проекту Закону України «Про повну загальну середню освіту» (реєстр. № 0901).

Зокрема, у листі вказано, що 16 січня поточного року проект Закону України «Про повну загальну середню освіту» ухвалено в цілому як Закон. За це рішення проголосувало 327 народних депутатів України. Відповідно до Закону України «Про Регламент Верховної Ради України» ухвалений нормативно-правовий акт готується на підпис Голови Верховної Ради України.

До Порівняльної таблиці до другого читання було включено 553 поправки народних депутатів України, з яких 393 враховано повністю, редакційно чи частково.

В остаточній редакції законопроекту враховано низку зауважень та пропозицій Центрального комітету Профспілки працівників освіти і науки України, зокрема:

  • закріплення на законодавчому рівні питань трудових, соціально-економічних прав та інтересів працівників закладів загальної середньої освіти;
  • встановлення розміру оплати праці педагогічних працівників із доплатами за окремі види педагогічної діяльності;
  • безпосередня участь професійних об’єднань педагогічних працівників, районної (міської) профспілкової організацій у виборах керівника закладу загальної середньої освіти;
  • формування класів (груп) у закладах загальної середньої освіти та встановлення граничної наповнюваності класів державного, комунального закладу загальної середньої освіти;
  • залучення громадськості до обговорення питань з реорганізації чи ліквідації закладів загальної середньої освіти у сільській місцевості;
  • встановлення робочого часу вихователя закладу загальної середньої освіти, вихователя, асистента вихователя спеціального закладу загальної середньої освіти, інклюзивних та спеціальних класів закладів загальної середньої освіти;
  • забезпечення розвитку мережі комунальних початкових шкіл і гімназій міськими радами міст без становлення граничної кількості населення.

Інші пропозиції, які викладено у вищезазначених зверненнях ЦК Профспілки, були предметом усебічних обговорень як на засіданнях Робочої групи, підкомітету з питань загальної середньої, інклюзивної освіти та освіти на окупованих територіях, так і на засіданнях Комітету з питань освіти, науки та інновацій. Частина з них врахована частково, по суті або редакційно, інші – відхилені. 

Прес-служба Профспілки працівників освіти і науки України


Звернення Профспілки до ВРУ стосовно законопроектів 2720 та 2721

ЦК Профспілки звернувся до Комітетів з питань освіти, науки та інновацій, соціальної політики та захисту прав ветеранів та з питань бюджету з приводу проектів законів «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо створення передумов для підвищення прожиткового мінімуму», № 2720 та «Про внесення зміни до розділу VI «Прикінцеві та перехідні положення» Бюджетного кодексу України щодо створення передумов для підвищення прожиткового мінімуму», № 2721.

У зверненні наголошено на неприпустимості внесення змін до статей 95 та 96 КЗпП України щодо вилучення норми про встановлення розміру мінімальної заробітної плати на рівні не нижче прожиткового мінімуму для працездатних осіб, та визначення щороку КМУ найнижчого посадового окладу для бюджетників в межах фінансових можливостей, а для виробничників – в розмірі не менше 50% мінімальної зарплати, в тому числі й шляхом внесення зміни до Бюджетного кодексу.

Запровадження такого розмежування та умов загрожує затвердженню  бюджетній сфері розміру базового посадового окладу, який може бути нижчим не лише від мінімальної заробітної плати, але й від прожиткового мінімуму.

Натомість профспілка наполягає на відновленні норми про встановлення мінімального посадового окладу у розмірі, що перевищує законодавчо встановлений розмір мінімальної заробітної плати, як це мало місце до 2017 року, незалежно від сфери діяльності працівника.

У листі також висловлено категоричну незгоду намірам звузити права педагогічних працівників на встановлення найнижчого для них посадового окладу на рівні трьох мінімальних заробітних плат, як це нині передбачено статтею 61 закону «Про освіту», на норму про відповідність його чотирьом розмірам мінімального розміру посадового окладу, встановленого на 1 січня календарного року для відповідної категорії працівників, тобто визначення його розміру у ручному режимі Урядом у межах фінансових можливостей. 

Наголошено на неприпустимості змін до Прикінцевих та перехідних положень закону «Про освіту» стосовно зобов’язань Кабінету Міністрів України забезпечити до 2023 року поетапну реалізацію цієї зміненої проектом редакції статті 61 закону.

Профспілка наполягає на передбаченні в цих Прикінцевих положеннях завдань Уряду забезпечити до 2021 року встановлення схеми посадових окладів педагогічних і науково-педагогічних працівників, виходячи з найнижчого посадового окладу педпрацівника на рівні трьох мінімальних заробітних плат. 

Завантажити документ

arstovu-byudzhetniy-proti-zak-2720-ta-2721.pdf [516,33 Kb][108]  

babaku-proti-zak-2720-ta-2721.pdf [406,66 Kb][72]  

tretyakovy-proti-zak-2720-ta-2721.pdf [517,29 Kb][67]   


Отримано відповідь з Комітету ВРУ щодо пенсій за вислугу років

На звернення ЦК Профспілки до Комітету з питань соціальної політики та захисту прав ветеранів з приводу необхідності врегулювання питання можливості виходу на пенсію за вислугу років педагогічних працівників у зв’язку з Рішенням Конституційного Суду України від 4.06.2019 № 2-р/2019 щодо невідповідності Конституції України змін до Закону України «Про пенсійне забезпечення» надійшла відповідь.

Завантажити документи:

Звернення Профспілки pensya-vislugu-rokv.pdf [208,78 Kb][702]    

Відповідь Комітету pensya-za-vislugu.pdf [1004,26 Kb][2445]    

Управління соціально-економічного захисту ЦК Профспілки