Відділ освіти Великоберезнянської районної державної адміністрації

З досвіду подолання проявів булінгу в шкільному середовищі!

Соціальний квест "Молодь країни - без насильства!"

З метою привернення уваги учасників освітнього процесу до проблеми насильства у суспільстві та попередження негативних явищ, що можуть призвести до насилля або спровокувати його вчинення, щорічно освітяни району об'єднують зусилля, пов'язані із спільною метою - захистом дитини.

Представники різних напрямків – заступники директорів навчальних закладів, учителі, працівники соціально-психологічної служби організували та провели різноманітні заходи у рамках акції «16 днів проти насильства» (25 листопада - 1 грудня). Дати початку та завершення кампанії вибрані не випадково. Вони створюють символічний ланцюжок, поєднуючи заходи проти насильства, боротьби зі СНІДом, рабством та дій щодо захисту прав людини, підкреслюючи, що будь-які прояви насильства над людиною є порушенням. Така широка тематика дозволяє підібрати єдино правильні форми тематичних заходів для дітей та учнівської молоді, враховуючи вікові характеристики. Це і конкурси малюнків, і години спілкування, тренінги, уроки-диспути, батьківські лекторії, ділові ігри, заняття з лідерами учнівського врядування, засідання дискусійних клубів, тематичні нетворкінги, воркшопи, заняття з використанням технології кейсів і багато інших сучасних форм роботи з учнями, які забезпечать формування ключових компетентностей та розвиток критичного мислення.

Реальністю сьогодні стало пропагування культу сили та жорстокості в ЗМІ, зниження виховного потенціалу сім’ї, порушення взаємодії між школою та сім’єю, поширення зразків асоціальної поведінки. Серед підлітків значного поширення набули різноманітні конфлікти. Однією з форм конфліктної взаємодії є булінг. Це явище характеризується гостротою і тривалістю негативних наслідків для всіх його учасників. Так, булінг в шкільному середовищі негативно впливає на розвиток особистості підлітка. Поширення даного явища серед підлітків викликає потребу у пошуку ефективних форм та методів соціально-педагогічної профілактики. Зважаючи на це особлива роль відводиться шкільним психологам та соціальним педагогам, які систематично здійснюють просвітницьку, превентивну та профілактичну роботу з учнями та педагогами закладів освіти району.

Важливим у цьому напрямі є  моніторинг та профілактика булінгу у освітніх закладах району. З ціє метою було проведено  анкетування „Булінг в школі”,  у якому взяли участь учні, педагоги та директори шкіл. Методистом психологічної служби відділу освіти Плакош М.І. проведено навчальні сесії для учнів 9-11 класів закладів освіти району „Протидіємо булінгу разом!”.

Профілактика насильства, зокрема булінгу – завдання, яке стоїть перед керівниками, педагогами та психологами та соціальними педагогами школи. Ми повинні донести до дитини розуміння того, що насилля є порушенням прав людини, а відтак  - попередити його  через організацію якісного навчання та  змістового дозвілля.

  

  


Навчальні сесії для учнів 9-11 класів закладів освіти району

Дитина в ситуації шкільного насилля. Запобігання булінгу в шкільному середовищі. Кібербулінг. Протидія булінгу. Усі ці твердження стали реальністю сучасного шкільного соціуму. Досвід показує, що у напрямку подолання агресивних проявів у міжособистісних стосунках між учнями потрібно інтенсивно працювати педагогам, і в першу чергу класним керівникам. Більше того, для здійснення превентивної діяльності, протидії та вирішення ситуації насильства найбільш доцільним є застосовування командного підходу (класний керівник, практичний психолог, соціальний педагог, інші спеціалісти за потребою), де робота здійснюється з усім класом.

Важливо знайти нові шляхи взаємодії з учнями. У цьому можуть допомогти різні профілактичні групові заняття з розвитку комунікативних навичок, профілактики асоціальної поведінки з основами правових знань, а також заняття, спрямовані на допомогу в досягненні позитивних життєвих цілей.  Головна перевага таких занять  – це формування відповідальності людини за власну поведінку та поведінку інших, готовність прийти на допомогу, розв’язати конфлікт. Методистом відділу освіти, психологом Плакош М.І. заплановано проведення циклу тематичних навчальних сесій для учнів 9-11 класів закладів освіти району „Протидіємо булінгу разом!”. На першому етапі з дітьми проведено тренінгові заняття, які були приурочені Всеукраїнському тижню права та акції „16 днів проти насильства”, яка тривала у закладах з 25 листопада по 10 грудня.

З учнями 11 класу Великоберезнянської гімназії було проведено тренінг. Старшокласників ознайомлено з поняттям „булінг”, його видами. Через різноманітні активні форми роботи, які передбачали групову діяльність та розігрування ситуативних ролей, діти виробили знання та вміння визначати ознаки фізичного, психологічного, економічного та кібербулінгу над підлітками та шукали способи допомоги, шляхи запобігання цього явища в школі, осмислили чому це відбувається.

Гімназисти були відкритими, активними та ініціативними. На завершення учасники поділилися враження від тренінгу та були одностайні у тому, що подолання булінгу можливе лише за умови співпраці.