Відділ освіти Великоберезнянської районної державної адміністрації

Основні етапи розвитку мовлення дитини

Процес оволодіння дитиною мовленням цікавий і своєрідний. Дитина опановує мову самостійно і спонтанно без спеціальної допомоги. 
Як відбувається формування мовлення у дитини?
Новонароджене маля звертається до дорослих лише за допомогою крику, який виражає потребу в їжі, сигналізує про біль.
Зверніть увагу! 

  • Якщо до кінця 1-го місяця дитя не кричить перед годуванням.

Зверніться до лікаря.
Уже в 1-2 місяці у дитини з’являється потреба в емоційному спілкуванні з дорослими, зосереджуватися на звуках голосу дорослого.
В період з 2 до 3 місяців у дитини виникає потреба бачити перед собою обличчя того, хто розмовляє. Якраз у цей період (приблизно у 3 місяці) у дитини з’являється агукання.

Rozv 1

Зверніть увагу!

  • Якщо у дитини постійний нав’язливий крик із захлинанням, що супроводжується порушенням режиму сну;
  • Якщо відмовляється від грудей, не може смоктати, захлинається, молоко виливається через ніс – можуть свідчати про органічне ураження нервової системи.

Слід негайно зверніться до педіатра 
Між 4 і 6 місяцями дитина починає лепетати.
За допомогою лепету дитина намагається спілкуватися з дорослими, відповідаючи таким чином на звернене до неї мовлення.

Rozv 2

Зверніть увагу!

  • Якщо до кінця 5-го місяця не намагається, знаходячись на руках у мами, відшукувати ті предмети і тих людей, яких вона називає, не прислухається до музики;
  • Якщо  до 7 місяців не впізнає голосу близьких, не може правильно реагувати на інтонації, не віддає перевагу мелодійним брязкальцям. Не намагається привернути до себе увагу.

Зверніться до невропатолога.
Уже з 8-9 місяців малюк може повторювати за дорослими окремі склади і навіть невеликі слова: «мама», «папа», «баба» тощо. 
Зверніть увагу! Якщо до кінця 9-го місяця у маляти немає лепету, і воно не повторює за дорослим звукосполучення і склади, наслідуючи інтонації того, хто говорить.

Rozv 3

Зверніться до логопеда!
Чим раніше буде розпочата домовленнєва корекційна робота, тим з меншими відхиленнями буде йти руховий, мовний та інтелектуальний розвиток Вашої дитини.
Приблизно з 10 місяців У цей період важливим є те, як дитина розуміє мовлення оточуючих, чи може вона показати названу вами знайому іграшку, чи інший предмет, впізнавати членів сім’ї. 
За нормативними показниками в 1 рік дитина має говорити до 10 слів, які вона чітко співвідносить з певними предметами чи явищами, розуміти назви добре знайомих предметів, явищ, виконувати відповідні дії до дитячих забавлянок.

Rozv 4

Зверніть увагу! До кінця 10-го місяця маля не махає головою на знак заперечення, або ручкою на знак прощання. До року маля не може виголосити ні слова, не може виконати прості прохання (покажи, принеси), не здатний адекватно реагувати на похвалу і на зауваження.
Зверніться до невропатолога.
Важливим є психологічний супровід. 
Рання і адекватна допомога логопеда, психолога дозволяє більш ефективно компенсувати порушення психофізичного розвитку, послабити вторинні відхилення або запобігти їх появі.